Uruguays President Nominerad Till Nobels Fredspris. Läs Om Denna Härliga Person! ;-) // Kao

uruguays president

På -60-talet var han gerillaledaren för TUPAMAROSGERILLAN, men som hoppade av och blev övertygad demokrat. Han lever som han lär – på en enkel bondgård utanför Montevideo med sin fru och trebenta hund och gillar att pyssla i sin trädgård. Han  skänker bort 90% av sin lön.

Jose Mujica kallas ”världens fattigaste president”, men själv säger han: ”De säger jag är fattig, men nej; det är DE som är fattiga, som  bara vill ha mer och mer. Jag är nöjd med det jag har. ”

Motiveringen till Fredspriset är bland annat att han avstår från all överdriven konsumtion och det faktum att han övergav sitt liv som gerillaledare.

I Uruguay har han bland annat drivit igenom en lag som tillåter homoäktenskap och infört världens första nationella marknad för marijuana (!)

”Man behöver inte alls en massa pengar för att vara lycklig, jag tänker fortsätta leva så här. Jag hoppas att flera av världens ledare ska följa mitt exempel”, säger han. ”Frihet är att ha tid att göra det man vill”.

Han hyllas av kändisar världen över och har bland annat haft besök av rockbandet Aerosmith och skådisarna Sean Penn och Glenn Close.

http://www.youtube.com/watch?v=hteGnL-8SeU

Kanske nåt att ta efter för Reinfeldt & Co?

55 svar till “Uruguays President Nominerad Till Nobels Fredspris. Läs Om Denna Härliga Person! ;-) // Kao

      • Det är det säkert.
        Jag behöver påminnas emellanåt. Mitt minne är inte det bästa. Men när något jag tidigare läst så dyker minnena upp igen – bara det är tillräckligt intressant 😀

      • Tack för den 🙂

        Nu ska jag snart leta efter de protester som gäller MOT honom och hans politik. Dessa personer ska, för rättvisans skull, också få komma till tals. Det är inte svårt att begripa vilka det kan vara, dock…

        Men jag tar det nog i morgon. NU: lite TV. Sen sova. Släcker ner nu och inväntar ev.fler kommentarer.

        😉

        Kram
        Kao

      • Tänkte på invånarna i Uruguay 😆 och så bra är jag inte på spanska. Inte bra alls, ärligt talat.

        Kram
        Kao

      • Google översätt! Funkar lite olika bra på olika språk. Franska funkar mycket bra, så spanska kanske också funkar bättre än när Google översätt översätter från engelska. Jag kan ju engelska, men ibland kör jag en översättning ifall jag inte hänger med. Vill jag samtidigt kolla originaltexten lägger jag bara pekaren över texten utan att markera. Då kommer den meningen i original. Suveränt. Pröva om du inte har gjort det.

        Kram!
        /Skvitt

  1. Ping: Ett verkligt föredöme | eaqhan

  2. Jag tycker det är trist med marianaodlingen. Har själv rökt på nåt år under sjuttiotalet, och några få ggr därefter. Men det är inget att ha för min del.

      • Marijuana förslöar visserligen, men jag tror att det är mindre skadligt än alkohol. Men det är ju aldrig bra att legalisera ytterligare en drog. Alkoholen är illa nog.

        Många försök har gjorts med marijuana och hasch tidigare, inte minst i Nederländerna med sina ‘coffea shops’.
        Men problemen med tyngre droger kvarstår ändå . Annars hade det ju varit ok, kan jag tycka.

        I Portugal är innehav av vissa droger numera tillåtna, vilket har förvandlat landets främst storstäder till en katastrof med alla missbrukare och de brott som följer i dess spår.

        Kao

      • Jag kan dela lite av det du skriver… men tyvärr så är det så många underbara människor som dör i knarket. Det är så himla tragiskt. Dessutom har jag träffat några som inte varit påverkade. och då är de hur underbara som helst. Sen har jag sett dem påverkade. Å FY FAN vilken skillnad. Man kan faktiskt känna lite sorg…även om jag inte känner dem personligen.
        Men min son… en sån fin kille, han kunde blitt precis vad han ville. En riktig pärla… han behövde knappt läsa på sin läxa. Han kunde den ändå, när han gick i skolan. Så smart, så duktig, så fin…ja allt. Men fy fan ett sådant monster han kan bli när han är påtänd. Och jag kan bara titta på…kan inget göra…hans val…
        Man gråter inombords. En dag kanske han går samma väg som mängder av hans fina kompisar gjorde innan de började med skiten…

        Jag brukar tänka…de bästa, är de som dör först. Fy fan så tragiskt.

        Jag har ju en son till men jag tror han dricker mindre nu än förut…? spriten är lika illa om inte värre, när de fastnat i det beroendet.
        Både spriten och alkoholen dödar när det gått till beroende…Det är så himla trist.

        Jag är ingen absolutist själv…men jag blir orolig… ibland är det andra droger även hos honom (Båda är mer eller mindre blandmissbrukare… till och från) Hade du träffat dem så skulle du se vilka underbara individer de är. Men hela familjen är sjuk på olika sätt… och det har ju påverkat dem också kan jag lova…

        Jag var borta jättemycket, och så kanske de fått höra om min skam. Det är nog en jäkligt jobbig sak för dem. Det är ju ingen hemlighet vad jag gjort när jag levde med ettan…

      • Oerhört tråkigt att dina söner hamnat i missbruk, men du kan inte själv lasta dej för allt de gör. Din skam har de ju hört från tredje person och i så fall borde de konfrontera dej om det. Men ens barn har inte alls någon naturlig rätt att gräva ens i sina föräldrars förflutna. De är vuxna och har valmöjligheter, trots allt.

        Skulle alla skylla på sin barndom så hade alla varit skam- och skuldfyllda. Detta tror jag inte löser ett dugg. Att umgås med en underliggande skam/skuldkänsla kanske inte är så lyckat.

        Kanske en 12-stegsbehandling skulle göra susen för dem? Kanske du själv skulle gå en kortare KBT-behandling för att lösa upp knutarna?

        PS. Jag menar absolut inget illa, det hoppas jag du förstår. Vill bara peppa dej att inte gräva ner dej i en gammal ‘surdeg’.

        Kram
        Kao

      • Du förstår nog inte, vad det beträffar mig o mitt, så har jag alltid tagit upp saker när det varit aktuella, men då får jag inga svar. Då tigs det bara. Tar man sen upp det vid ett senare tillfälle, ja då kommer andra och säger till mig:
        Morsan tycker du är jobbig, för du ska alltid prata om förr.
        Kan du inte prata om nåt roligt nu. Lev i nutiden. Men vad fan, jag tog ju upp det samma dag det var aktuellt, men då ska man inte svara mig direkt, utan då kommer ANDRA och snackar en jävla massa rappakalja i stället.
        Klart att det blir att mina frågor blir GAMLA när ex. morsan springer runt och babblar till de andra syskonen. Det har ALLTID funkat så i min släkt!

        Sedan ska jag få telefonsamtal från henne (mor) i Sthm om att min syster minsann är med i en MC klubb!

        Ok? So what??!!!
        Jag bara frågade (när det DÅ, var nutid om Vidkärrs barnhem?

        Detta var bara ett exempel på hur kvinnorna på ”den sidan” jobbar. Käftarna går i ett i ett i ett, utan att någon kontaktar källan och frågar! När källan kontaktas (dvs. jag) då är det alltid någon annan som sitter med dem och hör deras version. För det märker jag på sättet att prata. Då kommer påståenden som är helt uppåt väggarna, och när jag dementerar… så mals det bara på tills de anser att nu ska samtalet avslutas. Det här gör inte mor, no, no, no… det gör hennes ”underhuggare”!

        Vad det anbelangar mina pojkar, så har C sagt till dom att den behandlingen han gjorde i sthm, tyckte han var bra. Men mina grabbar tycker inte sig behöva samtala…i grupp eller gå i nåt program.

        Jag har sagt att det är nog det enda som hjälper med en familj som oss där snart allt är i kaos.

        Hade man löst saker från början och pratat i familjen, så hade det inte behövt bli ett stort klot av en puttekula. Men det går inte om inte alla vill.

        Det går inte skriva ner allt här…orkar inte. Det finns mängder av färska grejer …ja, tiden går ju och snart blir ju även de gamla…. och då lever jag i dåtid igen! FY FAN

      • Tråkigt att det går en massa skvaller. När man får höra att man gör fel, men inte VAD som är fel – när det tigs och man bara får en massa konstiga blickar – då är man ju fast i deras omdöme om en själv och kan inte komma loss. Fattar inte varför din egen mamma gör så här! Kanske har hon själv en massa skuldkänslor och lättar på trycket genom att lägga en del av bördan på dej? Det låter ju så.

        Jo, jag fattar nog mer än du kanske tror, men vill bolla ide’er med dej som du kanske kan få glädje av.

        Kao

      • Jag hade en enda kvar, och det var min lillebror. Jag vet inte vad som hände, men nu har jag inte han heller. Det var efter bröllopet.

        Men snälla du, jag åkte personligen ända från Sthm till Åby Camping, för att få svar på vad människan svamlade om i telefonen. När jag kommer dit, så springer det fram en massa killar till henne och frågar henne om allt är lugnt, jag fattar ingenting. Vad som hände där och hänt där vet bara hon. Jag lyssnade på vad hon sa om all skit hon drabbats av av föredettingar…etc…bla…bla…

        Var lika novis när jag åkte därifrån som när jag kom dit. Men det är klart: Vi två pratar definitivt inte samma språk. Hon pratar familjens språk. Jag flyttade som sagt tidigt.

      • Det verkar helt klart som du blivit utsatt för förtal och att det då är vad folk tror.

        Känner igen det där…

        En spännande lögn är tydligen mer intressant än en mindre spännande sanning.

        Usch! Försök komma loss från dessa personer och låt inte de bestämma hur du ska må. Eller hur du ska leva ditt liv. Att försvara sej kan ge motsatt effekt än det avsedda.

        Du känner sanningen och det är det som är viktigast.

        Kao

      • Konstiga blickar? Du förstår inte. Om jag hade gjort dem något så jävligt så hade jag ju inte ens gått på bröllopet!!!!!

        Jag skulle vara objektet, knasbollen som ingen ville prata med. Men vad fan har jag gjort dem. Nu, kan jag förstå..för nu skriver jag ner saker både här och där på bloggen och namnger för att jag inte har en riktig PC där man kan skriva i words. Det blir så när man skriver snabbt. Det bästa är väl för fan att DE SATARNA KAN SÄGA VAD MITT FEL ÄR!!! Till mig!

      • Men det gör de nog inte. Du kanske bör bryta dej loss från dem? Inte låta dem styra ditt mående.

        Kao

      • Jag vet inte om det går en massa skvaller på byn…men till deras vänner o övriga släkt.

        Jag VET att jag aldrig kommer ur detta. Jag VET det. Önskar bara att jag visste vad fan jag gjort dem!!!

      • Det kommer du aldrig få veta, eftersom det är deras eget bränsle för att slippa få blickarna på sej själv. Förtal är mycket otrevligt och typiskt.

        Jag lovar dej: jag har varit med om liknande själv, men nu är det lugnt i.o.m att jag flyttade några kilometer bort. Vad dessa personer anser skiter jag högaktningsfullt i. Det är en av fördelarna att bli äldre.

        Kao

      • När jag mådde som sämst så pratade jag med mina grabbar om än det ena och än det andra, men efterhand som tiden går så ser man ett mönster. Det är inte alltid alla andras fel när man själv mår skit. Men jag blev utsatt av saker som varat väldigt länge. Klart jag blev obstinat mot vissa arbetskamrater på Bille. En kille sa:

        Jag vet vad du har gjort, och sen sa han inget mer. Jag funderade i flera dagar… men vet ff. inte vad jag gjort?

        Önskar att någon kunde tala om det. För allt som jag gjort vet de ju redan.

      • Jag vill dem inget ont, men de kan väl svara så jag inte behöver må skit. Du kan inte drömma om vilka brev jag fått, och telefonsamtal. Du kommer aldrig begripa.

      • Varför skriver du alltid att jag inte kommer begripa? Jag tror nog jag fattar mer än kanske du tror och försöker ge dej tips och stöttning…

      • Hade jag inte varit så himla feg så hade jag ”dunstat”. Men jag älskar mina barn.

      • …Kan tillägga: Du har rätt, de finaste är de som dör först. Har själv den erfarenheten. Många har dött i min bekantskapskrets också . Både av droger och av främst cancer.

  3. Nu hamnar faktiskt kommentarerna fel här! Det låter ju som mina grabbar ska råka illa ut. Fan om det händer dem nåt. Vad har de med saken att göra?

      • Ja, men dina kommentarer (ovanför det inlägget jag avsåg) var ju svar på andra kommentarer från början. Sen att de kanske passade in även på min kommentar må väl vara hänt då…tyckte bara det blev lite otäckt

      • Vad är otäckt? Fattar inte det. Jag har svarat efter hand som dina kommentarer kommit in och försökt ge dej ett och annat tips. Inget annat. ‘Take it or leave it’.

        Var inte paranoid och misstro mej inte! Av vilken anledning skulle jag vilja skada dej, som du faktiskt antyder? Det här är ju WordPress, inte Facebook eller nåt annat chattrum där folk älskar att plåga sina medmänniskor. 😦

      • …..ska du och jag ha WP- kontakt bör du tro på att jag menar det jag skriver. Att jag inte har några baktankar. För v arför skulle jag ha det?
        ——-
        PS. Har du sett videon jag la in i slutet på inlägget?
        😉
        Kao

      • Kan inte se några videor än. Bredbandet tog nästan slut redan den 16-17:e denna mån. Det går inte se en enda video innan det blir ny månad. Kollar senare

  4. Jo, jag vet vad jag har gjort. Jag har varit föremål så att en åkare fick fem års fängelse. Jag hade ingen aning om det. Att det var mitt fel. Sant.
    Men det fick jag veta för ett år sedan att han hade hamnat i finkan bara för att ”jag” gått till facket. Jo, jag var där… men jag var som en blöt fläck… visste inte att det skulle drabba honom. Han var en bra chef. Jag var utbränd… men inte pga jobbet.

Lämna en kommentar