Lite Swing I Djungeln, Kanske?Till Dej. (Särskilt tillägnat Maria De Suede)

orangutangunge.jpg(Bild: Lånad från WWF)

(Orang Utan = skogsmänniska.) Lever på Borneo och enstaka smågrupper finns i norra Indonesien, som Java. Starkt utrotningshotad. Orangutangens livsrum krymper allt.er, i takt med främst palmoljeindustrin, som skövlar kvadratmil efter kvadratmil  av djungeln, allt för den heliga MAMMONS skull växer och människans jakt på odlingsbar mark ökar,

Såna här små sötnosar kidnappas av fattiga människor på Borneo för att visas upp för pengar. Men för att komma åt dem måste mamman först dödas.

När ungen är runt 7 år (tonåring) är den stark som 3 vuxna män och mycket farlig om den trängs. Då dödar man den och säljer händerna som askkoppar (!) Allt går att sälja med ‘mördande’ reklam…köp ALDRIG något gjort av djur…

orangutanger och skötare2 (3).JPG

(Bild: privat)

Julen 2007 tillbringade vi på Borneo, malaysiska delen. Efter flera timmar från staden Sandakan i norr, in i djungeln, bortom den skövlade regnskogen. En mycket lång, fuktig och het promenad  i jobbig terräng i  djungeln: sen var vi där:l ”Orang Utan Sanctionary Park”.

De minsta ungarna, som fritas av chefsveterinären och hans medhjälpare efter tips, får i den jättestora fredade delen av regnskogen 2 skötare som hand om ungen i 12-timmarspass. Skötarna ska sen under 6-7 år leva och sova med ungen. Den lämnas aldrig ensam. Då skriker den hjärtskärande, om skötaren bara går några meter bort. Precis som den gör när mamman lämnar den ensam för ett ögonblick.

De ska lära den vad som går att äta(ca 400 olika örter och nötter), hur man  leker, hur man svingar sej fram i lianerna. Hur man sen blir social i gruppen av andra orangutanger. Hur man lever som en orangutang.

På bilden ovan ser man 2 skötare som nu håller på att lösgöra orangutangerna från människan för att den bli en riktig orangutang och klara sej själva. Skötarna har med sej bananer och hinkar med en mjölkvit vätska. Nu ska de inte ha ögonkontakt med djuren. Inte klappa dem, inte besvara ‘kärleksyttringar’. De här djuren är runt 7 år och detta är  sista fasen av frigörandet. Det är hur kul som helst att se ‘tonåringarna’ umgås 🙂

När vi kom ut på en liten utkiksplats sa Gilbert, vår egen guide jag fixade åt oss i Sandakan, att har man tur kan man få se runt 10 djur. Först prasslade det lite. Sen började det knaka och braka i lövverket och det dök upp den ena efter den andra, på ett långt rep man hade spänt upp. Det var makalöst! Vi fick äran att se runt 50 djur. Inte ens Gilbert hade sett så många på en och samma gång.

(Bild: Privat)

Långa armar och ben. Härligt att bara hänga och svänga 🙂

orangutanger4.JPG

Bild: Privat)

Härligt att svinga sej med polaren i lianerna och bara snacka lite skit…

(Bild: Privat)

Se men inte röra.Så här nära, alldeles framför näsan på oss, kom en hanne. Skulle lätt kunnat sträcka ut en hand och klappa honom, men då kunde vad som helst hända fick vi veta. Då är det klart man avstår. Men pälsen ser både mjuk och sträv ut på samma gång.

näsapshona m unge bortneo.JPG

(Bild: Privat)

En näsapshona med unge. Det här var på juldagen, men inte i reservatet. Vi bodde i ett litet enkelt  lodge mitt i bushen nätterna vi var här på norra ön. Vi såg de här när vi åkte i långbåt på en av alla tiotusentals  floder på ön. Tyvärr fick vi ingen bild på hannen med sin stora fula näsa, men vi kunde skymta honom där han knakade omkring i lövverket bakom honan och ungen 🙂

.parande babianer,borneo.JPG

(Bild: privat) Babianer gör babianer. Honan ser tämligen uttråkad ut och ungen i hörnan av bilden ser ut att ha en judisk ”kippa” på huvudet:-)

borneo flodtur.JPG

(Bild: Privat)

Långbåt på floden. Jag, min då 17-åriga dotter, Gilbert och ett nygift par från Sydafrika. Plus han som körde båten. Fram till stränderna kommer djuren i  skymningen. Vi hade en enorm tur och lyckades få en snabb skymt av den utrotninghotade lilla servalen – ett kattdjur med leopardfläckar. Gilbert hade aldrig sett en sån förr, sa han. Vi såg vildsvinsflockar, hjortdjur och markattor. Ormar som låg och vilade på grenar, som sköt ut över vattnet. Massor med vackra fåglar.

En av de absolut häftigaste resor jag nånsin gjort.

borneobrygga(trä)å strand.jpg(Bild: privat) Lilla ön Manukan, Borneo(Malaysia)

23 svar till “Lite Swing I Djungeln, Kanske?Till Dej. (Särskilt tillägnat Maria De Suede)

  1. Det där är en av mina drömmar som jag vill förverkliga, arbeta med orangutanger eller andra människoapor. Eftersom jag pratar franska så skulle ju Gorillor vara ett bra val. Jättefina bilder och lite avundsjuk är jag nog. ;-)tack för att du delade med dig av det här. :-)Men jag hade tänkt engagera mig i björndebatten och eventuellt åka till Pyrenéerna. Där är det björnen som diskuteras och inte vargen. Kram Maria

    • De tar gladeligen emot volontärer där, fick vi veta. Det var en äldre engelsk kvinna och ett par andra europeer som jag såg. Man får mat och husrum, men ingen lön.——————-Ja, vi har ju massor av arter som trängs alltmer här i Europa också. Så att engagera sej i björndebatten är verkligen helt rätt, Det låter mycket spännande.Hade jobbat med sånt här för läge sen om jag inte varit ensamstående småbarnsmamma. Men nu är hon snart flygfärdig och då kan jag göra vad jag vill – som en lycklig skilsmässa ungefär :-)Inom ett år kanske jag gör dej sällskap 🙂 Räcker det med att man kan engelska och tyska och lite spanska (och lite till)?Borneo / tropikerna var jätteläckert, men det omväxlande regnandet och stark sol gjorde att jag fick ondare än vanligt i min kropp, så med just där skulle jag inte klara av att jobba ,tyvärr…men suptropiskt är ok….KramKao

  2. Fina bilder!! Tyvärr har jag följ detta med Orangutanger i flera år..Jag såg dimhöljda bergens gorillor och har läst både Dian Fossey’s och Jane Goddalls böcker om olika primaters förhållanden. Många gånger hjärtskärande att läsa…när JAG blir gammal och gubben död, så packar jag min ryggsäck och går jorden runt och berättar alla mina historier för alla som vill lyssna och bjuder mig ett mål mat…Hemikram!

    • Minns filmen mycket väl, både dokumentären och den med (Meryl Streep?). Diane Fossey blev verkligen som en medlem i gruppen.Jag tar min (antagligen då) rollator, packar den och ryggan och följer med dej på vandringen. När vi kommit till Paris plockar vi upp Maria D.S och fortsätter till hennes björnar i Pyrene’erna.KramarKao

    • Nej, nu vet jag! Det var Signorney Weaver som spelade huvudrollen i spelfilmen om gorillorna :-)!

  3. BS Jag tar periodvis maxdos av smärtmedicinerna, jag måste, som nu när stressen och pressen är för jävlig och jag har så ont att jag inte står ut trots all värkmedicin. När det är lugnare tar jag mindre = 2 doser / dygn för att få det hyfsat.Jag vet detta med Tramadol osv., har en hel del kunnande , har läst farmakologi och fortsatt läsa även nu efter att jag inte kan jobba längre. I Fass läser jag mycket.När det gäller Daniel Johansson , journalist, så är jag skeptisk, jag har svårt att tro att han verkligen är journalist. Kanske borde man googla på det.Kram

    • För djävligt att du har så ont! Kan du inte på något sätt gå runt det hela genom att minska på stress och press? Inte åta dej uppgifter du inte kanske orkar, den dan det är dags? Jag gör allt jag kan för att minska på stress och press, är nu helt befriad från det, även om det kan dyka upp vid korta stunder. Då gör jag allt för att eliminera de känslorna och bestämmer ytterst sällan längre än en vecka eller ibland dagar framåt att jag ska träffa nån, eller åka nånstans. Folk får ta mej för den jag är. Jag vet hur skit jag mår om jag lovar och sen inte kan hålla det. Hellre fråga om det är ok nästa dag att t.ex dyka upp. Att fylla sitt liv med en massa ”borden” och ”måsten” får bara oss med kronisk värk att må skit.—————–Visst är det Tramadolavgiftningen de jämställer med heroinavgiftning? Stämmer det? Vet ej om jag minns rätt men jag tror det. Så det var mer enb fråga till dej, inte en fråga om ditt kunnande i farmakologi. För det vet jag är stort.——————Blev också lite förvånad över D.J:s kommentar. Hur kan han veta om han ej frågat sin chef? Möjligen för att hans tidning (?) sagt att de inte vill ta upp enskilda fall, som det med Birgitta, eftersom så många tidningar redan skriver / har skrivit om det? Det är ju bara intäkterna som är number one även hos dem, numera….Kram

  4. BS Maria har skrivit så mycket fint till andra, men vad får hon själv ? Jag kan inte bara ta emot och se på när någon ger och ger utan att få just nåt tillbaka. Är tacksam och vill visa det också.Hoppas du också känner hur tacksam jag är för att du finns där, hoppas du inte missat det. Är jättetacksam och glad räknar dig till mina bloggvänner, för det är väl så ?Usch ja, det har varit mycket taskigheter under en längre tid här, vad är det för fel på att vara snäll ?Massa kramar

    • Men Maria får väl inget skit? Har inte sett det. Kanske har jag missat det? Men eftersom hon har en djurblogg, älskar örnar och jag skulle lägga ut mina orangutangbilder tänkte jag att jag skulle tillägna främst henne inlägget.Jag är jätteglad att vi har kontakt. Det finns alltid mycket att prata om när man sitter lite som i samma båt, även om våra liv och sjukdomar inte är helt lika i övrigt. Men kronisk smärta förenar, man har en person som vet hur det känns….och det är jag tacksam över.———————-Mycket taskigheter, ja. Men jag tänker inte haka på det där längre. Inte ens som medlare , eftersom det ofta slutar med att jag själv får hela skittunnan över mej.Massa kramar tillbaks. Ha en lugn söndagKao

    • Har läst det och skrivit en kommentar till…Men jag hittade ingen som liknade dej i videon, men fattar att du var där.Att göra bort sej är väl inget….det gör jag nästan dagligen. Men idag kan jag skratta åt det hantera det. Ja, du vet ju hur taktlösa skyttar kan vara – utan att för den skull vilja något illa. Prata först och tänka sen…Det är ju bara kul att ha provat på olika saker i livet. Man kan inte vara bra på allt. Men man måste ju få testa:-)Kramar

  5. Jag letade som en galning efter ett klipp på mig på tuben, men det fanns inte men jag vet att jag fanns på Idol 2005 dvd:n…Tog klippet med Robbie, eftersom det var DEN låten jag gjorde auditionen med…Och de gör bort sig på den, precis som jag!!”Hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge”Helt klart en av mina livsdeviser…Hemikram!!

    • Låten är ia.f bra 🙂 Robbie W är bra, älskar många av hans låtar.Din devis här, som jag känner väl igen och gillar, skulle kunna gälla mej också. Helt klart. Har du läst om ”olevt liv”? Tror det var Heidegger som skrev om det. I annat fall kan du läsa om det i boken ”Existensiell psykologi”. Googla. Intressant. Det handlar om de som aldrig spände bågen – och upptäcker det när det är för sent. (Ofta händer det när folk ligger på sin dödsbädd…)

  6. Det var Sigourney Weaver som spelade Dian FosseyVisst slår vi följe!! The more the merrier!!Hemikram!!

    • Förra kommentaren flög iväg innan jag fick med en kram, så den får du här.Vi slår följe, ja.:-)

  7. Underbara bilder.Har sett många filmer om detta så underbara djur,liksom andra arter.Du har haft tur med dina upplévelser bland djur =)Kram du fina/Pluppisen

    • Hej kära vän.Ja, det har blivit en hel del djur och annat och det är jag väldigt tacksam över.Hoppas allt är bra med dej.KramarKao

  8. Vilket fantastiskt hår du har bruden !BS Jag förstår att du klurat ut en hel del om mig, men så har vi ju skrivit en del sinsemellan också.Tror jag känner mig värdelös för jag knappt är bra till något längre, detta är så långt ifrån mitt rätta jag att man kan tro jag är någon helt annan. Vet inte var detta med prestation = högre människovärde kommer från från början ? Men det är väl mamma, skulle jag tro, det sitter som ingrott i ryggmärgen. Jag värderar själv människor för hur de är och inte efter förtjänst, dvs. alla utom jag själv. Får definitivt jobba på detta !Visst längtar man efter socialt liv, arbetskamrater och känna att man gör nåt bra ?Precis som du skriver skulle det vara roligt att jobba om så bara för någon timme, med ett jobb man träffade folk och hade arbetskamrater.Det är verkligen tur bloggen finns, så man har nån slags social kontakt. Om jag vore mera i fas skulle jag skriva på min tänkta bok, men jag får inte till det heller, är grymt självkritisk. Så jag håller mig till bloggen. Det finns förhoppningsvis någon som gillar det man skriver.Jaa, vi är nog lika i mycket, men det vet vi ju sedan förr. Är himla glad du finns här. Kom just på : trist att vi inte fick prata när du ringde, gör gärna om det, själv är jag usel på att ringa, det är inte frågan om att jag inte vill prata utan mera att jag utvecklat som ett lättare telefonfobi. Tror det har med att jag känner mig jagad av FK.Nätet är perfekt att leta kunskap på, men jag använder mig aldrig av Wikipedia eftersom vem som helst kan lägga in ”sin” fakta där, som alls inte behöver vara sann. Nej, så jag Googlar och letar mera originalmaterial.Tack kära Kao !Ha det så gott du med !Kramar

    • Tack för din kommentar :-)—————–Detta med hur man ser på sej själv och sitt värde som människa kommer definitivt från ens föräldrar. Därför gäller det att i högsta grad få sina EGNA barn att fatta att de är bra för sin egen skull, inte för vad de gör. Att de ”inre värdena” håller i längden.Därför hade jag också svårt att utdela s.k ‘straff’ till mitt barn. Det kändes fel. Var bättre hon fick bränna fingrarna själv. (Bara det inte handlade om farliga saker, förstås). Sen göra en slags konsekvensanalys av vad som gick fel och hur man kan göra i stället, som vi diskuterade. Liksom jag aldrig använde / använder uttrycket ”vad var det jag sa?”, eftersom det visar att jag skulle suttit inne med en slags sanning och att hon inte skulle få pröva sej fram i livet. Det skulle kunna gjort att hon blev en rädd person och jag ville ju hon skulle bli stark och det är hon idag. Stark, alltså :)——————Kul att du också skriver. Många gör det här på bloggen, har jag förstått. Men även där känner jag själv att om ingen vill ge ut det JAG skriver så har jag i.a.f skrivit en lång och bra historia och är glad över att jag gjort det (igen).————–Telefonfobi har jag också. Trots att det ringer så sällan på vanliga telefonen här hemma (L pratar jämt i mobilen) så vill jag helst inte svara. ”Ta den du!” ropar vi till varandra. Ingen vill svara. Under tjafsets gång har oftast mänskan som ringde hunnit lägga på 😀 och sen ringer i stället nån av våra mobiler, hehe.————-Google är en klart bättre sökmotor än Wikipedia. Mest av den anledningen du skriver. Men ibland kan det vara kul att se vad andra fått fram, men jag använder mej ytterst sällan av Wikipedia som källmaterial när jag skriver om något.Ha det gott.KRamarnaKao

  9. Jag använder mig av både google och Wiki, beroende på vad för slags uppgifter jag vill ha. Wiki har ju sökbara länkar som man kan finna större matrial i den fråga man vill ha svar och jag brukar tycka att wiki är ett bra ställe att börja ett sök..Ha de gött, Kao Hemikram!!

    • Ska man bara söka något enklare, utan emn massa åsikter och djupare kunskaper kan man mycket väl börja med Wikipedia.Annars Google.Ha’re gott du ocksåKao-kramar

Kommentera

