Stockholms Skärgård / Finnhamn – En Sommarpärla (Bilder) //Kao

Under fyra soliga dagar i juli besökte jag min ”måste” – ö, Finnhamn, igen. Man passerar bl.a Waxholm. Där låg båten Silverö inne just när vi anlände efter 45 minuters resa från Sthlm. (Nedan)

sommaren 2010 025.JPG

Efter att ha passerat Grinda och en massa andra öar kom vi till Svartsö. (nedan)

sommaren 2010 029.JPG

En liten udde vid småbåtshamnen. Aldrig har jag sett så många båtar i miljonklassen som i år. Men det är alltid lika kul att sitta på klippan och kolla båtfolketSkrattande

sommaren 2010 031.JPG

En man i en mycket gammal träbåt plockar upp sin kvinna på ångbåtsbryggan (alldeles utanför bild till höger).sommaren 2010 036.JPG

Utsikt över berget och fjärden, alldeles vid huset. Hade samma utsikt från mitt fönster.

sommaren 2010 041.JPG

Långt nedanför huset i skogen mellan huset och havet ser det ut så här.

sommaren 2010 046.JPG

Vandrarhemmet (f.d kolhandlare Rönströms sommarhus). Jag bodde på gaveln till vänster, högst upp. Rönström hade på sin tid tjusigt besök på somrarna. Umgicks med kultureliten. Jag bor alltid i ”Strindbergsrummet” där nämnda författare har suttit och klurat på sina romaner.

sommaren 2010 047.JPG

Utsikt över fjärden från huset.

sommaren 2010 048.JPG

Den härliga skogen (med en massa blåbär, men just när jag var där var det för torrt). Vackra stenhällar, enorma myrstackar. Mystiska skrevor i berggrunden.

 

sommaren 2010 049.JPG

Om det blir soligt några dagar igen i sommar kanske jag åker ut en gång till. Jag får aldrig för mycket av FINNHAMN – i mitt hjärtaCool

19 svar till “Stockholms Skärgård / Finnhamn – En Sommarpärla (Bilder) //Kao

  1. Hej vännen!!!Nu blev jag nyfiken på huset, är det där ”Sommarpratarna” är??. Och av bilderna, jag blev förälskad i den bilden med träbåten!, även om alla var fina! kramz

    • Vet inte, har inte hört nåt om det. Men det kan ju hända. Ön är stor. Egentligen 3 öar: Stora och Lilla Jolpan och Isdholmen. Har alltid en cykel så jag kan åka vart jag vill :-)Jag blev också stormförtjust i träbåten, den var så vacker. I jämförelse med alla nytillverkade plastbåtar stod den i en klass för sej. (Vem vill inte bli upplockad av RÄTT man i en sån båt, för att färdas vidare till en liten ö som bara HAN har?)KramarKao

  2. Här har du hittat fina vyer…….kust och skärgård…….härligt…Är uppväxt nära havet…bor inåt landet nu..så jag saknar havet…….Ja den träbåten var ju vacker…… en vacker kapten också så är dagen räddad…..hahaHa det bra…..

    • Ja, detta är verkligen mion plats på Jorden, trots att jag aldrig tidigare sett så många människor på ön som just i år.Ja, båtens kapten var inte alls fel. En riktig snygging :-)Ha det gott du ocksåKao

    • kan ju hoppas på det. har redigerat lite, men inte skrivit nåt på ett tag. men det kommer, har annat att göra.ciaokao

    • Tack för det :)——-Sklrivit om mej? Låter illavarslande :S. (Folk har i hela mitt liv alltid haft åsikter om mej och just DE åsikterna är jag sååååå trött på).Men jag ska kolla…KramKao

  3. Ping: Lite Bilder Från Sthlms Skärgård. Repris Från 2010 // Kao | kaos nya lya

Kommentera

