Reklamens Makt Över Folket // Kao

Nu gör  KPA pension reklam för sina tjänster i betalkanalerna. Men de gör det på ett sätt som förlöjligar ett av våra främsta protest- och strejkvapen :  DEMONSTRATIONER MOT  ORÄTTVISOR och annat som riskerar våra och våra barns liv och leverne – vilket block som än sitter vid makten.
 
Har du sett reklamfilmen som ska föreställa ett par män som ska fästa en banderoll mot kärnkraften, på ett kärnkraftverk? Just som den ena ska sätta det avgörande fästet för banderollen säger han plötsligt med barnslig röst: ”Jag måste hämta på dagis”.
 
PLING! Så kommer det upp en textskylt : ”Gör det enkelt för dig. Köp gröna fonder, så stödjer du forskningen…” osv. osv.
 
Sakta men säkert pådyvlas vi med massor av liknande budskap beträffande vad vi ska göra för att bli glada och lyckliga. KONSUMERA och hålla käften. Det är väl bland annat därför vi tiger och sväljer alla oförrätter, knyter näven i fickan i stället för att demonstrera mot dem. Det finns massor av liknande sätt att köra över oss medborgare på.
 
Tänker jag.
Hur tänker du?

20 svar till “Reklamens Makt Över Folket // Kao

  1. – Reklamen du talar om är dum och förrädisk eftersom den vill ge sken av att alla problem med miljöförstöring är lösta via KPA. Siloklättraren skulle vara dum om han inte fixat barnhämtningen innan, men det förlöjligandet är genellt, gäller alla triviala konfliker och är därmed menlöst förutom dumt.

    -Som vanligt är det barnen som det verkligen är synd om. De ska fixa problemen föräldragenerationen förträngde – till exempel via KPA pension.

  2. Du tänker så mycket bättre än mig!
    Den reklamen du syftar på är så djävla dum så jag har
    bara blivit irriterad,medans du då spinner vidare i din hjärna
    några varv till 😉
    Jag håller med dig i din analys av läget!
    Att få ut folk att demonstrera är oftast stört omöjligt nu för tiden.
    Dom vet inte hur mycket det kämpades för strejkrätt osv…..

    Kram vännen/Pluppisen

    • Men du begriper i alla fall dumheten, fördumningen av medborgarna i reklamen. Den späder bara på det redan slötittande folket.
      Men hur ska vi få dem att lyfta sina feta arslen och gå ut i strejk? Jag står beredd med kappan på i trappen.

      Kramar
      Kao

  3. -Att säga att Greepeace gillade KPA-reklamen är att övertolka responsen. Men precis som jag för övrigt säger gör KPA-reklamen narr av vad som är allmängiltigt – trivialt – och därför är det lätt att haka på – som Greenpeace gör.

    • Jag blir förvånad när jag läser Greenpeaces bleka reaktion på deras hemsida (se länk nedan).
      Visst bör man ha humor för att inte torka ut fullständigt, men det här är bara för mycket i mina ögon. Ledsamt. Fult. Man framställer greepeaceaktivisterna som klantiga, barnsliga och inte värda att ta på allvar. Att de inte själva kan se och höra den nedlåtande tonen i reklamsnuttarna är obegripligt för mej. De tycker t.o.m det är kul!

      Är det jag som är en stor torrboll eller vad handlar det om?

      http://www.greenpeace.org/sweden/se/nyheter/blogg/kpas-reklamfilmer-parodi-eller-dramadokumentr/blog/37057/

      • -Det finns ett påstående: All reklam är bra reklam. Jag tror att det förklarar reaktionen från Greenpeace. Ta dig själv till exempel, Kao; stärktes inte ditt engagemang för Greenpeace när du såg reklamen? Jag tror många känner detsamma. Och trots allt är det något mänskligt i centrum: Hämta sina barn på dagis. Mig stör det att man får Greenpeacemedlemmarna att framstå som dumma och deras metoder som dumma, när de i själva verket
        ofta vågar livet samtidigt som KPA snyltar på deras miljöarbete.

      • Ojoj! Jag har varit med så länge att jag vet att det gick från mun till mun: ryktesvägen, gällande både Greenpeace och Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen. På den tiden fanns det inte ens till närmelsevis den mängd reklam som nu. Klart DE måste göra reklam för sina ”produkter” idag. För att överleva. Men att just andra (som KPA) ska förlöjliga sej över dem för att göra reklam för sej själva tycker jag är osmakligt. Fördummandet. Visst.

    • Visst är det heljobbigt!
      Så fort jag känner mej någorlunda i form händer det något inom en vecka, typ.
      Som nu när jag fick den här långdragna lunginflammationen som jag fortfarande iunte är frisk från.

      Vi får hålla humöret uppe så gott det går och inte tycka ALLTFÖR synd om oss själva, eftersom självömkan är vår allra värsta fiende, psykiskt.
      Även om vi har det jobbigt.
      Vi får låta andra tycka synd om oss, om de känner för det. Risken är ju annars stor att andra bara tycker man är jobbig och de drar sej undan.

      MVH
      Kao

  4. KPA är ju delägare av Bofors bl aBS Politik är ett elakt spel och det pågår garanterat ”spel” vi inte vet nåt om. Tyvärr får Juholt stå där med sin skitiga byk och spela motståndarna i händerna, han är förtjänt av det , han har själv ställt till det. Våra folkvalda står ej över lagen, även om de verkar tro det. Det är nåt skumt med Juholt, inte applåderade jag när det blev han som partiledare, men undrade var konkurrensen fanns ????
    Ang. reklam, tänk bara hur M gjorde om S reklam till sin egen, smart och hur många gick på det ??? Massor !!! Och folket fortsätter att sova, det är helt sjukt.

    Ha det gott !

    Kram. Nix, den gubben gick inte !

    • @ AGNETHA

      Visst är politiken ett elakt spel, där vi inte får veta allt. Men vi får också felaktig information – eller DESINFORMATION. Om detta skriver jag strax i mitt nya inlägg.

      Men visst: för länge i politiken och / eller att för snabbt anse sej som en högre stpående varelse än dem man ska representera slutar (?) alltid så här. Den som inte kan hålla sej på jorden blir förr eller senare nertagen till den nivå de ska vara. Det är lite som en Livets Lag.

      Detta gäller i allra högsta grad även Alliansen. Börjar man kontrollera även dem, så ska man få se att det finns mycket skit kvar också där.

      Minns bara hur det var i början, när Alliansen kom till makten : nya ministrar som fifflade med både det ena och det andra. Hade varit bra om det hade kommit fram nu, så det blev lite jämvikt i debatten. Kanske inte det gamla, men jag är övertygad om att många alliansmedarbetare har flera lik i garderoben.

      Men Alliansen har (som Carl Bildt) en förmåga att TIGA IHJÄL sina blundrar.

      Kramen
      Kao

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s