Älskad, Beundrad, Avskydd, Föraktad? // Kao

Vill återigen lägga ut denna text, för den är såpass tänkvärd att den borde vara obligatorisk i all skolundervisning:
Citat:

”Man vill bli älskad, i brist därpå  beundrad,

 i brist därpå fruktad,

i brist därpå avskydd och föraktad.

Man vill inge människorna någon slags känsla.

Själen ryser inför tomrummet och vill ha kontakt till varje pris.”

(Ur ”Doktor Glas” av Hjalmar Söderberg)

————————–

Texten gäller kanske oss alla? Vad tror du?

Trollhare har en annan syn på Hjalmar Söderbergs , i mina ögon underbara och sanna budskap. 

( Trollhare är en gammal bloggare sen Aftonbladets tidiga period  runt 2005. En person som aldrig hade tid  eller lust att svara på mina kommentarer. Eller återgälda dem. Men strunt samma, vad gör det? Livet går vidare ändå  🙂

Läs Trollhares blogg här    www.trollhare.wordpress.com

….och läs också  ”Den allvarsamma leken” av H.S

25 svar till “Älskad, Beundrad, Avskydd, Föraktad? // Kao

  1. – ”Man vill bli respekterad.” Denna enkla position visavi den andre finns inte med i Doktor Glas uppräkning eftersom han beskriver den mest extrema polarisering människor emellan. Doktor Glas är ytterst ensam och hans filosoferande är skevt i samma grad.

    • @ PORTOLANSEGLAREN
      Det var länge sedan jag läste något av Söderberg, så jag minns inte just det. Alltid lär man sej något nytt…Men nu får det stå kvar.
      Jag sympatiserar med Doktor Glas och känner igen en hel del av mej själv i honom.

      • Också jag tycker om boken. Den är för övrigt ”modern” i den meningen att den är så gott som helt befriad från generella omdömen, typ citatet ovan.

      • Ja, det är den. Den är viktig, trots att en strof i dikten inte är Söderbergs ord, men det bortser jag ifrån. Herregud! Måste ha läst den på 70-80-talet någon gång. Minns ju inte allt ordangrant. Kanske ska jag läsa om den. Även Den Allvarsamma Leken.

        Han var dyster, men som jag skrev känner jag igen mej i hans ensamhet. Jag kan känna mej missförstånd ibland men inte bitter.

        Ciao
        Kao

    • Visst. Jag är knappast älskad, utom av min dotter förstås. Men ibland beundrad. Det inger mej i.a.f en känsla av att ”vara” något.
      Du som har familj är ju älskad 🙂

      Visst är det universellt.

      Kramar
      Kao

  2. Hej ….skulle inte blogga alls i helgen,men av alla intryck ja fick i går kväll,så kunde ja inte som mamma,låta bli.Sen det blogg ämne ? Ryser ja av så man vill kräkas svensk spya.Sen till ämnet tända ljus i helgen,en jävlit jobbig förlust sen i våras,mista en trogen vän jenny.På grund av en svensk ratt fylla,inge straff alls.Men visst gör det ont,man lever vidare.men jobbigt efter sommaren se hennes man,små barn.Det toma i blicken.Sen hur min dans kväll blir ? Dans kväll blir,tejpa eds leder plus led skydd hoppas din kväll blir bra med massa goda eneriger kram pianick

    • Fruktansvärt att mista en god vän. Jag har mist så många nu. Massor av begravningar. Alltför unga människor. Man ska ju inte dö när man är 50 år, liksom. Det har också varit tufft. Så jag förstår din sorg efter din vän Jenny. Livet är tufft ibland. Men man tvingas ju leva vidare. Man måste framför allt leva vidare för sina barn. Visa sin sorg, men inte låta den gå ut över dem. Förklara för de små barnen. Fattar att hennes familj är i chock. Men som vi alla som förlorar en vän eller anhörig, så måste vi gå igenom de ””5 faserna i sorgearbetet”. Googla gärna på sorgearbetets dem.

      Hoppas din danskväll blir fin. Själv ska jag ut och träffa en nufunnen man. Väntar på honom. Han kommer strax.

      Att blogga och få respons är också ett fint sätt att få stöd i sorgearbetet. Har du kollat min lista nere till höger på min blogg? Klicka bara på namnen så kommer du till deras bloggar. Du får all hjälp och svarskommentarer. Det kan jag garantera. Du får också svar på din egen blogg, om du är någorlunda aktiv. Givetvis är du alltid välkommen till min blogg också.

      Trevlig helg, Pia
      Kramar från Kao

      • Tack. Jo nu ses vi ju titt som tätt. Kallar man det ändå för ‘date’ då?

        Min ishias har förvärrats så mycket att jag knappt kan stödja på benet. Så det blir kryckorna i morgon när jag MÅSTE in till city i ett väldigt viktigt ärende.
        Natinatti själv och ha det gött.

        Kram
        Kao

      • Särbo då 🙂 Hoppas din vecka börjar,oki nu att du slapp kryckorna.Min måndag börja synvovit pest morgon.Men bara kämpa på.Ha en bäst måndag kram Pianick

      • Särbo? Vi har ju just träffats. Krylbo, kanske? Kulbo?
        Idag var jag i city och då hade jag kryckorna. Kunde ju inte gå men var tvungen att åka dit. I aff’ären bredvis köpte jag 4 olika klädesplagg. Har ju gått upp så mycket i vikt senaste året så jag var tvungen att köpa lite nytt, trots att jag inte har råd. Men vad gör man när man ser ut som en stoppad korv då man knäpper jackan?

        Från city åkte jag vidare till en speciell låssmed som bara gör min typ av underlåsnyckel. Hyreskontrakt och leg måste man visa. Två knippor kostade nästan 900:- !!! Sen hem med bussen, lastade av mej allt, bytte ryggsäck och gick och handlade ungefär hälften av den mat jag behöver framöver. Resten (det tunga) får jag hjälp med i morgon av handikapphemtjänst. Plus med mitt tvättberg, som är enormt stort nu.

        Sen lämnade jag in en jacka på lagning och det kommer bli mycket dyrt det också….herregud vad det har gått pengar – och kommer fortsätta ett tag till. Värst var nycklarna. Det är en egen historia varför vi plötsligt behöver 2 nya uppsättningar.
        —————————-
        Hoppas du klarar ta dej igenom pest och pina med din i grunden positiva läggning som vapen mot värken. Du är beundransvärd, Pia.
        Förresten: Har du klickat på något av namnet på min lista till vänster? Klicka på de jag föreslog dej. Du kommer få en massa nya bloggvänner. Är man bara aktiv så får man det.

        Ha en fin kväll.

        Kao

    • Visst. De busgäng man ser här och där blir varken det ena eller det andra och för en del av av dem är hat och förakt också ett sätt att överleva – eftersom de inte blir älskade och kanske aldrig har varit.

      Kram t-baks
      Kao

  3. BS Jag vill inte klaga och beklaga mig jämt, jag håller käften och gör vad jag kan. Det är inte konstigt han blir stressad när jag är på sjukhus, han åker ju på allt då.Han har mycket om sig och kring sig och jag borde bli bättre på att be om hjälp, vilket jag är urkass på.

    Tack för tårtorkningen !

    Kramar

    • Förstår dej fullt ut. Bra om du kan slippa vara så duktig och i stället be om hjälp. (Inte kräva det)

      Allt gott till dej, min vän. Tror vi förstår varandra rätt väl. Jag är inte mycket för att ömka folk, lika lite som jag vill bli ömkad själv. Men ibland är det faktiskt rätt synd om oss. Bara vi inte tycker det själva…. 🙂
      Jag har en satans ishiasvärk nu, men det beror naturligtvis på den kyla som råder. Solarium för värmen och sen åka bort blir perfekt. Ett andningshål i vardagen.

      Så det handlar inte bara om resandet i sej. Mest om stark värme och sol, salta bad, massage etc. Lanstinget har ju slutat ge oss det vi behöver (På Kanarieöarna). Det har borgarna tagit bort. Psoriasis- och reumatiker kommer först. Inte mer än rätt.

      Kramar

  4. God kväll,ja kan tänka mig hur din kropp mår med 😦 Ja allt är jäyye dyrt.Hur man en vrider på det.Men mam måste ha sakerna.Vi fick nya secor dörrar här.Jätte bra,slipper höra allt från trapp huset 🙂 Ja visst blir det tungt att släpa,när man har ont.Hela kroppen tar stryk,armar blir flera medter känns det som.Ja tvätt är pest pina,den ska hängas med.Ja tur man får hjälp med mycket.Mitt yngstas barnrehab är helt underbart.All personal där.Mitt rehab med,utom sjuk gymnasten ja bytte.Fick ny.Ja lite hoss hemimamma och tant otto,sen så har ja läst poroan seglarn.Men inte kommenterat när eds hjärnan blir trött.Hoppas din tisda blir bra.Ja jag kämpar på varje dag.Allt för flickornas skull med,man måste finnas där.Hur man en mår själv.Man har blivit så van vid,eds monstret har den som ovän.Sov gott sen med kul med en kuli som du skrev 🙂 Jag måste läka lite innan ja törs igen.Kram pianick Hur ska du klara resan själv ? Ja vet ja skrivit det förut.Men du mår sälert som en annan bättre i värme salta bad.

    • Det är många som tycker det, men å andra sidan har h*n otroligt många vänner bland transsexuella, hemafroditer, ADHD-folk, Asperger, Manodeppressiva, schizofrena, HBT-personer och en annan massa som vill bli accepterade i samhället. Att allt ska vara normalt.

      Men under alla år har ju T endast skrivit om sånt, så man tröttnar ju till slut. I alla fall jag. Trots att jag tycker folk får vara som de är och det får T också vara för min del. Bara jag slipper läsa mer där och det är ju upp till mej…..

      • Ja, du skrev att de även har ADHD. Det vimlar av folk med ADHD och andra neuropsykiatriska syndrom på bloggen. Gäller bara att du hittar dem. Ska hjälpa dej att leta. Du kan börja med ”DragonFaye”.
        Kaoskramar

      • ….men vaddå? Bara för att man har ADHD är man väl ändå älskad???Andra kanske tycker barnen är besvärliga, men de är ju inte avskydda eller föraktade för det (apropå dikten).

        Kaoskramar

  5. Nu tror ja det funkar.svara på din långa kommentar.Snacka om dag du hadde.Ja allt är dyrt.men man måste ju ha det.Tur man kan få hjälp med vissa saker.Tvätt är jätte jobbigt när man har smärta.Handla med som du beskriver,tungt.Armarna blir hur långa som helst.Det där med kulbo lät i alla fall bra 🙂 Ne i dag depppa ja ruttna i hop totalt som ja skrev ovan.Blir så när sömnen uteblir,allt blir ont skit runt om.Träffa en god vän sen,Tog frisk luft på morgonen,andades med magen.Trevlig kväll pianick Man ser endå det positiva i livet,tur är det.Kram Pianick hoppas det inte blogg strular nu igen.

    • Jag får hjälp med tvätten (t.ex idag). Hade aldrig klarat det själv, med min armvärk. De handlar också åt mej var 14e dag, det allra tyngsta. Varför frågar – eller rättare sagt KRÄVER av soc att du måste ha handikapphemtjänst som hjälper dej med det allra tyngsta?

      • @PIANICK

        Ibland hamnar just dina kommentarer bland min skräppost, fattar inte varför. Men nu har jag ögonen öppna.
        Kao

Kommentera

