Balkongblogg Natten Till 8/1-12 // Kao

Återigen en vaken natt.
 
Det är klart och lite småkallt att stå här på balkongen och röka, så det  får bli korta stunder.
En cigg räcker till tre rökningar (heter det så?).
 
Runt månen syns en jättehalo, vit och vacker närmast månen. Orangea färger i ytterkanten.
Stjärnhimmeln ser jag tillräckligt mycket av för att kunna drömma mej bort. Så som man kan
göra när man tittar på just stjärnorna. Eller havet. Eller in i en brasa. Luft, eld, vatten. Tre av
de FYRA ELEMENTEN. Jord har jag i buskarna utanför huset.
 
De enklaste krogarna närmast mej stänger före tolv, men framåt tretiden kommer de första
entusiasterna från krogarna lite längre bort. De talar högt, de vinglar. De bråkar ibland.
 
Fyllans pris. Dess värsta sidor. Sen bakfyllan dagen efter. Jag moraliserar inte. Jag KONSTATERAR.
Är inte någon ängel själv, direkt.
 
Som har hänt så många gånger tidigare ställer sej en kille och kissar i buskarna och jag ser hela ‘paketet’
från min plats på balkongen. Han står där för att skyla sej, men han ser inte mej.  Inte heller hans kompisar.
Jag gör ingenting för att dölja att jag står här. Är ingen smygtittare. Jag BOR här.
 
Men för killen och hans kompisar, som troget väntar tills han är klar, existerar ingenting ovanför
deras huvuden. ‘Kanske inte så mycket I huvudena heller just nu’, filosoferar jag och flinar lite vid
minnet av en överförfriskad kille för ett år sen ungefär,som drog med sej hela den grå tidningslådan
han höll i och ramlade in i buskarna med den, när han skulle pinka. Han slog sej rejält.
 
Nattbussen kommer och går från båda håll med 15 minuters mellanrum, ungefär och trafikljusen nere
i gathörnet tickar på som om det vore högtrafik. Vem bryr sej om dem, när det knappt är några bilar ute?
Endast bussarna och en och annan taxi.
 
Vid halv femtiden kommer de ensamma. De som inte fick något ragg på krogen, de som är på väg hem
ensamma ändå, en gråtande tjej som vinglar rejält, tar sej mödosamt uppför backen. En svart katt med
rött halsband tittar misstänksamt på henne från sin position utanför den stängda pizzerian.
 
Snart kommer säkert måsarna för att leta efter mat utanför restaurangerna  –  och råttorna. Och om ett par
timmar kommer de första hurtbullarna ut för sin morgonrunda. Sen barnfamiljerna med sina vagnar.
 
Men då sover jag så sött.
 
(Antecknat i natt. Nedskrivet nu 8/1)
 
 
 
 
6 svar till “Balkongblogg Natten Till 8/1-12 // Kao

  1. – Den obetalbara nu-närvaron. Döden och livet är ett, säger buddisterna. Då nickar man jakande, eller sannare bara vahrnehmen, nehmen das was ist wahr

    • Just det. Nätterna är alldeles speciella för mej. Inget spring och högt brusande trafik här i stora staden. Bara att blossa lite och ibland förvånat se på hur människor rör sej och agerar – och den ständiga närvaron av de 4 elementen. Inga krav. Bara att – just som du skriver: vara i nuet.

      Men det har sitt pris med sömnlöshet: jag somnar vid 6-8-tiden på morgonen och vaknar runt 14, när alla andra snart ska sluta sina arbeten och jag får inget vettigt gjort. För dagen har gått. Den enda trösten är att jag återigen får uppleva de märkliga nätterna från min balkong. Och i övrigt. Den sköna tystnaden mitt i alltihop.

      Vad betyder vahrnehmen? Att vara i nuet? Låter som tyska. Nehmen = ta / Vara?

      Kao

      • Vahrnehmen är tyska; förnimma. Av, vahr, sant och nehmen, ta, känna. Ett verkligt lyckat ord. Förnimma, känna sanningen fysiskt.

      • Intressant. Inte hiernehmen. Vahrnehmen:-)
        Förnimma är också ett utomordentligt ord, tycker jag.

        Tack för kunskap.

        Kao

Kommentera

