”Nu Visar Facebook Sitt Rätta Ansikte” // Kao

Som det står i rubriken stod det också på sidan 27  i Expressen 4/2-12. Den avslöjande helsidesartikeln är skriven av reportern Arne Lapidus  arne.lapidus@expressen.se och i ingressen står följande:

*”Bara åtta år, men redan en storebror som ser dig”.

*”Facebook lagrar allt mer känslig information om allt fler människor”.

*Men snart en miljard användare verkar inte bry sig”.

——————–

 Artikeln är mycket bra skriven och väldigt avslöjande. Obehagligt. Värre än någon FRA-lag i världen.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/nu-visar-facebook-sitt-ratta-ansikte/ (Tack Svante för länken!)

Facebook har blivit 4,5 miljoner svenskars digitala ID och jag är glad att min egen magkänsla fick mej att aldrig, aldrig hoppa på  tåget. Man blir t.o.m utanför i sociala medier om man inte är med. ….(Bild:www.flickr.com. Thinking ‘bout Mark Zuchenberg?) 

10 svar till “”Nu Visar Facebook Sitt Rätta Ansikte” // Kao

      • Det är klart att jag läste det, och det styrkte mig i min uppfattning att så kallade sociala medier är av ondo. Det är bättre att låta folk tro att man är en idiot, än att öppna käften, och undanröja alla tvivel.
        Svante

      • Haha! Visst är det så. Men jag har väldigt svårt att hålla käften. Därför är det bra att inte visa sitt vackra fejs och sina åsikter hur som helst 😉 Jag nöjer mej med bloggen.

        Kao

  1. – Först fångar man in dem med godsaker sedan styr man dem åt det håll man vill. Du känner väl till de klassiska experiment som visar grupptrycket, hur lätt det är att få människor att handla så som man vill, det är en väg att leda enskilda/avskilda. Varför är du INTE med på Facebook? Har du något att dölja, kanske? Eller är du tråkig? Osocial? Allt detta fungerar som påtryckningsmedel för att göra som storebror vill.

    • Ja, jag är bekant med de klassiska experimenten. Inte minst det på Guatanamobasen och eleverna som fick ge varandra fiktiva elstötar.Usch!
      ——–
      Visst är jag osocial, men jag går inte med på lockropen att jag ska vara facebook-medlem ändå 🙂 Kan det där vid min ålder.

      Jag minns mycket väl den litteratur jag läst under årens lopp, inte minst ”Stålsprånget” av Per Wahlöö och ”1984” av George Orwells som handlar om just sånt här som grupptryck.

      Ciao’
      Kao

  2. Ett tips: om du vet en text ordagrant, det behöver inte vara mer än några få ord, markera texten, högerklicka och låt Google söka.

    Tar man alltså ”Nu Visar Facebook Sitt Rätta Ansikte” och markerar det så kommer man till artikeln som Svante gav dig länken till.
    Kram!
    Skvitt

Kommentera

