Balkongbloggsreflektioner.Natten Till 20/2-12 // KAO

Har sovit 1½ dygn. Vaknade vid 1.30-tiden. Klockan är snart 04.00.

Nyss var jag ute på balkongen och rökte. Det är knäpptyst ute. Mörkt. Städgata.

Endast en bil har glömt bort det. Den är röd. Jag brukar se röda bilar som ‘pundarbilar, för av någon anledning brukar pundare köra omkring i just röda bilar. I deras snurriga tankevärd tror de kanske de inte syns så väl då? Denna röda bil har en trasig sidoruta, lagad med papp, som får mej att tro att det är just en pundarbil – stulen kanske?

Denna natt är stjärnklar och bådar om en fin dag i morgon (senare idag, alltså). Månen har försvunnit bakom husknuten i nordväst. Synd att jag missade den. Gillar att titta på månen.

Plötsligt hör jag att det rasslar nere i gathörnan: en man, lika svart som natten, kommer med tidningsvagnen till de som läser DN och SVD innan jobbet. Eller efter. Han går in i huset snett emot, där det på första våningen bor en person som alltid har lyset tänt och TV:n på. Ändå vet jag att det bara finns ettor i det huset. Kanske är vederbörande mörkrädd? Kanske är TV:n ett slags sällskap?

Mannen som varje natt plockar tomburkar ur papperskorgarna dyker upp med tunga, hasande  steg. Han bär samma gråbeiga överrock sommar som vinter. Ser att hans vantar är avklippta i fingertopparna. Kanske får han bättre grepp om det han vill ha i papperskorgen då?  Tydligen hittade han något, som han nu lägger ner i en av alla kassar han släpar på.

Detta är bara en reflektion. Jag har inga speciella åsikter om det som händer på gatan när jag balkongbloggar. JO, jag har EN MYCKET VIKTIG ÅSIKT i just det här fallet: Varför ska en gammal människa i dagens Sverige behöva plocka tomburkare för att överleva? Ska inte detta land  som kallas ‘välfärdssamhälle’ kunna föda sina pensionärer, som ju en gång i tiden arbetade och betalade skatt för att få en pension de kan leva på? Hyrorna går upp med en rasande fart, men pensionen består….liksom socialens uträkningar att en vuxen ska kunna överleva på 3700:- som socialbidraget är. För dem som behöver ett sånt  olika anledningar.

Nu har den svarte mannen kommit till porten mittemot mej. Han tar sin bunt tidningar och kliver in genom porten. På andra våningen har några som uppenbarligen har pengar, köpt en lägenhet (Bostadsrätter i det huset) de nyss flyttat in i, efter omfattande renovering som pågick i tre veckor. DE har pengar. I alla fall till kontantinsatsen och det är mycket pengar i den här staden.

Livet är så orättvist!

Snöplogen går fram, trots att det inte finns någon snö.  Det verka ju lite korkat. Det slår gnistor i asfalten. Antagligen har någon i kommunen beställt snöplogning hela vintern och då ska det göras även om det är torrt och snöfritt.

Mannen med tomburkarna har nu hasat sej fram till nästa papperskorg. Härifrån kan jag inte se om han gör något fynd där.

Nattbussen svänger in från stora gatan, som den gör varje kvart från ena eller andra hållet. Denna gång  är den tom.

Ja, livet känns  så orättvis. Kanske ska jag inte klaga, jag klarar mej än så länge, men mina känslor är mina. Burksamlarens känslor för livet är hans. Han kämpar för sitt liv och uppehälle,  i alla fall. Det gör väl jag på mitt vis också, men jag kan inte gå mer än 300 meter innan jag måste vila p.g.a svåra ryggsmärtor. Men kan man jämföra den enas plågor med den andras?

En man kommer ut ur en port med  en valp i koppel. Den måste väl tränas, kan inte hålla sej  hela natten. Det kostar på av ork och tålamod att ha en sån liten hund – och den här är verkligen liten. En slags terrier. Vit. De går över till buskarna på min sida av gatan så valpen får kissa, eller vad den nu gör. Mannen drar ihop jackan i halsen. Kanske han glömde halsduken? Sen går de tillbaks igen.

Trafikljuset nere i korsningen tickar på som vanligt. Röd gubbe. Grön gubbe. Precis som under rusningstrafik.

Om c:a 1- 1½ timme vet jag att de första friskusarna kommer springandes för sin daliga motionsrunda och då kommer också trafiken igång igen så smått.

Hur ska jag kunna somna om, frågar jag mej nu? Det får jag se. Fick så ont i kroppen av att sova så länge och dottern har inte ens tittat till mej för att se om jag lever eller ej. Men hon har väl annat för sej. Hon är inte ens hemma, men jag kan se att hon har varit det.

Ha en bra dag, bloggers.

71 svar till “Balkongbloggsreflektioner.Natten Till 20/2-12 // KAO

  1. Det var en trevlig läsning. Jag önskar att jag också hade en balkongutsikt, varifrån man ser att det händer något. Men det enda jag ser på nätterna är hararna som käkar i gräsmattan och på sommaren dansar måsarna. Deras dans är trevlig att se, men skränet är irriterande.

    Jo, hon borde ha kikat till dig, kan jag tycka. Särskilt som du har sovit så länge.

    Kram!
    /Skvitt

    • Varför är du vaken så här dags? På väg till jobbet? Tänkte försöka sova en stund till, men det blir nog svårt efter så lång dvala.
      ———–
      Det finns ALLTID något att se – om man inte bara tittar. Det är en väldig skillnad. Du har ju HARAR utanför fönstret! Det måste finnas mycket att skriva om dem, både en och flera gånger. Måsarna också. (Stäng öronen för deras skränande.) Jag älskar t.ex skator. Men jag är inte lika förtjust i deras läte, haha!

      Måsarna brukar komma in på min gata från havet i närheten vid 4.30-tiden för att leta mat utanför pizzerian. De för ett jävla liv, men det är ju deras sätt att kommunicera och jag bryr mej inte ett smack.

      Det är värre med en avkomma som aldrig kan säga ett vänligt ord och bara SKRIKER.

      Tack för din tidiga kommentar och ha en bra dag 🙂

      Kram
      Kao

      PS. Hur skulle du kunnat titta till mej? INgen har ringt, jo en killkompis som annars bara brukar höra av sej när han själv mår dåligt, så jag blev MYCKET förvånad). Har inte haft datorn på under mninst 1½ dygn. I så fall har jag gått i sömnen, skrivit i sömnen. Inget jag minns i alla fall.

  2. Snart på väg hem från jobbet.

    Nej jag menar inte att JAG skulle tittat till dig. Helt omöjligt. Jag vet på ett ungefär var du bor genom din IP-adress. Att fara 40-50 mil för att titta till dig skulle jag knappast göra.
    Det var ju din dotter jag menade.

    Kram!
    /Skvitt

    • Och din IP-adress pekar ju bara ungefärligt. Skulle jag springa runt i halva stan sen för att leta efter dig när jag varken har namn eller utseende att gå efter.
      Du får en kram till!
      /Skvitt

      • Du har inga som helst skyldigheter. Hemi ringde mej häromdagen. Men inte sen dess. Hon har egna problem. Tack och lov vet hon inte mitt efternamn, bara ungefär var jag bor. Hon ringde sen polisen. Tack och lov kunde de inte få tag i mej med de knapphändiga uppgifterna. Bra var det, för jag har aldrig haft och vill heller inte ha kontakt med varken dem eller socialen.

        Jag lever i.a.f. Men mår fortfarande skit. Riktigt jävla dåligt.

        Kram och tack för att du bryr dej.
        Kao

      • Det var i alla fall omtänksamt av henne, tycker jag.

        Nej, skyldigheter, men man känner ju själv om man måste göra något och KAN man gör något, då gör man det. Skyldighet, det är något utifrån tvingande, men så har man ju det där behovet att hjälpa och ställa upp, det är inifrån kommande.
        Skyldighet och behov är ju olika saker, även om ens handlingar kan bli desamma oavsett.

        Nu kunde jag inget göra, men vore vi grannar eller på något sätt bekanta så att jag visste var du bor och om det var i närheten, då hade saken kommit i ett annat läge. Då kanske det funnits något jag kunde hjälpa dig med. Nu kan jag bara peppa dig och jag hopas det är någon form av hjälp.

        Jo, en annan hjälp fick du. Du har svaren inom dig, skrev jag.

        Kram!
        /Skvitt

      • Det var MYCKET omtänksamt av henne (och även av dej). Det lättar ju en aning på trycket, s.a.s. Är mycket tacksam för det. Hoppas hon inte kände någon skyldighet, hon har och har haft det så himla svårt under så lång tid nu. Hemi och jag bor inte så förfärligt långt från varandra, men inte så nära att man tar sej dit på en kafferast, direkt.

        Jovisst finns svaren inom en. Man vet, men man lyder inte de ‘imnpulser’ man får . Eller vad jag ska kalla det. Även de flesta frågor finns inom en själv, dem man ställer sej själv givetvis. Detta är filosofiska spörsmål som redan de gamla grekerna diskuterade.

        Önskar jag hade såna fina bloggare som er boende närmare mej. Problemet är att jag tror jag ses som en jobbig typ och jag skulle bli av med er som vänner rätt snabbt, tyvärr :/. TROR, alltså.

        Men jag har träffat flera bloggare. En lurade av mej 25.000kr, en annan en ännu större summa jag inte ens törs nämna (av mitt morsarv, som nu nästan är slut. Men jag får skylla mej själv, tycker jag själv). De övriga, från Skåne i Söder till Luleå i norr,är helt underbara människor. Har ju känt dem genom bloggen mycket länge innan vi träffades.

        Fortfarande har jag ett par bloggare jag ska träffa, varav en bor 20 mil härifrån som jag känt i evigheter på bloggen. Vi pratar alltid om att träffas, men det har liksom inte blivit av. Hemi skulle jag också gärna vilja träffa, men vi har kommit på att vi säkert skulle snacka öronen av varandra eftersom vi båda babblar så mycket, heh.

        Nu hamnade jag vuisst ordentligt utanför ämnet. Ska sova en stund till, om jag kan. Finner ingen anledning att vara vaken längre. //Kramar från Kao

    • Så du jobbar natt? Det gjorde jag i 25 års tid 🙂

      Min dotter lider ingen nöd. Hon sover hos sin kille och har inte hört av sej på hela denna tid. Ändå vet hon hur jag mår. Det är alltid HENNE det är så synd om…..

      Jag har som sagt sovit 1½ dygn i sträck (kanske varit uppe och kissade nån gång utan att minnas det). Men att dottern tittat till mej är uteslutet. Jag märker allt som händer här, i diskhon, på hallbyrån och om någon varit inne i mitt sovrum. Jag skulle kunna ligga död här och hon skulle inte märka något förrän det började sippra ut liklukt ur rummet.

      Kram
      Kao

      • Hon var hemma igår och bytte kläder. Blöta handdukar på hennes golv, disk och en del annat vittnade om det. Hon visste mycket väl att jag var hemma, jag är ALLTID hemma. Det hade bara varit att glänta på dörren och kika in. Nu ikväll frågade jag henne om hon ens hade tittat till mej, men det hade hon inte gjort, för hon ‘trodde jag sov’.

        Kao

    • OK.
      Sov gott nu, för du har väl jobbat i natt? Ska själv försöka sovaett par timmar, eftersom jag varit vaken sen 01.15 och är trött nu.
      Ciao
      Kao

      • Detsamma, Skvitten:-)
        Har sovit sen vi skrevs sist, tills nu (Ca 15.30). Var ju varken från 01-13, sen blev jag trött. Nu är dottern hemma – sagt förlåt, men jag har hört den visan förr. Sen brukar det ´bli som vanligt igen efter någon dag…

        Men nu hotade jag faktiskt med polis och soc för att TVINGA ut henne härifrån. Så hon blev väl lite spak och det ska hon bli, tycker jag. Jag har inte berättat mer än en bråkdel hur det går till här. Rena terrorn.

        Nu har jag bara huvudvärk och ont i kroppen av allt sovande.

        Önskar dej en finfin kväll.
        Kram
        Kao

      • @ SKVITT Som du har märkt har jag raderat vissa kommentarer, som är för personliga för att ligga ute på bloggen till allmän beskådan. Har ingen lust att näcka mej för hela WP 😉

  3. En kort fråga kan du med din astma umgås med hundar? Svarar du ja kommer du att få ett ebjudande från mig.
    Svante

      • Tänkte att du, som storstadsbo kunde behöva lite omväxling i din vardag, och med tanke på att du gillar att resa, så tänkte jag att ett gästrum hos mig kunde vara lösningen. OBS! jag brukar inte tafsa på gäster. Du har min e-postadress, själv vet jag inte var du bor, men misstänker någon av se större städerna, där det finns nattbussar. Det jag skulle behöva göra inför ett besök är att städa lite bättre än jag gör för närvarande, och köpa en kortlek. Jag bor i Kårböle Hälsingland.
        Svante

      • Oj, vad du är gullig och rar! Det skulle jag verkligen behöva. Problemet är bara att vi är mitt uppe i att äntligen hamna någonvart gällande lägenhetsbyte (från en större i stan till två mindre, så min dotter får en bostad). Men när det är avklarat kommer jag gärna och hälsar på.

        (Men passa dej för att spela kort med mej. Folk har tröttnat på att spela med mej för länge sen, de förlorar i 7 fall av 10. Minst :D. I alla fall i Chicago, stötpoker och andra av de vanliga kortspelen. Samma med Alfapet, Mastermind och en del andra spel. DET ÄR SANT! INte skryt! I andra typer av spel har jag däremot ALLTID otur, såsom Lotto, Keno, Dagens Dubbel och vad de heter.)

        Jag har varit i Hälsingland några gånger. En gång hos en bloggare, minns ej orten. Sen har visst en av mina norska kusiner köpt en stuga utanför Torsby. Visst är väl det Hälsingland? Är det långt från dej?

        Kram
        Kao

      • Torsby ligger i Värmland, och c:a 25 mil från Kårböle, mitt hus i Kårböle ligger exakt 39,9 mil från S:t Mickelsgatan, i Hägersten där jag växte upp från 10 år, och framåt. Före det bodde jag i Hammarby, på södra sidan om staden Stockholm. Jag kan förvarna dig om att jag vann en del när det gäller chigago, på bussgaraget i Handen, då jag var reservförare. Numera vet jag inte om jag kan reglerna, för det var så jäkla länge sedan man hade någon att spela med. Har genom din blogg förstått att det är det som stör dig också
        MVH
        Svante

      • Märkligt – jag är född på Söder i Sthlm, men från 3-17 års ålder bodde jag på Hökmossevägen och gick i Västberga skola från 1-9:an:-) . Men sen flyttade jag hemifrån till annan ort och skapade mej ett liv där, efter mycket om och men fick jag kontrakt på en lägenhet och har flyttat en del sen dess, mest pga fastighetssaneringar och därefter svinhöga hyror (för min ekonomi, eftersom jag arbetade inom vården var hyrorna var för för mej). Sen har jag pluggat vidare och vidare, men när man arbetar med ”fde tärande”, dvs sjuka eller missbrukare, så är man, enligt min moderate bror OCKSÅ tärande på samhällsapparaten. Eftersom de jag jobbat med inte betalar skatt och då får jag och alla andra inom vården också dålig lön. Ja, du vet ju hur det är.

        Min bror, däremot, säljer små apparater för ett multinationellt företag och anser sej själv som ”närande”, eftersom hans kunder betalar stora summor för det han säljer….

        Sådan ääääär politiken, sådan äääär den armes lön, eller hur nu Cornelis sjöng.

        Yours
        Kao.
        ——————

  4. – Balkongen är en fin gammal uppfinning; att vidga de isolerade rummen, en möjlighet till lagom socialitet, bort från det inåtvända som hemmet är, per definition. Ordet ”hemsk” härleds ur hem, inom parentes. Din berättelse får mig -långsökt, att tänka på Brindisi, dit ska du åka någon gång. På Italiens häl. Massor med folk på gatorna, luften nästa stilla, och varm.

    • Ja, redan innan romarnas tid hade man ju balkonger. Jag brukar kalla min egen balkong för ”MITT FÖRLÄNGDA VARDAGSRUM”” – för det är precis vad det är. Fattar inte hur jag skulle kunna leva utan en balkong , nu när jag haft en i 6 år. Jag solar där när det blir varmare, jag odlar blommor, lyssnar på musik, läser och njuter av livet från april till september. Duk på bordet, fina stolsdynor, trasmatta på golvet, en finfin ampel jag köpte av en kille i Senegal och en del tingeltangel.Denna årstid röker jag bara där ute. Längtar efter att få dra igång igen med odlandet, problemet är ju bara att vi är på G att flytta. Så fort det bara är möjligt.

      I skärgårdsvillor ser man ofta inglasade altaner / balkonger, ibland inte inglasade. Från gamla bilder och filmer har jag sett att fester hålls just där på balkongen.

      (Hem, hemsk, hemmisk, hemisfär:-)hemmavid?

      Brindisi? Låter ju mysigt, men har ingen längtan alls till just Italien. Har dock en stående inbjudan av Firenzio och Tatiana att bo i ett ganska stort hus i en by på Sardinien, ett par jag mötte i Thailand en gång. De skriver ca en gång i ½-året och undrar om jag inte ska komma nångång 🙂 Sånt värmer en frusen själ.

      Yours
      Kao

  5. Har funderat lite på hur du, och din dotter har det. Jag måste säga att jag har en viss förståelse för din dotter, och hennes frustration över att inte kunna få ett eget liv. Minnena från min egen situation när jag var i den åldern kommer upp, jag lyckades inte flytta hemifrån förrän jag var 24 år då jag fick en tvåa i Brandbergen i Haninge. Efter att jag fick min egen lägenhet besökte jag mina föräldrar oftare än de sista åren jag bodde hemma, jag sov i bilen eller tält på sommarhalvåret, men hos föräldrarna bara under vintern. Jag tror att du, och din dotter kommer närmare varandra om era lägenhets problem löses.
    Svante

    • Har jobbat i 2 år på att få varsin lägenhet, men förslagen har varit näst intill oförskämt dåliga jämfört med den fina stora lägenhet vi har. Fattar det inte. Klart hon är frustrerad, det är jag också. Mest frustrerad är jag över att jag vet att hon inte kommer klara det ekonomiskt att bo själv. Men idag är hon väldigt snäll – hur länge det nu varar. Jag känner henne!

      Jag flyttade som 17-åring och har aldrig lånat ett öre av någon. Min bror som är tre år äldre än jag, flyttade som 24-åring, som du. Han hade då redan allt. JAG kunde inte bo hemma för jag bråkade så mycket med min pappa, inte mamma. Han var strängt frireligiös med en straffande Gud.
      ————
      Jag bodde faktiskt en kortare period i Västerhaninge. 1970 tror jag det var. Med en kille som misshandlade mej.

      Du har också råkat ut för en del, men jag har aldrig bott annat än i lägenhet och aldrig knarkat, men inte varit särskilt ordentlig för det, hehe. Men jag skötte mina jobb. Hade tjänstebostad på på K.S som sjukvårdsbiträde under det året jag arbetade där. Sen andra hand flera år innan jag äntligen fick ett förstahandskontrakt. Jag har pluggat in gymnasiet, pluggat på Universitetet och dessutom en annan 3-årig utbildning – och en utbildning i ÖRONAKUPUNKTUR(NADA). Bland annat.Bland annat.

      Det kommer nog gå bra så småningom mellan oss, men jag misstänker att hon kommetr försöka låna pengar av mej titt som tätt, eftersom hon har så urdålig lön, och jag med min urusla pension kommer inte kunna låna henne pengar. Då får jag ju svälta själv.

      Yours
      Kao

      PS. Kollar på TV samtidigt, så ursäkta ev.slarvskrivningar och upprepningar.

  6. – Din dotter är frustrerad? Vore jag i dina kläder så skulle jag vara frustrerad över att känna mig behöva dra dotterns lass likväl som mitt eget. Hon har ett jobb, det är inte bara pengar, om än lite, men också en merit, så hon har det redan bättre än många unga, utifrån vad du säger. Slacka lite på linan, så tänker jag.

  7. Själv har jag en ”loggia”, en slags kombination av inglasad balkong och innerum.
    Många nätter när jag inte kan sova av någon anledning, så sitter jag och tittar på 96:an som passerar.
    Då känns det skönt att man själv inte sitter på nattbussen.

    • Hahah. Ibland önskar jag att jag själv satt på nattbussen. Jag älskar att åka buss men hellre tåg. Det sistnämnda är det ultimata sättet att resa.
      Miljövänligt och ofta kul folk, särskilt om man reser runt i Europa. Eller ett par timmar på ett tåg i Indien är en upplevelse man sent kommer glömma.

      Kao

  8. Hej igen Kao!
    Hade jag haft en e-postadress till dig eller att du modererade inkommande kommentarer skulle jag skriva på ett annat sätt. Du skriver att du gick i skola i Västberga, så gjorde även jag, Västberga Yrkesskola, alldeles bredvid bilskroten, jag gick där i 3 år, och blev bilmontör. Jobbade hos Philipsson, också det i Västberga redan innan jag hade körkort. När jag fick körkort jobbade jag, som budbilsförare på ett otal firmor, tills jag fyllde 21 då tog jag Busskortet, och hamnade hos SL Handen, 1988 var det slutkört för mig, och då hade jag efter omplacering kört tunnelbanan i 2 år. Vi kan väl säga att min utbildningsnivå är låg, för det där med skola var ingen höjdare för mig. Jag hade hela skoltiden BC i svenska, och något, som förvånar mig än idag AB i engelska. Biologi, Fysik, och Kemi intresserade mig, och där fick jag hyfsade betyg. Jag har skickat denna länk till Hemi en gång, så du kanske har hört den förut, men den förföljde mig från dag ett i första klass. http://www.youtube.com/watch?v=cRflCn3Z8aU
    Jag har också listat ut att du är rökare, så även jag. Jag tror också att jag genom det jag läser av dig, kunna placera din bostadsort. Vill du veta hur får du skicka en e-postadress till dig, jag kan ju ha fel.
    Svante

    • Vet mycket väl var yrkesskolan låg. Kände fler som gick där. Nu ligger det stora vägar runt huset så ingen människa kan väl vistas där utan att bli galen :-).

      Betyg säger inte så mycket om en persons intelligens och kapacitet egentligen, eftersom det är så mycket annat runt omkring som påverkar.
      Att vara milmek, chaufför och liknande är väl inte något dåkligt jobb? Du får det att låta så. Hade vi inte dessa yrkeskategorier där du varit verksam hade väl en storstad som vår stått helt stilla. Det hade blivit kaos.

      Det är bl.a sånt som Alliansen i sin dumhet inte begriper, när de ser på människor som ”VI HÄR UPPE, NI DÄR NERE” – en boktitel av Gunter Wallraff, journalisten som ‘wallraffade’ på olika arbetsplatser i dåvarande västyskland för att se vad invandrarna egentligen hade för arvbetsförhållanden.

      Hade du fortsatt läsa enbart biologi, fysik och kemi på högre nivå hade du säkert fått ett toppjobb så småningom. Men nu vet jag inte din ålder. Om det är lite väl sent för det. Jag hade också AB i biologi och kemi (bl.a) men fysik var absolut inte min grej. Att du hade BC i svenska är ju förvånande, eftersom du skriver perfekt svenska. Men svenska är mer än så : de var ju stenhårda på grammatikkunskaperna då, och jag minns att svenskan var uppdelad i ‘svenska språket’ och ‘litteraturkunskap’. Jag hade AB+ i det förstnämnda, antagligen för att jag lyckades fatta grammatiken. Men i litteraturkunskap hade jag B eller BA. Jag var inte mogenn att läsa Strindberg och annat man tvingades läsa då.

      Att jag är rökare? Det är klart du begriper – eftersom jag skriver att jag går ut på balkongen och röker, vilket jag skriver i mina balkongbloggar. Varför skulle jag annars gå ut där mitt i natten?

  9. Tror att jag måste hålla med Svante här.
    Som jag har förstått det så vill du vara anonym på bloggen.
    Jag har ju en hel del erfarenhet att spåra upp bloggare(bara för att jag kunde), ja jag är knäpp 😉
    Inbillar mig att du inte är alltför svår att spåra upp.
    I mitt första inlägg http://fgggmf.wordpress.com/2009/01/15/1086539
    så skrev jag en del tänkvärt om hur man skyddar sig på nätet.

    • Försökte svara fgggmf, men har ingen egen blogg, eller lösenord till den bloggaren, så jag hoppas att detta läses av fgggmf.
      Svante

    • Det finns anledning till att jag vill vara Kao och ingren annan på nätet. Har råkat ut för mycket tråkigheter och det spelar väl ingen roll vad jag egentligen heter! Eller var jag bor. KAO är mina inititaler, så nu vet du ännu mer. Samt att jag bor i en större mellansvensk storstad har jag också skrivit – och hur många såna har en nattbuss som går en gång i kvarten :-)?

      Varför är det viktigt för dej att spåra upp bloggare? Svante vet ungefär var jag bor, flera vet exakt var jag bor eftersom de varit här (och jag hos dem).

      Tack för att du visar hur man skyddar sej på nätet, men jag har tusen olika saker att ta itu med, desssutom har jag 2 olika kroniska sjukdomar som hindrar mej att utföra dem. Allt skjuts framåt och det är jävligt frustrerande.

      Ha en bra kväll.
      Kao

      • Klart att det inte spelar någon roll vad du heter.
        Anade det där med ”KAO” 😉
        Vet inte om det är så viktigt att spåra upp personer, det är bara en talang(förbannelse) jag besitter.
        Varför klättrar vissa människor upp till bergstoppar, jo därför att de kan.
        Läste några kommentarer, där jag tolkade det som att du ville vara anonym och jag påpekade bara att du nog inte är så anonym som du tror.

        Jag ber så mycket om ursäkt om jag har ökat på din börda, det var inte min mening.

        Lycka till i framtiden.

  10. fgggmf, som i och för sig stämmer på mig också, fast jag har ingen fästmö.
    Jag vet fortfarande inte hur jag får igenom en kommentar till dig, även om du har rätt i att det är ganska lätt att med lite kunskap om geografi, kollektivtrafik i landet, och andra oavsiktliga uppgifter från en bloggare, att placera bostadsorten. Det är därför jag alltid är öppen med varifrån jag kommer. Varför skulle jag skämmas för vem jag är, och vad jag står för. Vi lever i ett förhållandevis fritt samhälle med yttrande, och åsiktsfrihet.
    Svante

    • @Svante
      Ett alldeles utmärks sätt att lämna kommentarer till mig i ämnet anonyma bloggare är väl att kommentera mitt första inlägg http://fgggmf.wordpress.com/2009/01/15/1086539
      Du är nog ett praktexemlar på bloggare som inte vill vara anonyma.
      Jag tänker väl mest på personer som vill vara anonyma för att de skriver om familje problem, ångest , drog och alkoholproblem, misslyckad kärlek, o.s.v.

      • Jag har ingen egen blogg i alla fall inte ännu, men hur i helvete gör jag för att hitta ett lösenord till dig. Har du hört talas om stormen gudrun, som kvaddade strömtillförseln till hälsingland under julhelgen, detta stör fortfarande leveranserna på sådant sätt att jag inte vågar starta min stationära dator med Windows 7 pro. och att köra in det på en bärbar med Vista tänker jag inte ens försöka med.
        Svante

      • @SVANTE:
        Om du kommer in på min och Hemis blogg så kommer du in på FGGGMF:s lika lätt. Fattar inte varför du skriver till honom här på min blogg. Dessutom har du hans bloggadress nu.

        Kao

      • @FGGGMF
        Om det är fel att vara anonym: varför heter du då FGGGMF? Varföör inte Sture Stenlund eller vad du nu kan heta? De problem du räknar upp är några av de anledningar till varför man kanske vill vara anonym. Men det finns fler anledningar, varav dödshot och förföljelse är en….

        Kao

    • Du vet precis hur du ska få tag i FGGGMF. Det är ju bara att skriva just http://www.fgggmf.wordpress.com.

      Jag skäms verkligen inte för vem jag är och vad jag står för. Det är massor av bloggare som har ett ”nick name”, Vad är det för fel med det? Jag har som sagt en mycket viktig anledning till varför jag heter Kao, som är mina initialer.

      Kao

      • Hur visste du att jag heter Sture 😉

        Jag måste ha missat något, var skrev jag att det är fel att vara anonym eller ha ett anonymt nick???

        Jag bara påpekade att man sällan är så anonym som man tror.
        Personligen så vet jag exakt hur anonym jag är.

      • Fattar också att man kan få tag i mej, få veta mitt namn och var jag bor. Men varför är det så viktigt? Du själv heter ju FGGGMF på bloggen. Om jag är anonym så är du också det. Titta i din blogg, så ser du vad jag ser för skillmnad mellan att vara anonym och VERKLIGT anonym.

        Kao

      • FGGGMF: Om JAG är anonym så är du också det – och de flesta som skriver här på bloggen. Hur många presenterar sej med sitt förnamn, för att inte tala om efternamn? Hur vet man att ens det är rätt namn? För vad heter du själv i för- och efternamn och var bor du? // Kao

      • Bra, då har själva kärnan i min kommentar går fram.

        Viktigt och viktigt, trodde att det viktiga här var att inte kunna bli identifierad.
        Mitt fel.

  11. KAO!
    Du får ursäkta mig att jag använde din blogg till att kommentera en annan bloggare, för jag lyckades inte nå denna bloggare på annat vis. En en gång ursäkt.
    Svante

      • För att nå denna fgggmf, och skicka en kommentar till honom måste jag som inte har en egen blogg logga in med lösenord hos den bloggaren, fråga mig inte varför, för så bra är jag inte på vad som händer på nätet.
        Efter som jag inte är anonym på nätet ännu så vet du var jag bor, du är välkommen att besöka mig när du känner för det, om min misstanke stämmer tror jag att jag skulle kunna hämta upp dig under en dag.
        Svante

      • Det behövs inte alls något lösenord. Nu har du ju hans bloggadress. Bara att skriva där. Du måste skriva din mailadress, ditt namn och ev. nåt mer jag inte minns vad det är. Sen är det bara att kommentera och underteckna med Svante, som du gör hos mej.

        Du är högst kapabel att starta upp en egen blogg. Om jag kan det så kan även du göra det. Men du har kanske en egen blogg redan? Börjar nästan misstänka det…

        Jag kommer inte åka någonstans på ett bra tag. Har för mycket runt omkring mej, inte inst med flytt. Då ska jag bo några nätter på ett vandrarhem i Nynäshamns skärgård. Juni. Tills september hoppas jag ha fått ihop en slant så jag kan åka en sväng till mitt älskade Barcelona.

        Men jag tackar för inbjudan. Fast: varför ska jag egentligen åka till en person jag inte känner och aldrig varken pratat med eller mailat?

        Kao

      • SVANTE:
        Du är ju inne på flera bloggar, så varför skulle du inte komma in på FGGGMF:s blogg? Du gör likadant där som hos alla andra, givetvis. Du låtsas inte begripa, men det gör du mycket väl. Vad vill du egentligen?

    • ”Vill ha det”`? Förstår inte vad du menar. Hur ska jag ens veta att du heter Svante Svensson bara för att du skriver att du heter det? Starta upp en egen blogg (om du inte redan har en). Då blir allt mycket enklare för alla parter.

      Det är VAD du skriver som är intressant. Inget annat – förrän man lärt känna en person bättre. I alla fall inte för mej.

      Det finns många som råkat illa ut för att de varit aningslösa. Du måste ju fatta att jag inte kan åka till en vilt främmande människa som bor ensam i en stuga mitt i skogen. Jag har varit tillräckligt naiv och aningslös i mitt liv för att gå i samma fälla igen. För HUR ska jag kunna veta vem du egentligen är?

      Kao

  12. Jag heter Svante Svensson bor på Härjedalsvägen 647 820 42 Kårböle har inget skyddat nummer till telefonen, du har min e-postadress. Jag har ingen blogg, och antagligen kommer jag inte ens att försöka skapa en, då misstankarna haglar från en del.
    Svante
    Ps. Om du har intresse finns hitta, se. Ds.

    • Käre Bror 😉
      Jag har sett ditt nick kommentera rätt mycket.
      Personligen så håller jag med KAO och tycker jag att du skall skapa en blogg, du behöver inte skriva några inlägg.
      Det förenklar för oss alla, även dig.

      Nu måste även jag be KAO om ursäkt för att jag använder hennes forum för att kommunicera med dig.

      • Det är ok. Jag tycker också Svante ska skapa en egen blogg (vilket han garanterar kan, när han kan spåra andra, vad som nu äår så viktigt med det. Själv skiter jag i vad folk EGENTLIGEN heter, det är vad de skriver som är viktigt.

        Är lite lätt paranoid, inte utan orsak, och då blir jag svårt misstänksam mot en som inte skapar en egen blogg och bara vill veta var man bor och vad man heter. Sitter och söker på ENIRO eller på IP-nummer. Om Svante skapade en egen blogg vore allt bättre. Annars misstänker jag att det kan vara någon som vill mej illa – eller att det är ett nytt BLOGGTROLL på Gång.

        Kao

      • Själv blev jag kallad skitstövel rätt fort, det gör mig lite förvånad och misstänksam.

        Tänker på min ryska morfar, som sa ”Du får kalla mig vad du vill, t.om. stekpanna, så länge du inte sätter mig på spisen” 😉

      • Har själv råkat ut för skäll och elakheter. Det bekommer mej inte. Jag har de åsiktrer jag har. Är den jag är. Du verkar ha haft en fin och klok morfar 😀

        Ingen kan heller ta ifrån mej mina upplevelser av livet eller mina politiska åsikter. Det kan vara farligt att bara naivt tro varenda kotte som dyker upp. Nu menar jag inte just Svanre, som skrivit många bra kommentarer både här och där. Men just idag blev jag inte glad över det jag läste. Blev misstänksam och mår inte bra av att någon ansolut måste veta mitt namn och adress. Varför ska det vara intressant i en blogg? Det är VAD vi skriver som är intressant. Inte vilka vi är.

        Ha en bra kväll och morgondag.

        Kao

      • När vi vill ha kontakt med andra bloggare så tar vi det. Inte efter att någon skrivit kommentarer ett par veckor och att man sen blir utbjuden till en stuga på vischan. Snacka om att utsätta sej själv för livsfara. Men det kan också vara en person som är ui desperat behov av umgänge. Det är inte jag. Inte heller naiv – längre. Även om jag alltid utgår från att en människa är bra. Positivt tänkande?!

        Kao

    • Det var ju trevligt att du går ut med namn och adress, vilket jag ALDRIG någonsin gjort, eller hört/sett någon annan på bloggen att göra.

      Det handlar inte om att vara anonym för de åsikter man har. När någon har en blogg kan man ju ha diskussioner och lära känna varandra bättre genom just bloggen. Hemi vet vem jag är, t.ex. Henne har jag känt länge.

      Att jag har ditt namn och adress betyder inte att jag känner dej, eller att du är mindre anonym än jag är. Då har du missuppfattat detta med anonymitet och bloggande (se mina svar längre ner i inlägget ang.anonymitet).

      Jag har också misstankar mot mej själv , men det struntar jag i. Mitt nickname får räcka, sen om folk söker på min IP-adresss eller liknande stärker bara mina misstankar att folk ABSOLUT måste veta vem jag är.

      Det jag skriver är mina tankar och åsikter. Varför måste man veta namn och adress på bloggarvänner? Det finns bloggare jag känt i åratal, men jag måste inte veta deras namn och adress för det. Det kommer fram genom mail och telefonkontakt med dem man vill lära känna bättre. Det går inte på en kafferast. Jag har mycket svårt att löita på folk pga tidigare upplevelser i livet. Hoppas du kan respektera det.

      De RIKTIGT anonyma är de vi kallar ”TROLL” eller ”BLOGGTROLL” – och de är bara ute för att skapa elände, så split och såra. Dem går säkert spåra genom IP-adresser, vilket jag är ointresserad av, men jag har en annan taktik gällande dem. Det fungerar bra.

      Nu vill jag absolut inte bli osams med dej på något sätt, eftersom jag ändå npågonstans litar på dej, och det du skriver är jättebra, vad jag tycker, bra svar. Men när det gäller sociala medier ö.h.t kan man aldrig vara säker på att folk verkligen är de som de utger sej för att vara. Eller har de åsikter de utger sej att ha. (OBS! Nu menar jag inte just DEJ!) Försök att förstå det och inte bara se till din egen nyfikenhet att spåra upp namn och adress på folk här.

      Nu har jag redan berättat för dej vilken skola jag gått, vilken gata jag bodde på som barn/tonåring. Räcker inte det?

      Yours
      Kao

      Kao

    • Min dotter har kollat upp dej på Eniro. Det finns inte någon med det namnet på den adress du uppgivit. Vad håller du på med? Inte ens orten verkar finnas.

      • Varför är du så engagerad i att Svante Svensson ska övertyga mej? Orkar inte fjassa runt med onödigheter. Jag skiter i var han bor, ärligt talat. Jag vill fortsätta diskutera politik och samhälle, gärna med Svante också – men inte åka upp till en tjomme i Tjottaheiti jag aldrig träffat, aldrig pratat med, aldrig mailat med och som inte varit med på bloggen, fastb utan blogg, så länge. Då vore jag en naiv idiot.

        Förstår du vad jag menar?

        Kao

      • Nu drar du nog förhastade slutsatser 😉

        Jag är inte speciellt engagerad i att Svante Svensson ska övertyga dig.

        Är mera ute efter att rätt skall vara rätt, ännu en av mina svagheter 😉

      • Du har kanske rätt. Det bara kändes så. Jag har aldrig haft något emot Svante Svensson, tvärtom. Men igår hände något jag inte alls gillade och jag fick en mycket dålig magfeeling av det.

        Nu lägger vi av med det här, tycker jag.

        Kolla i stället mitt senaste inlägg, det jag nyss publicerade, så får du skratta lite (vet ej vilken typ av humor du har, men jag tyckte det var urkul. Genom länken kan man sen komma in på en sida med flera massuppfittningar – eh, ursäkta….massuppfattningar, ska det stå.
        😉
        Kao

  13. Efter som du fgggmf envisas med att ha lösenord till din blogg, och detta har inte jag tillgång till, du har även mage att kalla mitt namn för en nick. Min uppfattning om dig, trots att du skriver en del bra saker är att du är en skitstövel, som inte borde besvaras över huvud taget. Jag tar mig friheten, och hoppas KAO ursäktar mig en gång till, för att jag utnyttjar hennes blogg för detta.
    Svante

    • Kära Svante, taggarna utåt?
      Jag har inget lösen på min blogg.
      Ditt namn är ett overifierat nick(det må även vara ditt namn) tror inte att du fattar vad ett nick är.
      Din uppfattning om mig, får stå för dig även om jag ibland är en skitstövel(fast inte just nu), precis som de allra flesta andra människor.
      Börjar tro lite att det ligger en hel del i KAO’s obehagliga föraningar och att du därför tar ut din frustration på mig.
      Det är helt ok för mig, däremot så blir det ingen förlängning på vår diskussion här hos KAO.
      Tack för mig och ytterligare en sista ursäkt till KAO.
      PS! Det är nog lika bra att du inte skaffar en blogg till.

      • @ FGGGMF och SVANTE: Jag tycker vi avslutar snacket här och nu. Jag får alltid en magkänsla, som inte känns bra, och det har varit så idag som så ofta annars. Gällande det mesta. Jag litar mer på en FGGGMF än en Svante Svensson, även med utlagd adress. Du SVANTE, måste fatta principerna med bloggar.

        Jag är ingen anställd journalist med blogg på Atonbladet, där de får betalt för att blogga för att det ingår i jobbet. OM jag vore det skulle givetvis hela mitt namn stå där, samt en mailadress till mej på min arbetrsplats, men detta är ingen arbetsplats för mej. Men det betyder inte att jag är en fejk för det. Eller nån av alla andra bloggarna här på WP.

        Men nu har jag, som jag skrev i en tidigare kommentar, råkat ut för en hel del i mitt liv och är fortfarande hotad och utsatt. Hur tror du jag ska kunna veta att du inte är den som mordhotat mej med jämna mellanrum, som nästan dödade mej – eller hans syrra? Du måste begripa att det enda sättet för dej att bli trodd (efter allt ditt sökande på IP-adresser etc etc, varför gör du så?) är att skapa en egen blogg och vara seriös. DET är att vara seriös här på WP att komma utifrån med namn och adress. Hur skA man veta att det verkligen finns såna ställen eller person som bor där? Hur ska jag kunna veta nåt om en person som bara poppar upp? Du kan ju vara jätteschysst, men också livsfarlig.

        Nu är du en sån som luskat ut var jag bor. Varför? Sånt ska du sluta med om du vill bli trodd som sann och seriös.

        Sluta spela martyr, som du nyss gjorde i en kommentar här. Det stärker bara misstankar att du inte är seriös.

        Herregud! Det finns massor av skumma typer som sitter på kåken eller är nyligen frigivna.Farliga människor. Du måste fatta att det inte bara är att gå in och hålla med i ord. Det måste kännas äkta!

        Trodde dej i början, men nu blir jag mer och mer misstänksam mot dej som person. Du kan ju vara precis vem som helst. //Kao

    • @ Svante.
      Bli inte osams med FGGGMF. Ni äår nra båda två. Men sluta luuska i folks namn och adressser. Det är inte så bloggen här på WP är ämnad att fungera. De som skriver sina namn är journalister.

      Fattar inte vad du menar med ”lösenord” för att komma in på FGGGMF:s blogg. Allt går enklare om du själv skapar en blogg, precis som han säger.

      Då kan jag ju fråga mej varför du skriver här och ändå inte skapar en egen blogg. Varför är du bara ute efter att veta vilka som ligger bakom bloggarna? Varför är det så himla intressant och inte just det vi skriver om?

      Kao

Kommentera

