Från Äkta Blondin Till Mörk // Kao

Jag är naturligt rågblond och har mycket långt hår. Efter att ha haft den färgen under mitt långa liv har jag tröttnat på alla kommentarer om mitt hår, även om de varit positiva.  Man vill ju gärna ha uppskattning för annat än sitt utseende. Nu ville jag bli aningen mörkare. Men inte så mörkt som det blev! Vi hade kommit överens om en färg, mörkblond.

När frissan var klar med mej hade jag alltså mörkbrunt hår. Ganska snyggt egentligen, men det var inte den färgen som vi kommit överens om. Nu ser håret rätt tråkigt och lite råttbrunt ut, flera nyanser mörkare  och jag gick tillbaks idag och sa att jag inte kunde se så färgad ut i håret. Det är liksom inte JAG.

Dessutom måste jag nu fylla i mina blonda ögonbryn och ha mascara. Annars ser håret ännu mer färgat ut.  Frissan föreslog slingor  för att ge ett intryck av mera liv ni håret, men jag orkar inte lägga ner pengar för att duttra med mej själv och mitt utseende. Dessutom har jag inte råd nu.

Vad gör man? Frissan borde slinga det gratis, kan jag tycka. Eller färga om hela håret. Detta är ju en bakläxa, då borde de göra det gratis. Har man rätten på sin sida om man reklamerar en färgning och få det omgjort gratis?

Någon som vet?

(Jag vet att det här kan uppfattas som petitesser i ett samhälle som vårt, med en massa andra problem, men ändå).

6 svar till “Från Äkta Blondin Till Mörk // Kao

    • @ PORTLANSEGLAREN:
      Det borde man naturligtvis kunna göra. Det blev enb smärre chock när jag blev brunhårig i.st.f mörkblond… Talade med dem idag, men de sa inget om att göra om det – och jag kan ju inte färga det igen just nu. Det är för tätt inpå. Men kanske jag vänjer mej vid färgen, så får de lägga in ljusare slingor i håret, det ger mer ‘liv’ åt färgen – jag förutsätter det blir gratis!. Håret måste ha mer ‘liv’ för nu ser det mest platt och lite grådaskigt ut.

      Samtidigt är det svårt att kräva ny behandling gratis, då jag känner dem sen länge och vet att det är en strid på kniven för dem att kunna behålla salongen.

      Kao

      • Förstår ditt dilemma. Hoppas att de fattar ditt perspektiv också, det borde de göra. För övrigt är jag viss om att ditt inre stryka lyser upp ditt yttre oavsett hårfärg.

      • Det tror faktisk jag också. Som blondin blir man automatiskt nedvärderad / inte riktigt tagen på allvar. Men det är själva fan att man måste färga håret mörkt för att få någorlunda respekt…har t.o.m märkt det redan idag, trots att det bara gått en/två dagar…..

        Jag gillar inte att man blir automatiskt bedömd pga av sin hårfärg, men under mitt långa liv har jag ju märkt det! Inte minst utomlands. Det är nästan hopplöst att få vanlig respekyt för den man är om man är blond och det är somn sagt inget jag kommit på just nu. Men det märks fort.

        Kao

    • Det betyder också att jag ‘sätter dit’ en mamma med dotter sopm kämpar för att hålla sin frisersalong flytande. Tror kanske att det är bättre att resonera med dem. Det har jag gjort idag, men vi diskuterade inget pris nu. Jg ar det sen, om de vill ha mej kvar som kund måste vi komma fram till en gemensam lösning gällande förändringen och priset.

      Min grej är ju inte att sätta dit de som kämpar för sin existens precis som vi själva gör. Det är ju inte bara mej det handlar om – så går mina tankegångar här. Det är en ‘kärringsalong. Ingen trendig lyxsalong.

      Men ditt svar ger mej ändå nåt att tänka på. Fast jag vill inte hota dem. Det skulle kännas – ja, ruttet.

      Kram
      Kao

Kommentera

