Apotekseländet – Ett Litet Helvete För De Sjuka // Kao

Sedan utförsäljningen av Apoteket till riskkapitalister har det blivit skit och pannkaka av alltihop. Jag kanske har fått det hela om bakfoten, men jag trodde i min enfald (?)att KONKURRENS innebär att man pressar priser för att få kunder till justSITT Apotek.  Att man konkurrerar sinsemellan för att få kunder.

I stället verkar man konkurrera om att ha  de högsta priserna! Har aldrig hört att konkurrens går till så i andra länder. I Sverige fungerar det ju tvärtom = allt blir bara dyrare och dyrare, och ibland livsviktiga mediciner finns ofta inte ens på lager. Man håller ett minimalt lager och ber kunder återkomma ett par dagar senare!

Hur kul är det för de som åker flera mil för att få t.ex sitt insuln? Dessutom ska flera Apotek /Kronans Droghandel lägga ner för att det inte är ‘lönsamt’. Speciellt på landsbygden. 

Ett par exempel: en  vanlig tub receptfri Treo kostade nyligen 42:- och har plötsligt höjts till 49:-. Det är en stor ökning procentuellt. Min egen näringslösning kostade 93:- för en flaska innan avregleringen. Nu kostar samma flaska 170:-!!! Det är närmare 100% i höjning.

Apoteken (och Droghandeln) svämmar över av verkningslösa hälsokostpreparat och lokalerna är insmetade med lika verkningslösa hudkrämer av alla möjliga sorter som lovar både det ena och andra. Ingen koll på att de verkligen gör någon nytta. 

Apoteket (eller vad de nu kallar sej) ska inte syssla med sånt. Deras uppgift är att tillhandahålla det som står på receptet, plus lite huvudvärkstabletter, nässpray, förbandsmaterial och dylikt.

Personalstyrkan är dessutom minimerad och man får vänta i evigheter vid receptkassan, bara för att få veta att den medicin man ska hämta ut inte finns i lager. Det är snarare en regel än ett undantag. Lagerhållning KOSTAR ju, lokaler och sånt som kanske inte blir sålt. Men så ska det vara!

Alla dessa Apotek och Kronans Droghandel: Folk behöver ju inte flera av den sorten men ändå har de växt upp som svampar ur jorden. Vi behöver INTE fler Apotek bara för att det finns såna som vill tjäna pengar på det! Svenska folket blir inte mer medicinkrävande för att det växer upp nya Apotek som svampar ur jorden.

Detta är bara ett nytt område där riskkapitalisterna ser pengar att tjäna, men nu läggs flera av dem ned pga dålig lönsamhet och vinsterna finns i skatteparadisen och personalen blir uppsagda.

Vafan! Räcker det inte med att sjuhus och Vårdcentralen säljs för en spottstyver för att sedan tjänas storkovan på. Sedan läggas ner när ‘lönsamheten inte är god nog’, men det är den visst! Bara det att vinsten, som skulle lagts på verksamheten, i stället flyttar till Caymanöarna eller Kanalöarna och andra skatteparadis och alltså går rakt ner i riskkapitalisternas egna, alltför djupa fickor.

Försäljningen av sjukhuset Serafen i Stockholm är ett klassiskt exempel på hur fel man gör (men med en avsikt, givetvis). Vilka fula affärer man gör för  sina polare räkning. Utan insyn innan affären var i hamn, givetvis. Man sålde hela sjukhuset , både byggnaden och inventarierna (och personalen) för 700 miljoner. 4 läkare sålde det 4 år senare för 20 miljoner. Hur i helvete kan man göra så??? Av våra gemensamma tillgångar. Det är ju KRIMINELLT – eller borde vara det.

Men att försöka ställa Alliansen till svars är som att hälla vatten på en hel gåsfarm och de ansvariga slingrar sej som slemmiga maskar – i förhoppning om att hela frågan ska rinna ut i sanden så småningom.

Det finns ingen moral hos varken allianspolitikerna eller de här apoteksförstörarpersonerna som lever på de sjukaste, och sedan skrattar hela vägen till banken. De visar fingret till idioterna i Landstinget, som sålt ut våra gemensamma tillgångar så billigt.

Jag blir spyfärdig när jag tänker på hur Alliansen bara låter detta fortgå, tills våra gemensamma tillgångar är slut och vi vanliga medborgare tvingas betala de priser kapitalägarna behagar sätta, efter att ha stulit allt som är vårt.

Det måste ta stopp någon gång! Det görs bara genom nyval innan de hinner förstöra ännu mer. Eller genom REVOULUTION!

20 svar till “Apotekseländet – Ett Litet Helvete För De Sjuka // Kao

    • Tack. Jag kan ju inte vara den enda som blivit utsatt för det här eländet, men jag är ju förhållandevis ung och kan genomskåda skiten, se vad som händer och förstå det.Men tänk alla gamlingar! Dessutom ändras färg, form och märken på mediciner med exaktsamma innehåll. Förvirrande för de gamla, men det ligger inte i riskkapitalisternas intressen att de gamla kan råka mycket illa ut pga det. Dessutom slipper de all form av ansvar om det går åt helvete för patienterna.Bara pengagrisarna tjänar pengar på att förändra och göra burkar och piller att bli mer lönsamma – och TJUSIGA i reklamen.

      Att några gamlingar stryker med för att de äter dubbla doser i sin förvirring över vad som är det ena eller andra är ointressant för de penningglupska svinen som sköter något så viktigt för just dem.

      Patienterna, av vilka väldigt många dör av medicinförgiftning, verkar inte vara av intresse för de ansvariga. Inte heller får de några efterräkningar pga av sitt oansvariga handlingar.

      I ställer skyller man på hemtjänsten och de anhöriga….
      Man spyr!

      Kram
      Kao.

  1. Ping: ”Reform” för profiten, igen! « skvitts

    • Vad innebär ovanstående? Ser mitt namn där, men var finns mina ord i det hela? Kommer till din blogg, men kan inte se någon jämförelse mellan det du och jag skrivit om apotekseländet. Fattar ingenting av den där typen av kommentarer.

      Nu kollar jag hockey(just nu 3-1 till SV.mot Ry). Det är i.a.f lätt att hänga med i och begripa 🙂

      Å vad är PING? Har inte fått förklaring vad det EGENTLIGEN är och hur man pingar andra – eller hur man blir pingad själv och om man ska besvara det eller ‘bra’ bli häppi, Fattar att det äår hedervärt, men mer begriper jag inte av bloggens alla konstiga ord och alla grepp och texter man ska gå igenom för att (kanske) begripa vad det handlar om. :-)!

      Kram
      Kao

  2. Tja, Alliansen har ju USA som förebild…. så svenska folket borde dra de logiska konsekvenserna och inse att fria tyglar för marknadsekonomi och kapitalism skapar samma villkor HÄR som DÄR

    • Visst är det väl så, men de är så hjärntvättade så de märker väl det knappast längre. (ska strax skriva ett annat inlägg som visar att inte alls alla amerikaner gillar det här, eller all REKLAM de sköljs över med. Mycket värre där än här).
      Men i USA har man en obefogad kommunistskräck och kallar t.o.m Obama för kommunist och terrorist!!! De vet ju inget om politik och kan inte ens sitt eget lands geografi. Än mindre övriga omvärldens.

      Kram
      Kao

  3. Att det skulle bli billigare, var det nog bara alliansen som trodde på. Eller rättare sagt, dom ville att det Sovande Folket skulle tro på det. Hörde på radion att dom flesta fristående apotek, tänker avveckla sina apotek i glesbygden. Valfriheten för den vanlige minskar med Reinfeldts politik. Man kan tydligen inte heller få kredit på dom fria apoteken, vilket slår hårt mot dom sjuka som måste invänta nästa pension, lön eller motsvarande.

    • Läste också att glesbygden ska få skit för vad alliansen och övriga kapitalister ställer till med i storstäderna genom idiotbeslut. Som vanligt får glesbygden betala priset – som om det skulle hjälpa mot överetableringen i storstäderna!!!
      Valfriheten gäller i övrigt inte den ‘vanliga medborgaren’ till ett bättre liv. Det är bara de redan besuttna som ens har en möjlighet att välja.

      Sen har det ju blivit svindyrt.

      Strax ska jag skriva om reklam i USA, där de inte heller är särskilt förtjusta i all reklam som översvämmar landet – en härlig artikel jag nyss läste i AB:s papperstidning. Vänta och se 😉

      Kao

  4. Jag sa ju det till en man som drev ett apotek i Södertälje när jag var pà besök i Sverige senast, att de flesta apoteken kommer att tvingas skära ner pà sina verksamheter och mànga kommer att stänga, vilket leder till arbetslöshet. Voilà, le résultat !

    Priserna är inte enorma här i Paris, men apoteken som inte har sina varor i apoteken fàr dessa inom ett par timmar, det finns ett centralt lager… Fast det dyraste jag har köpt var skenan (ortopediskt hjälpmedel för min brutna hand) som kom efter 3 timmar… Den är fortfarande här, vem vet, jag kanske bryter ett annat finger pà den handen… Högerhanden alltsà… Men den handen gör ont vid regn och temperaturskiftningar, även när det är minusgrader. Fràga mig om det ska regna, min hand berättar det…

    Kurage, till er i Sverige!!!

    Örnkramar ☺

    • Visst kommer det bli så. Förr var det alltid köer på mitt apotek och de hade dessutom söndagsöppet. Nu finns det knappt en kotte där och de har stängt igen på söndagarna – det lönar sej inte. Många i personalen har redan tvingats sluta pga arbetsbrist.

      Tre timmar är en ok väntetid, men inte flera dagar, som det är här. Det kommer gå åt helvete med hela apoteksnäringen – och som vanligt får patienterna betala smällen. Både gällande tillgänglighet, priser och väntetider för att få vad man ska ha.

      Kaoskramar

      PS. Vi hade en jättefin säl (ett fint konstverk) som prydnad i ett närliggande Apotek. När avregleringen kom försvann plötsligt sälen och jag frågade personalen vart den hade tagit vägen. Ingen visste. Plötsligt ser jag sälen i en fontän i en bättre bemedlad förort som dekoration på ett torg utanför stan…..

  5. Jag håller med dig om nästan all kritik mot de nya apoteken.
    Det enda som har blivit bättre (för mig) är öppettiderna och tillgängligheten(kan se ett apotekek från min lägenhet).
    Men vad hjälper det när de inte har mina läkemedel inne, visserligen är jag oftast ute i god tid.

    Ändå är jag en av få personer som tjänat på denna omläggning, då jag var med och byggde om de tekniska systemen.

    Kram

    • Vad är det för mening med en överetablering av apoteken när de ändå inte har en lagerhållning så folk får den medicin, kanske livsviktig, de behöver, utan måste vänta flera dagar? Dessutom har priserna gått upp oförskämt mycket. Vad är det för typ av konkurrens, kan jag undra. Konkurrens är väl att SÄNKA priserna för att slåss om kunderna? I Sverige fungerar det inte. De verkar i stället ha en inbördes tävlan om att HÖJA priserna så mycket som möjligt.

      Jag har t.ex en sorts näringslösning. På bara ett par månader har den ökat från 92:50 till 202:-!!! Det är över 100 %. Nu har jag snart inte råd med den längre, trots att jag måste ha den och den går inte på frikortet.

      Min dotters hostmedicin höjdes med nästan lika mycket.

      Men visst är det bra att Apoteket är öppet en timme längre och öppnar en timme tidigare. Men vårt närmaste apotek hade öppet på söndagar men har nu stängt, eftersom de inte hade några kunder då. Knappast annars heller. Det ekar tomt i lokalen, ändå får man vänta i evigheter vid receptkassan, eftersom personalen är reducerad till mindre än hälften. Endast en av fem kassor är öppen.

      Jag tycker det är skit med allt som har med sjukvård och mediciner att göra att det ska vara privat. För patientsäkerheten bör allt sånt (och skolan) vara statligt/kommunalt. Det är min bestämda åsikt. För när någon, t.ex skola eller äldreboende stänger pga dålig lönsamhet ska dessa för förflyttningar/förändringar känsliga åldersgrupper maka på sej och det är INTE bra. Särskilt inte för de äldre, som har svårt för förflyttningar och uppbrott ö.h.t.

      Kao

      • Problemet är att de är för få aktörer, det är inte riktig konkurrens just nu, snarare oligopol.

        Se bara på våra mataffärer som domineras av Ica Axfood, Coop och Lidl.
        Hur billig är inte maten 😉
        Jag har jobbat med Ica’s tekniska system och vet att de alltid går plus.

        Kram

      • Det vimlar av tomma Apotek. I alla fall här i Stora Staden. Hur kan de vara för få? Men visst är det mer som oligopol – med sina oligarker i ohelig allians..

        Mataffärerna också, givetvis. Men mat måste ju folk ha varje dag, vare sej de är friska eller sjuka. Ja, maten är SVINDYR! Om man inte köper matkedjans egna märken, som dock är av sämre kvalitet. Kött och särskilt fisk är så dyrt att vanligt folk får tänka till 2 eller flera gånger innan de köper det. En barnfamiljs sovel-kostnader vågar man knappt tänka på – och ändå ska man ju äta mycket just sånt och grönsaker. Kanske har dietister och andra matexperter ett finger med i spelet – att man ska äta mest av sånt (som är dyrast)?

        Klart ICA&Co går plus! De går med enorma vinster.

        Kram på’re själv 🙂

Kommentera

