Det Som Händer I natten (Balkongblogg maj/juni 2012) // Kao

Äntligen börjar fåglarna komma och de sjunger mitt i natten även här mitt i stan. Alla möjliga arter som inte hörs eller syns på dagarna. För en dryg vecka sedan kom en rådjurshona nedför min gata i sakta galopp vid 03.45-tiden då ingen trafik hördes. 

Jag såg henne från min balkong och hoppades att hon skulle ta sej ner till vattnet inte så värst långt härifrån och sen och simma över till den för djuren fredade ö som nu Alliansen vill  göra till strövområde för stadsborna – och dessutom bygga en gångbro dit, vilket skulle förstöra hela ön och  det fantastiska djurlivet där. Säkert bygga fik och restauranger också (som centern vill).

Den ovanliga händelsen med rådjuret var en vardagsnatt och allt var knäpptyst, förutom de evigt tickandet från  trafikljuset i gathörnet ca 25 meter härifrån. Jag kunde pga av vegetationen nedanför min balkong bara se om hon skulle springa till vänster i korsningen, vilket jag hoppades. Men det gjorde hon tyvärr inte.

Dagen efter läste jag i  lokaltidningen och såg en bild på en råbock som låg död på  stora vägen utmed kajen. Inte det rådjur jag hade sett, alltså. Denna hade horn. Den hade blivit påkörd av en nattbuss som inte hade hunnit stannat. Busschauffören var helt förtvivlad över att det behövde ta 2 timmar innan en jägare med befogenhet kunde avsluta djurets lidande.

Jag som själv avskyr all form av våld, hade antingen lagt in den i bakluckan på min bil, om jag haft bil och varit där, och kört den till ett djursjukhus för avlivning. Eller i värsta fall slagit ihjäl djuret själv så det slapp lida! Ja, faktiskt!

Varför får inte polisen (som ju var där och glodde) ha den rätten att snabbt avliva ett lidande djur med sina tjänstevapen, är min fråga. De är ju så skjutglada annars, men regler är väl till för att följas, antar jag och gör man avsteg från dessa kan man ju  få  trubbel. Bättre då att låta djuret lida i smärtor och ångest i 2 timmar???

———–

Men just nu är det lugnt på min gata. Tja, det är ju natten mot lördag så en och annan eftersläntrare på vingliga ben är på väg hem (eller bort?) eller knökar sej ur en taxi.

En kvinna rastar sin hund nu mitt i natten och ett par gossar i 20-årsåldern kan inte låta bli att sparka på bilar och plåtdörrar. Verkligen inte första gången det händer. Ofta brölar de också som brunstiga tjurar så det ekar mellan husväggarna. Kanske ett fylleläte i den åldern? Bara en tanke. Har aldrig hört någon medelålders som låter så. De unga kvinnorna låter ”iiiihhhhhhhehehaha”.

Nu börjar det ljusna. Egenetligen brukar det börja tidigare, men det är ju mulet och har varit ett hemsktr blåsande idag på dagen och det har regnat som bara den.  Det är mulet och klockan är ca 4.00. Nu blir det en relativt lugn timme. Sen kommer de övriga hem som förmodligen anser att de måste stanna kvar tills krogarna stänger vid fem och då blir det liv i luckan igen någon timme.

Vid niotiden på morgonen kommer barnfamiljerna med sina barnvagnar (ofta av senaste modell numera). Tjusigt och dyrt ska det vara – kanske för att skryta och jämföra med andra? Denna gamla arbetarklassstadsdel har nu blivit ett säte för den nyrika medelklassen. De med alla sina lån, du vet…..

(Här har jag bott i nästan hela mitt väldigt långa liv, men känner knappt igen mej längre, men 1/9 ska vi flytta och då blir det lite ändring). Vart och varför ska jag berätta någon annan gång – när alla är godkända som hyresgäster i detta krångliga triangelbyte 🙂

Jag är så glad över all grönska utanför mitt hus och på bakgården och att det redan är Juni. Sommaren är här, även om man inte kan tro det just de här dagarna.

 

11 svar till “Det Som Händer I natten (Balkongblogg maj/juni 2012) // Kao

  1. -Hej Kao, jag gillar din nattliga betraktelse från stan. Man lever med i den, ser med dina ögon. Dina reflektioner. Också från nattdjurens ögon, starka så att de ser ut som fordonsljus. En extra farlighet för dem bland våra obarmhärtiga stålmissiler. Men din vackra bakgård med sin grönska denna långa vår – människans dröm om paradiset, en fredad zon bortom allt vi kommit på.

    • Tack för fina ord.
      Det är verkligen en lisa för själen att stå här på balkongen mitt i natten och betrakta det som vid första anblicken inte händer. Men det händer ALLTID något. Även om det är knäpptyst.

      Jag glädjs också åt all grönska både framför och bakom mitt hus, men det är bara framsidan jag kan se härifrån: buskarna som löper utmed huset är nu sådär underbart ljusgröna som är maj och juni för mej. Senare i sommar fördjupas de gröna färgen. Körsbäsrsträden som också står på framsidan av huset, har nu tappat sina rosa blommor och de gröna bladen har utvecklats helt.

      Sen har jag ju mycket nära till 2 parker, den ena är jättestor. Den mindre parken är numera tyvärr nedlusad av nyrika, liberaler och b-kändisar som intar gräsmattorna och har picknick, eller käkar glass. Med eller utan ungar de inte ens har ögonkontakt med eftersom de talar i och knappar på sina iphopner hela tiden….Där känner jag mej tyvärr numera väldigt malplacerad.

      Det stämmer mycket bra det du skriver om djurens ögon. Det är liksom ett slags blänk i de annars så svarta vackra ögonen. Jag hoppas verkligen rådjurshonan slapp gå samma öde till mötes som råbocken, som fick ligga och lida, svårt skadad, så länge.

      Ha en fin helg (Här är det bara 5 grader idag och blåser som attan)

      Kao

      • -Usch; men samma kyla här. Man känner sig som en växelvarm snok som stel och slö ligger och väntar på det där extra som behövs för att få igång en. Sen skrattar man åt vad som sades i april i tidningarna, nämligen att maj, juni och juli ska bli ovanligt varma månader. Så mycket skit som flödar över oss.
        Ha det skönt ändå i kylan. I eftermiddag kommer solen och temperaturen stiger över kylskåpsvärme här.

      • Jag litar inte ens längre på de prognoser metereologerna ger oss från den ena till den andra dagen. Att planera en picknick eller långpromenad är lönlöst. Hur ska de då kunna veta hurdant väder vi ska få hela sommaren, kan jag undra. Senaste budet från experterna i min stad är ‘mycket varmare men rätt molnigt’ från onsdag. Tunga grå skyar. Torsdag strålande sol och runt 25 grader.

        Just nu har vi en gråvit himmel och runt 10-12 grader. Det har blåst halv storm under flera dagar men idag är det lite bättre på den fronten.

        Trots allt känner jag en viss harmoni över årstidsväxlingarna, att vi har den förmånen att ändå bo i detta klimat – även om jag tycker sommaren gärna kunde få vara 7 månader, våren och hösten 2 vardera och sen smällkall vinter en månad :D.

        Kao

  2. Synd om bocken. När djur lider berör det mig fruktansvärt illa. Jag tror att om jag var den där chauffören hade jag säkert hitta något att avliva den med. Jag vet inte vad de har i bussar, men de har säkert någonting som duger. Om inte annat den yxa man ska använda vid nöd för att slå sönder rutorna med.
    Det är inte mycket till yxa, men den har liksom en vass syl som säkert skulle kunna slås in i hjärnan. Men är den för liten så är det bättre att låta bli. Men nååågot måste ju finnas även i buss.

    Jag slog ihjäl en hare med fälgkors en gång. Lidandet måste ju få ett snabbt slut.

    Nåja, du hade tydligen en fin natt på balkongen med rådjur och fåglar.

    Kram!
    /Skvitt

    • Ja, här är det djurlivat på nätterna.
      ————-
      Jag hade också dödat det lidande djuret om jag hade haft något till hands.
      Svenskar är i allmänhet så livrädda för att göra fel så de ser hellre ett djur som lider. Polisen var ju där! De borde haft alla möjlighet att döda råbocken också. De är ju så villiga att ta itu med hårdhandskarna mot människor annars. Men de var väl rädda för att bli prickade och omskrivna som djurplågare av den ibland lika korkade pressen….

      Kram
      Kao

      • Jag läste om hur malmöpolisen såg sig nödsakad att avliva en hund. Många ansåg att det var alldeles onödigt. Jag kan inte bedöma den saken, men intressant sak i sammanhanget är att den ene polisen avlossade alla skott han hade i pistolen.
        På en meters håll lyckades han missa med alla skotten!
        DET är en bedrift, vill jag påstå!

        Det påminner mig om en annan skottlossning från polis. Den ende han träffade var sig själv – foten! Det är ju också värt ett pris.

        Det finns mycket att säga om polisen och deras skjutningar. Tänk på rånet i Sthlm för ett litet tag sedan. Hela magasinet tömdes rakt in i ett gym. Och därinne fanns inga rånare. det visste även han som sköt.

        Nej, du, det hade säkert bara gått illa ifall polisen skulles försökt att skjuta ihjäl bocken.

        Kram!
        /Skvitt

      • Polisens klanterier med vapen har jag läst om alltför mycket. Bara att skjuta sej själv i foten säger en hel del om deras förmåga att använda sina tjänstevapen :D. Det finns nog mer än det och den stackars hunden som vi inte ens får veta. TÄNK om nån hade blivit skjuten av kulsvärmen inne på gymmet? Bara undrar hur man skulle döma i det fallet. De bär sej ju åt som de idioter de jagar, ibland – utan hänsyn till att det finns andra personer i närheten.

        De har ju träningsmöjligheter på jobbet i vapenhantering, men de kanske tycker det är onödigt…..”kan själv”…….som små barn brukar säga.

        Kram
        Kao

      • ….Det var ju lite synd att polisen, som inte lyckades avliva den skadade hunden, fick några rikoshetter i baken som straff! Hur i helvete bar han sej åt för att missa med så många skott på så nära håll? Han borde förbjudas att ha vapenlicens. Hur fick han den, kan man undra. I egenskap av enbart det faktum att han var / är polis?

        Om det stod andra människor i närheten var de i livsfara när klantskallen avfyrade sitt tjänstevapen!!

        Kao

      • Klanten som missade hunden, tänk om han stöter på en tjuv som känner igen honom!
        Polisen skriker: ”Stopp i lagens namn, annars skjuter jag!”
        ”Än sen då, du kan ändå inte träffa!”

        Kram!
        /Skvitt

      • 😀 😀 😀

        Precis, det är bara för skurken att skrattande springa vidare och ge polisen fingret. Sen kan vi övriga hoppas att polisklanten inte skjuter ÄNDÅ och träffar någon osyldig (vilket i.o.f.s även ‘skurken’ är, tills motsatsen bevisats).

        Kram
        Kao

Kommentera

