Fyra Kvinnor ‘Stalkade’ en pedofil i Kanada // Kao

I ett par kommentarer i min förra inlägg förekom en del snack om pedofiler och jag drog mej då till minnes en dokumentär jag såg för ca 10 år sen på TV.  (Kan tyvärr inte hitta detta på Google, men www.MHZ.wordpress.com skrev 2008 om något liknande.).

Dokumentären handlade om en nyligen frigiven pedofil i Kanada, som just avtjänat ett långt fängelsestraff för sina missgärningar.

Han  intervjuades också i programmet, samt 4 av hans då vuxna offer. Han hade våldfört sej på betydligt fler än dessa kvinnor, men dessa 4 kvinnor sökte upp varandra och drog igång sin hämnd.

De hade nu själva familj och barn, men hade aldrig kunnat släppa den känsla av skam och förnnedring de själva utsattes för som barn – och gjorde upp en plan…

När mannen frigavs stod de utanför fängelseporten och talade om vilka de var och att han hade förstört deras liv. Inte minst deras sexliv och tillit till andra människor. Mannen fick en bostad (i ett barntätt område!!!) och skulle anmäla sej varje dag hos sin övervakare.

Men kvinnorna tyckte inte att det räckte. Framförallt undrade de varför myndigheterna hade placerat honom just DÄR. De fotograferade honom och drog hundratals kopior med bild på mannens ansikte och med varningar vem han var och vad han hade gjort och vad han riskerade att göra igen, när myndigheterna så småningom släppte på övervakningen.

Kvinnorna klistrade upp affischerna över hela stan, de lurpassade på honom och hånade honom. De berättade för grannarna vem han var, ifall någon hade missat affischerna. Mannen  fick inte en lugn stund, heller inga vänner givetvis. Han blev även misshandlad ett par gånger av uppretade män i stan. Mannen rev ner affischer, men lika snabbt kom det upp nya.

Till slut flydde han till en annan bostad några mil därifrån. Men kvinnorna var efter honom och satte upp nya affischer.

I intervjun med honom såg man en ledsen, ynklig s.k ‘man’ som (med rätta) sa att han nu avtjänat sitt straff och inte skulle göra om det (tror fan det?!). Han sa ändå som pedofiler brukar: skyllde på barnen han hade förgripit sej på, att de ‘utmanat honom sexuellt’ och liknande dumheter som pedofiler skyller på.

Jag vet inte vad som hände sedan, om han tog sitt liv eller om förföljelsen fortsatte. Och hur länge. Om den nånsin tog slut. Men jag vet att Kanada var det första landet i världen som införde lagen mot ‘stalking’. Om detta har något samband med kvinnornas förföljelse av mannen vet jag dock inte.

Vad anser du om detta? En störning som är i princip obotlig och förstör så många människors liv? Låsa in dem och kasta nyckeln?

(Skvitt berättade att det finns en ö i USA där det bor bara notoriska pedofiler och som aldrig mer kommer därifrån. Kanske det borde finnas en sån ö för psykopater också?)

 

 

18 svar till “Fyra Kvinnor ‘Stalkade’ en pedofil i Kanada // Kao

  1. Det är väl ganska oviktigt om det handlar om en ö för pedofilerna, men det sa jag väl inte. Men det ska vara rymningssäkert och så samhällslikt som det går att göra en anstalt.

    Pedofilerna där var återfallsförbrytare och minns jag rätt var senaste straff avtjänat, men för att skydda samhället fick de inte koma ut i detsamma, utan hölls inlåsta, inte som straff utan för att just skydda barnen.

    Jag hävda med bestämdhet att de är så man måste göra med dessa människor och påpekar också att det måste vara ställt bortom varje rimligt tvivel att de verkligen är skyldiga mer än en gång till sexuella brott mot barn innan man bestämmer sig för ett slutförvar av dem.

    Ett slutförvar borde även finnas för psykopater.

    Kram!
    /Skvitt

    • Ursäkta. SOM en ö, kanske du skrev. Jag förtår också att det inte var ett straff på straffet – utan för att skydda barnen. Barnens liv och framtida mående står på spel, men en återfallspedofil förgör där han går fram, mot våra allra minsta. Precis som en psykopat men ändå finns ju avgörande skillnader mellan de två kategorierna.

      Skulle vi ‘förvara’ alla pedofiler för att skydda folk, skulle vi få bygga mycket, mycket stora anläggningar. Dessutom är det så många av dem som klarar sej i evigheter utan att åka fast, just pga deras manipulativa förmåga och att ställa andra under lupp som kan få ta deras straff i stället. Så gjorde min ex-pedofil mot en annan man, som satt åtta år i fängelse, men han var inte så mycket bättre han. En riktigt farlig typ.Usch!

      Kram
      Kao

      • ”Skulle vi ‘förvara’ alla pedofiler för att skydda folk, skulle vi få bygga mycket, mycket stora anläggningar.”

        Det är möjligt att vi fick göra. Och jag tolkar det som att du menar att det kostar för mycket. Kanske inte att du tycker det, men att samhället och politikerna skulle tycka det.

        Jag har inga siffror på hur många de är. Och det enda intressanta antalet är de som BEVISLIGEN har begått brotten mer än en gång och mot olika barn.
        För de som inte vet hur jag resonerar i just denna del kan ju kika på mina andra kommentarer här hos dig: ”Ondskefull. Elakt.”
        (Jag hade gärna lagt länk här, men min dator vägrar. Den tycks vara instabil nu och jag kan inte byta dator mitt i en kommentar. Du får gärna redigera in länken åt mig.)

        Jag har tryckt på det förr, rättssäkerheten. Och det kan inte uteslutas, som jag har sagt tidigare, att en mor (vanligtvis) anmäler barnafadern för pedofili/incest för att röja honom ur vägen av olika skäl. Jag är ganska säker på att så har skett mer än en gång. Det var till exempel en åklagare som råkade ut för det och någonstans på nätet finns ett öppet brev till justitieombudsmannen om just detta, men jag hittar det inte just nu. Man kan också läsa http://web4spec2.wordpress.com/2011/08.
        Även andra omständigheter kan ligga bakom att en person döms utan att vara skyldig, precis som att vem som helst kan bli oskyldigt dömd för vad som helst. Det händer ju hela tiden, men den enda statistik som skulle gå att få fram på antalet oskyldigt dömda är statistik över de som har fått resning och sedan frikänts. Och det är ju inte många av förklarliga skäl, nämligen de grava bristerna i vårt rättsväsende.

        Om man ska slutförvara pedofiler så måste det inskränka sig till de solklaraste fallen och då blir det trots allt inte så många. Varje tveksamt fall måste ju uteslutas, av rena rättsäkerhetsskäl! Här måste till exempel deras erkännande väga tungt.

        Det här med att slutförvara vår pedofiler är en politisk fråga. SKA de slutförvaras eller inte? Och här menar jag att det inte behöver vara en kostnadsfråga. Ett av skälen är att pedofilernas offer icke sällan kostar samhället stora pengar, vilket är helt onödigt om de röjs ur vägen en gång för alla och därför kan dessa pengar istället läggas på att förvara de här störda individerna.
        Offren kan behöva psykologhjälp, psykiatrisk hjälp eller utveckla ett destruktivt beteende, till exempel missbruk och det kostar stora pengar, som man istället kunde använda till att finansiera slutförvaret med.
        Sen får vi inte glömma offrens lidande, som ju aldrig kan mätas i pengar!

        I en sådan här slutförvaringsanläggning kan man låta pedofilerna få arbeta som alla andra och samhället tar betalt för vad deras förvar kostar. De behöver ju inte så mycket pengar när de bor i ett sådant förvar. De slipper hyran. De slipper resekostnader. De har inga nöjeskostnader. Maten ingår. Kläderna ingår. TV ingår och telefon och Internet ingår. Semester har inga extra utgifter för, såsom resor, osv.

        Om de således arbetar med något som på den öppna arbetsmarknaden hade gett dem en lön på 30.000 brutto per månad så skulle staten kunna behålla nästan alltsammans för att driva anläggningen. Och det mesta som annars i motsvarande anläggningar (fängelser) sköts av personal, skulle kunna skötas av pedofilerna. Det behövs inte mycket mera än vaktpersonal och några som sköter det rent ekonomiska. Möjligen kan det behövas en psykolog också. Resten sköter pedofilerna själva.

        Och vad skulle de producera? Tja, det är nog bara att ringa IKEA, som ju inte är främmande för att låta intagna arbeta för dem. Fast det är ju klart, IKEA är van vid att få mycket billigare arbetskraft, så det var nog ett dåligt exempel 🙂 !

        Men som sagt, det är en politisk fråga och våra politiker är för fega för att föreslå sådana här åtgärder. Då är det bättre att barnen blir fördärvade för livet och så tar vi, samhället, kostnaden för det istället!

        Usch, ja!

        Kram!
        /Skvitt

      • Det kan låta grymt i mångas öron, detta förslag. Men inte i mina! Klart de ska betala av behandling/terapi för de barn de utsatt för övergrepp samt att betala sin egen hyra, mat etc. En bra plats, alcatrazliknande svår att rymma ifrån, behöver inte betyda att det är som ett fängelse, med enda likheten att de just inte ska kunna ta sej därifrån. De kan jobba 8-17 som alla andra och ha rätt till fritidsaktiviteter där. Stort och välbevakat ställe.

        Men självklart skulle inget polistiskt parti våga sej på ett sånt förslag. Att komma med politiskt inkorrekta förslag = politiskt självmord.

        Men samtidigt liknar dina (och mina) funderingar lite för mycket gulagarkipelag för att vara mänskligt, även om denna inhyste politiska fångar. Fast vad gör man annars med folk som är farliga för sina medmänniskor? Ska de släppas ut efter avtjänat straff, begå nya brott där de förstör livet för annu fler eftersom just de här 2 kategorierna av brottslingar anses just omöjliga att rehabilitera? En svår fråga.

        Pedofiler: kemisk kastrering ändrar ju inte sättet att tänka.
        Psykopater: obotliga, eftersom man inte kan lära sej nåt de inte förstår vad det är, inte kan känna.

        Finns mycket mer att skriva om detta.

        Kram
        Kao

      • ”Pedofiler: kemisk kastrering ändrar ju inte sättet att tänka.
        Psykopater: obotliga, eftersom man inte kan lära sej nåt de inte förstår vad det är, inte kan känna.”
        Sant!

        Men det finns ju faktiskt sådana som hålls inne under hela sitt vuxna liv. De är psykiskt sjuka terapiresistenta. Och pedofiler och psykopater är också terapiresistenta, så den enda skillnaden är att de sistnämnda inte är sjuka. Alltså är frågan varför man inte kan behandla dem lika avseende frånvaro av rätten till frihet.

        Det kan ju påpekas att de psykiskt sjuka som aldrig släpps ut generellt sett inte är farliga och egentligen i de flesta fall skulle kunna bo ute med tillräckligt stöd och hjälp, eller i gruppboende med personal. Just de här två sätten att bo är det många som har, men som sagt inte alla.

        Kram!
        /Skvitt

      • Pedofili är ju en STÖRNING! Inte psykisk sjukdom – dessutom Obotlig, vad jag kan förstå. Eller ‘terapiresistenta’, som du skriver. Det gäller ju också psykopater. Psykopaterna har ju den makalösa förmågan att kunna slingra sej ur fångenskap så det behövs ju otroligt skickliga psykologer, en jury som förstår problematiken och en mer upplyst omgivning.

        De RIKTIGT psykiskt sjuka är ok att släppa ut från psyket om det kan övervakas att de tar sina mediciner. Även pedofiler kan bo i gruppboenden med personal som förstår vad det handlar om, som verkligen KAN det här. De ‘fixerade’ pedofilerna kan ha hjälp av det, mycket sträng kontroll över vad de sysslar med. Då kan ju dessa oftast mycket ensamma personer också få chansen till ett liv med vanligt folk.

        Medans de regredierade kanske gjort ett eller ett par övergrepp(ett övergrepp är alltid ett för mycket i.o.f.s). Sen aldrig mer. Efter djupgående terapi kan den senare gruppen säkert fatta vad de gjort, inte skylla på offret och ta till sej ett annat sätt att hantera besvikelser och motgångar i livet. Som ju oftast är det som utlöser övergreppen av dem.

        Men psykopaterna, som krossat så många liv på SITT sätt, vet precis vad de har gjort, men känner ju ingen skuld, skyller heller inte heller på någon annan om det inte gäller att komma undan otrevligheter för egen del. Många psykopater (kanske de flesta) skiter i om de sitter i fängelse eller ej. Bara de får manipulera sin omgivning så de får det som är möjligt att få – ÄVEN på kåken.

        Kram
        Kao

      • Jag har uttryckt mig oklart: ”Men det finns ju faktiskt sådana som hålls inne under hela sitt vuxna liv. De är psykiskt sjuka terapiresistenta. Och pedofiler och psykopater är också terapiresistenta, så den enda skillnaden är att de sistnämnda inte är sjuka. Alltså är frågan varför man inte kan behandla dem lika avseende frånvaro av rätten till frihet.”

        Vad jag alltså menar är att människor med terapiresistent psykisk sjukdom, vanligen psykos, i vissa fall aldrig kommer ut från institutionen.

        Mitt svar ska alltså tolkas utifrån den betydelsen.
        Men som jag uttryckte mig slarvigt gick det att tolka som att jag menade att pedofiler var psykiskt sjuka, istället för att vara störda. I och för sig är det inget som hindrar att en psykiskt sjuk samtidigt har en pedofilistisk störning.

        Kram!
        /Skvitt

      • Jag förstod att du menade så. Nej, det är klart att en psykiskt sjuk (ofta psykotisk eller bipolär) kan begå pedofila handlingar. Men det beror mer på deras nojjor och gränslösa virrvarr i tanke- och känsloliv än på att de är ‘äkta’ pedofiler.

        Kram
        Kao

      • Det kan nog vara både och!
        Men en sak är viktig att framhålla: endast enstaka psykotiska personer är vid enstaka tillfällen farliga. Det finns ingen anledning att vara generellt rädd för personer bara för att de är psykotiska!
        De som i verkligheten är generellt rädda, det är de psykotiska personerna!

        Kram!
        /Skvitt

      • Det stämmer. Det är väl just deras rädsla för en ‘farlig’ omvärld som de inte kan hantera, som fört dem in i psykosen. Det var vad jag fick veta på min utbildning – men det är å andra sidan 12 år sen jag avslutade den, så inte vet jag om man kommit fram till något nytt nu….

        Men den som svingar en sabel på öppen gata helt oprovocerade, eller ser troll och kör i vansinnesfart i Gamla Stan och mejar ner folk, måste helt klart vara psykotiska. Det kan ju vara en reaktiv psykos, övergående på kanske timmar, ett par dagar.

        Vissa droger kan ju också utlösa reaktiva psykoser.

        Kram
        Kao

      • Psykologiserandet har jag inget till övers för. Det är kemin som inte funkar som den ska. En mycket modern teori, som kanske gäller i vissa fall, är att det handlar om en kattburen parasit. Den misstänkta parasiten förändrar beteendet hos mös, visar experiment. Infekterade möss mister inte bara rädslan för katter, de till och med dras till dem.

        Om det ligger något i parasitteorin får väl framtiden utvisa. Bra vore det, för då bör det ju gå att bota på sikt. Men antagligen kan teorin i bästa fall endast förklara några enstaka fall.

        Rädslan, som jag syftar på och som inte sällan hyses av psykiskt sjuka, företrädesvis de psykotiska, är en del av symptombilden och kan i vissa fall förklara de vansinnesdåd som undantagsvis begås av dem. Så var fallet i Gamla stan, till exempel, om jag minns rätt.

        Rädslan kan handla om inbillat direkt hot, eller att det farliga kommer att hända om inte …
        Så var ju fallet med han på Öland som mördade en kvinna och svårt skadade hennes man. Överfallet var helt oprovocerat. Mördaren var övertygad om att det enda som kunde hindra jordens undergång var att han dödade en eller flera människor. Antagligen anser han att han har lyckats, för världen består, som bekant.

        Rädslan kan sträcka sig från att till exempel tro att grannen vill mörda den sjuke och till att en vanlig kaffekopp är farlig. Gas ur ventilerna och farlig påverkan från elsystemet är ju inget ovanligt, eller att grannen kommer in på natten, eller KAN komma in på natten och våldta, mörda, stjäla tankar, förgifta maten osv.

        /Skvitt

  2. Kattburen parasit??? Å herregud! Nu är det inte bara fästingar på schemat, nu kommer andra kryp in också! Jag hoppas de kommer fram till att det inte stämmer….
    ——–
    Ja. Rädslan hos de psykotiska var vad jag själv menade i mitt svar. Därav det vansinniga beteendet som de ibland uppvisar. de står helt enkelt inte ut med omgivningen och världen, och psykosen blir ett slags tveeggat svärd de kan skydda sej med – och MOT allt de i sin psykos anser vara farligt. Just som du skrev: från en kaffekopp till folk i G:la Stan kan bli fiender. Farliga. Man vill rädda världen från dem på det vis man ser dem i psykosen.
    ———–
    Jag hade en kvinna i 75-årsåldern som patient då jag jobbade på hemtjänst hos, när jag var i 25-årsåldern (och samtidigt läste in gymnasiekompetensen). Ingen ville gå till henne, de var rädda. När häggen hade blommat klart och det flög små grejor från träden på hennes gård, så var hon övertygad om att det var spioner, judar. ”Hitler hade rätt som tog död på dem”, var ett av hennes argument. Sånt kan man inte diskutera realismen i , med en så svårt sjuk person. Men heller inte hålla med. ”Jaha, jasså?” sa jag bara och fortxsatte med det jag skulle göra hemma hos henne.

    Redan då fattade jag att jag skulle förhålla mej neutral. Hon påstod att hennes förra hemtjänstperson, en 19-årig tjej, hade snott hennes korsetter – vad nu en 19-åring skulle med gamla kärringars korsetter till på 75-talet!

    Men det är klart: det kan ha varit början på alzheimers. Känner igen vissa tendenser från min egen mors sista år, även om hon aldrig blev aggressiv eller pratade ö.h.t.

    En annan tant jag vårdade på ett akutsjukhus här i stan för benbrott hade bibel och psalmbok i sängbordet, knut i nacken och hela köret. Men jag minns så väl när doktorn kom på ronden och skulle tala med henne, känna på magen. ”Vad gör du här, din jävla horknullare?” kom det ur den religiösa munnen.

    Det var kul just då, men inte sen när man tänkte efter. Varför sa hon så? Varför inget annat jävelskap, lite mindre ekivokt? Kanske hon var uppväxt med Herrans tukt och förmaning och aldrig hade sagt ett ‘fult’ ord i hela sitt liv (kanske bara tänkt…). Mren när förståndet sviker och ‘troll’ flyttar in i skallen så kanske allt kommer på en gång, som hon i småportioner skulle velat vräkt ur sej tidigare i livet? V

    Vad tror du?

    Gas och förgiftning är också vanliga nojjor både psykotiska OCH de med alzheimers har, där den senare sjukdomen har pågått ett par år eller längre.

    Kram
    Kao

    • @ SKVITT

      Psykotiska och alzheimerspatienter liknar varandra i ett visst skeende av sjukdomen, tycker jag.

      Min mammas hjärna var som en väldig ocean av tomhet, men där det fanns små ‘öar’ på några sekunder eller någon minut, där hon verkade klar i huvudet. Hon trodde hon var gift med min bror och att jag var hennes gamla barndomsväninna, bara ett par år in i sjukdomen. Då kunde hon fortfarande tala lite. Det gick oerhört snabbt utför, men tog ändå 13 (!!!)innan hon plötsligt fick en infektion och avled med ett leende på läpparna inom 2 dagar.

      Kao

      • @ SKVITT:

        ’13 år’, ska det stå. Hon var alzheimerssjuk i 13 år. Men efter bara 6 månader hade hon glömt bort pappa som hon hade varit gift med i ca 60 år…..

        Kao

      • Svaret ovan hamnade lite fel, men är svar på din kommentar som börjar så här:
        ”Kattburen parasit??? Å herregud! Nu är …”

        Om schizofreni och likheten med alzheimer: schizofreni hette ju förr dementia praecox.

        /Skvitt

      • Tack för en intressant upplysning. Som sagt: de kan vara ganska lika ibland, så det latinska namnet förvånar mej inte, bekräftar mer mina tankegångar runt detta.

        Kram
        Kao

Kommentera

