Rasisten Som Fick Sitt Straff Omedelbart // Kao

Min dotter var ute med ett gäng vänner härom kvällen och de skiljdes åt vid 23.30-tiden. Dottern och en kille från Gambia, som tillhörde sällskapet, skulle göra sällskap på bussen en bit och stod och väntade vid hållplatsen. De stod ett par meter ifrån varandra.

Då dyker det upp tre unga killar och börjar håna den gambianska killen såsom ”negerjävel, åk hem till din hydda” och liknande rasistiska epitet. Dottern reagerade reflexmässigt, skrek: ”Vad i helvete är det du säger”? I samma sekund  gjorde hon något hon aldrig gjort förr (vad jag vet) –

– hon slog med knuten näve mitt i plytet på han som hade uttalat okvädingsorden! Ynglingarna dröp iväg direkt, med svansarna mellan benen – och dottern kom hem och berättade vad som hade hänt. Lite stolt visade hon upp sina blodiga knogar.

(Hon är ca 1.60 lång och väger knappt 50 kilo)

Jag har väldigt dubbla tankar gällande  det där. Dels tycker jag det var förbannat bra gjort. Dels avskyr jag våld. Dels var jag rädd att hela gänget hade hoppat på henne och gjort henne illa. Det sa jag också till henne.

Men att hon gav en rasist på käften måste jag motvilligt erkänna att jag är stolt över.

Här är en bild på en äldre kvinna som gav en nazist på skallen – om ni minns det:

(Bild: Hans Runesson, Växjö) Denna bild är numera världsberömd 🙂

15 svar till “Rasisten Som Fick Sitt Straff Omedelbart // Kao

  1. – En härlig bild från Växjö och din dotters smocka i fejan på den oförskämda typen satt där den skulle, för jag tror, om din dotter var vid sina sinnens fulla bruk, att man i sådana lägen blixtsnabbt väger möjligheterna och gör det rätta – fight or flight.

    • Hehe. Hon betedde sej som jag, när jag var yngre. Men ingenting säger att jag inte skulle göra samma sak idag, TROTS att jag hatar våld, om jag varit i hennes situation.

      Nu är jag för gammal, men definitivt INTE rädd av mej och tänker sällan på följder när det gäller såna här situationer. Det bara sker.

      Bara för att nån har en annan uppfattning än jag, är dock en helt annan sak idag än för 30 år sen…. Men beter man sej sådär som spolingarna gjorde, är man kanske värd en dagsedel.

  2. Hälsa henne att Skvitt ger henne fem stilpoäng av fem möjliga!
    Och bilden, jo den är nog världsberömd, som sagt.
    Kram!
    /Skvitt

    • Det ska jag. Hon har bra försvar för sitt ingripande. Eller inte försvar – förklaring är rätta ordet.

      Bilden är underbar 😀

      Kram
      Kao

  3. Hon gjorde helt rätt. en stor eloge och du ska vara stolt att hon inte lät sig tystas eller skrämmas av förtryck och fara för eget liv.

    Om man ska dö, så finns det vissa saker som är mer värt att riskera livet för, minns det!

    Varma Hemikramar och du har fostrat henne väl! ♥

    • Ja, jag är stolt över hennes omnedelbara modiga reaktion där hon stod för sina åsikter och agerade med ‘ryggmärgen’.

      Jag har samma åsikt som du: Ska jag dö kan jag dö var som helst, men helst inte ett långt plågsamt slut på ett äldreboende av usel klass. Det är väl mardrömmen! Min pappa hade det tyvärr så, men min mamma var på ett bra ställe.

      Kram
      Kao

    • @ HEMI
      För mitt barn skulle jag kunna offra mitt liv i en trängd situation. Man kan få oanade krafter. Minns en svensk kvinna som lyfte fronten på en lastbil(!!!) för att folk skulle dra undan hennes barn som låg där. Att mamman sen fick skador för livet av det makalösa lyftet är en annan historia. Och hon är inte den enda som gjort liknande bragder.

  4. Människan, hon är fysiskt starkare än vad man tror, fast den är kortvarig medan schimpanser har den hela tiden. Det är ju i pressade situationer som den styrkan kommer fram som när ens barn är hotade… Etc… När jag försvarade mig gentemot mitt ex, jag bröt handen, men han fick tvà brutna revben… Mitt lillfinger är ej som förut…

    Det var bra att hon försvarade honom, att det fortfarande ska vara sà… Skakar pà huvudet

    Örnkramar ♥

    • Det var som tusan! Ja, med min psykopat blev det en hel del smällar utdelade, även från mej. Jag gav igen för allt vad jag var värd. Ingen ska slå mej ostraffat.
      Allt detta, trots att jag hatar våld, men försvar är en annan sak.

      Nu var det ju min dotter som gav sej på rasisten innan han och hans kompisar hunnit göra något. Men konsensus: De HANN ALDRIG göra något, de blev väl så chockade över hennes raseri.

      Kram

  5. Underbart och klockrent! jag hade tänkt som du att man absolut inte vill uppmuntra våld eller tänk om hela gänget hoppat på henne, det kan krävas mindre än så om man möter fel gäng….Ändå så tycker jag det var underbart! hon reagerade med magkänslan och med civilkurage.
    Bloggar nu här på wordpress med en ”vardagsblogg” KRAM

    • Hon blev som ‘apan som inte kunde tänka i två led’ = inte på eventuella konsekvenser. Visst var det civilkurage och jag är stolt över henne 🙂

      Bra du öppnade en WP-blogg. Lägger genast in dej på listan. // Kram

Kommentera

