Pausfågel:Gärdsmygen. Tack För Mej Ett Tag Framöver //Kao

Gärdsmygen, min favorit bland småfåglarna ända sen jag var liten (klicka på länken och läs mer om den finurliga, söta  lilla rackaren – hur den beter sej och hur den låter.

http://wildlifegarden.se/fagelsidor/gardsmyg.html

————————

(Nu ska jag försöka lägga på ett extra kol för att få min berättelse klar, det är inte så värst långt kvar och jag har väl skrivit 350-400 sidor vid det här laget.  Sidnumreringen försvann plötsligt efter drygt 300 sidor och jag har skrivit mycket mer sen dess, så jag har inte så bra koll. Ibland har det varit väldigt trögt att skriva och med långa uppehåll. Inte pga ide’torka. Jag vet exakt vad som ska hända i min story och har vetat hela tiden.)

Bara för att jag inte  mår bra. Det är orsaken. Men det kan jag berätta om vid ett senare tillfälle.

Kram alla bloggvänner

14 svar till “Pausfågel:Gärdsmygen. Tack För Mej Ett Tag Framöver //Kao

    • Som sagt: Tack för filmen. Kan lägga ut en film på en kommentar, men klarar inte av att göra det på inlägget. Har lärt mej det nån gång, men glömde sen bort hur man ska göra.
      Nu är jag tydligen i den åldern då jag måste lära mej samma sak flera gånger. Samma med namn. Men andra saker lär jag mej i ett nafs och det sitter som sten”!

      Ha en bra dag.
      Kao

    • Oooops!

      Den där videon var gammal och mycket har hänt sedan dess. Jag lade upp den i ditt kommentarsfält utan att kolla den först.

      I dag finns ju en symbol för kamera och musik ovanför verktygsfältet till höger om texten ”Ladda upp/infoga”.
      Klicka på symbolen, klicka sen på ”Från adressen”, klicka på Ljud, video eller annan fil. Där i URL-fältet klistrar du in videons URL, alltså den som står i webbläsarfönstret allra överst.
      Enkelt.

      Och om sidnummer. Jag antar att du skriver i ett vanligt officeprogram. Klicka på ”Infoga” och infoga sidnumrering. Du har säkert råkat klicka bort det på något sätt. Det är bara att lägga till igen.

      Kram!
      /Skvitt

      • På Office? Nej, jag skriver direkt på bloggen, om det bär vad du menar. Men jag ska ta itu med det senare.
        Just nu skriver jag min story på office och redigerar efterhand för glatta livet. Herregud! Det blir väl 500 sidor innan det blir klart. Jag är så förbannat omständlig ibland. Övertydlig. Gammal yrkesskada 😉

        Nu måste jag ta en paus från skrivandet, som jag pysslat med i ca 4 timmar idag. Känner mej lite tom i roten just nu…..

        Antingen blir det ett gnäll-inlägg på bloggen lite senare, eller en stund framför dumburken. Det bestämmer jag i samma stund jag vet vad jag vill göra.

        Tack för dina tips. Ska se om det fungerar även hos mej….men ska man ha ‘visuell’ eller ‘html-rutan’ (eller vad den hu heter )när man lägger in en låt i inlägget?

        Kram
        Kao

      • Kan bara säga att min dator är gammal (ca 5 år), en Packard Bell. Det funkar inte alls att göra som du så grundligt beskrivit och jag noterat, för att lägga upp en video på ett inlägg på bloggen. Antingen har du glömt nåt, eller också fungerar inte våra datorer alls på samma sätt.Har försökt 3 gånger nu, men det går inte INFOGA i inlägget. Det finns ingen sån möjlighet.

        Men jag är ändå tacksam för din hjälp.

        Nu ska jag försöka numrera sidorna på min text på ordbehandlaren – om jag törs…..tänk om allt skulle försvinna! Jag skulle bli förtvivlad. det är ett par års jobb pga långa uppehåll av olika anledningar – inte pga ide’torka.

        Kanske jag ska låta det vara? Varför ska jag har sidnumreringar, egentligen? Har ju kapitelnumreringar och varje kapitel är ca 10 sidor (A4-format). Är nu på ca slutet på kapitel 23 så det är väl dubbelt upp om man skulle se det som sidor i bokformat (= ca 460 just nu). Undrar just hur långt det blir innan jag är klar – kanske 75-100 sidor till. Det finns mycket att berätta här och min fantasi är outtömlig 😀

        Kram
        Kao

      • Det du har skrivit 350-400 sidor någonstans, det är det jag menar att du att du har skrivit i någon form av officeprogram. Du kallar det ordbehandlare. Och det är där som du har förlorat sidnumreringen. Där finns väl ett ”Infoga” och att man kan infoga sidnumrering. Risken att förlora allt bara för den sakens skull är ju noll. Men du kan förlora allt för att datorn pajar. Den risken är stor nu när datorn börjar bli gammal. Köp ett USB-minne och spara på så att du har en kopia i fall att. Det räcker med ett litet minne för några tior om du inte ska spara mera än det dokument vi talar om.

        Infoga video i inlägg.
        Jo, du ska ha läge ”visuell”. Och samma sak som du klistrar in i kommentar för att visa video klistrar du in enligt min beskrivning. Och det har INGENTING att göra med vilken dator man använder.

        Nej, jag har inte missat något, vad jag kan se. Det måste vara du som har missat något i min beskrivning.

        Kram!
        /Skvitt

  1. @ SKVITT.
    Ska köpa ett USB-minne. Problemet är bara att jag är såpass sjuk att jag inte orkar mej in till city och köpa ett. Kanske PC-doktorn har såna? Dit kan jag cykla när jag har en bättre dag. Vilket inte är ofta numera…För datorn får INTE totalkrascha. Det vore en katastrof. Nu har jag max 75-100 sidor kvar att skriva. Sen bör storyn vara färdig. Jag trodde man skulle ha den på en skiva, men det är väl andra tider nu, antar jag.

    Just nu orkar jag inte ens tänka på vidoeinlägg, men jag har noterat det du skrivit och är jättetacksam för all hjälp jag fått av dej.

    Kramar
    Kao

    • Manus? Hmm, jag vet ej vad jag ska kalla det jag skrivit. Men det måste bli klart snart. Min hälsa tillåter inget annat än kortare uppevistelser ur sängen. Max 3-4 timmar per dag. Har ca 6-7 liter vätska i buken som jättestor. Men armar, ben och övrigt är som förr, och det bådar inte gott, har jag fattat. (Har ju jobbat 10 år på kirurgen plus en massa andra avdelningstyper så jag har en del kunskaper om det där….).

      Vätska i buken är illavarslande och tyder på problem med något inre organ som kommer visa sej på skiktröntgen snart (som Datortomografi men 3-dimensionellt i.st.f 2-dimensionellt, ska göra en sån inom en vecka, men hur ska jag orka ta mej dit?).

      ÄNTLIGEN fick jag tag i en bra ung kvinnlig läkare på en ny VC, som tar mina problem på allvar. Inte kul att skita och spy hela dagarna och inte kunna äta.

      Hoppas allt är bra med dej och din familj, nu när det varit soligt några dagar och ni fått njuta av värmen och ‘vad är det för lampjävel som lyser på himlajäveln’, som Lena Nyman en gång sa i en Hasse/Tage-revy ;-). Kan det varit i ”Gula Hund”?

      Kramar
      Kao

Kommentera

