Med Ändan På En Kanonkula Över Huvudet På Turkarna // Kao

Den som inspirerade mej att skriva om karln är www.skvitt.wordpress.com/  ‘då åt de utförsäkrade av lyxen’, som egentligen handlar om något annat, men Baronen finns med där 🙂

Baron von Munchhausen, som egentligen hette Hieronymus Carl Friedrich Freiherr von Munchhausen, Var mytoman och beträttade de mest märkliga historier om upplevelser han varit med om. Inte minst när han sittande på en kanonkula(!), för ryssarnas räkning mot turkarna, flög över huvudet på dessa.

Hans  makalösa historier är välkända och han kallades ”Ljugarbaronen” och fick gott om utrymme i sällskapsvärlden (sociteten) på den tiden, sista hälften av 1700-talet.

Att jag ens kom på att skriva om denna klassiska mytoman är att det är han  som fått ge namn åt det mindre trevliga psykiska störningen Munchhausen by Proxie (som jag skrivit om förr).  Läs mer om den som gett mytomanin ett ansikte i länken nedan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Baron_von_M%C3%BCnchhausen

11 svar till “Med Ändan På En Kanonkula Över Huvudet På Turkarna // Kao

  1. Det är mycket man inte förstår i dagens samhälle. Min nya granne är flykting från Armenien, och medlem i Centerpartiet, gamla Bondeförbundet. Ett rasbiologiskt parti med åsikter som Hitler använde som sina egna.
    Svante

  2. Länken till mig funkar inte!
    Klistra in denna istället och den går till just det inlägg du refererade till: http://skvitts.wordpress.com/2012/08/03/da-njot-de-utforsakrade-av-lyxen/

    Klickar man på din länk så finns jag inte, kolla själv. Istället kommer denna fråga upp: ”Vill du registrera skvitt.wordpress.com ?” Jag vill verkligen inte att någon registrerar en sådan blogg. Kanske bäst jag själv gör det, så ingen snor den!
    🙂

    Jag kan också komplettera med att påpeka att baronen var en mästerlig berättartalang som var mycket populär på sin tid. Fram växte samtidigt skrönor om vad han hade sagt och han tog faktiskt illa vid sig av allt vad som påstods att han hade sagt. I dag är det oklart vad som är vad av vad som han sagt och påstås har sagt.

    Han anses ju vara en mytoman utöver det vanliga, men frågan är hur sant det är.

    Kram!
    /Skvitt

  3. -Jag kommer att tänka på min stipulerade definition, ja. bara sådär, mellan en hallucination och en vision, nämligen: Med en hallucination bedrar du dig själv, med en vision bedrar du andra.

    • Visst ä’r det så. Men Munchhausen var ju mytoman och han hade väl många visioner – önskningar att de tokigheter han ljög om verkligen borde inträffat. Folk (eller rättare sagt hovfolket) älskade att lyssna på hans lögner och de förstod för det mesta att det var lögner.//Kao

    • @ QUEENIA:
      Hej Q.
      Det finns en hel del att läsa om honom. Han är liksom sinnebilden av en mytoman, men adeln ville ju höra spännande saker, även om de inte var sanna. De hade ju sånt trist liv i sina palats. Aldrig hände något spännande, äventyrligt.

      Det är förresten inte bara adeln som vill det…..hellre en spännande lögn än än mindre spännande sanning, verkar det som. Har mer och mer tagit avstånd från folk jag känt nästan hela mitt liv, för just jag är ett väldigt kärt samtalsämne, även om jag bara sitter och löser ett korsord på en krog, för då är det också konstigt…..:

      Du har saker att berätta, är modig, viker inte för skitsnack och orättvisor. Vi är ganska lika där, du och jag ;-). Det har jag nog märkt.

      (Mina senaste små diskreta tatoos är: en liten delfin på höger skuldra och mitt namn på thailändska på ena vristen och min dotters på andra, förresten).

      Kram
      Kao

  4. BS Han har redan ett eget konto = ungdomskonto med kort till, på den finns ingen kredit så när pengarna är slut är dom slut ! Grabben kommer att ärva en ansenlig hög pengar efter sin pappa, som han ska få när han fyllt 18 år. kan man inte lära honom ekonomi nu kommer han bränna slantarna snabbare än vi hinner blinka.Hur idiotiskt är det inte att ungar är myndiga vid 18 ????? Vi sparar också till honom, men för det mesta går de pengarna åt till cykelgrejor, kläder mm, det kostar att ha ungar som bekant !
    Vad har hänt mellan er som gjort henne så hatisk då ??? har du kunnat fråga om det ??? Säger inte alls att hela skulden är din, men man äger alltid del i skuld när det skiter sig, eller hur ? Det behövs 2 för att dansa tango. Märker på grabben att nu när jag koolat ner mig fungerar allt bättre och han har inte mycket att komma med mot mig.Det är en vinst att han inte kan trissa upp mig så jag blir förbannad. han är rätt chockad över det faktiskt. När han går för långt säger jag att nu är det nog och lägg av för jag tänker inte bråka med dig om det.
    Skulle grabben använda sånt språk mot mig som din dotter gör mot dig då åkte han ut, för skit tar man inte hur mycket som helst.
    varför ber du alltid om ursäkt för att du inte kommenterat ???

    Tack , det är jag faktiskt !

    Kramar

Kommentera

