Äckligt! // Kao

Världens vidrigaste ost, FORMAGGIO MARCIO, luktar så illa att vissa spyr eller svimmar när de känner stanken. Vad det är för sörja i den, (den kommer från Sardinien, tänker jag ej beskriva…..särskilt inte när den öppnas  efter ett år och vad som finns däri….

Men jag kommer att tänka på serietidningen ASTERIX PÅ SARDINIEN, den bästa i serien av de tidningarna, för den som förstår det stora i vissa serietidningar och den perfekta beskrivningen av sarderna och andra öfolk med märkliga matvanor. T.o.m OBELIX svimmade av lukten…. (se recept i AB:s papperstidning idag söndag 12/8-12 sid 20 bredvid ”Paolos Mat”….

På Grönland gröper man ur en säl och proppar skinnet riktigt knökfull med alkfåglar UTAN att rensa dem på något vis (de där svartvita som flyger omkring i området), knyter ihop hela härligheten och lägger säcken i ett stenröse där den får ligga till nästa år.

Då öppnas säcken och man äter sörjan däri med bara händerna. Schlafsar i sej. En nationalrätt jag glömt namnet på.

Men jag tror inte du blir sugen ändå.  Men SKULLE du bli den kan du ju Googla fram det….

Världens största blomma stötte jag på i  norra LAOS, på gränsen till Kina för några år sen. Den luktar genomruttet lik, kan jag berätta. Ser ut som en stor rund flugsvamp med ett hål i mitten där den genom sin vidriga stank får djur som passerar över den att falla ned i hålet. Nu kan jag inte få fram bilden på den, eftersom jag sökt i ½-timme utan att få gensvar på ‘mina bilder’.

Glufs!

 

Har du nåt liknande smaskigt  att berätta?

11 svar till “Äckligt! // Kao

  1. Färdigmat från Familjen Dafgård: Kålpudding. Nu har de ändrat på innehållet som tidigare var jättegott. Nu får man mycket mera kålpudding, men det är inge smak alls!

    Inuiterna kallar sitt land Kalaallit Nunaat – ”Människornas Land”, vilket är världens största ö.

    Googlat om deras mat:
    Sälögon.
    Suassat: grönländsk soppa
    Sälkött, valkött, isbjörnskött, renkött och ederfågel
    Skaldjur

    Delikatesser:
    Mattak: rått valskinn med späck under
    Torrfisk: hela torkade torskfilèr med skin på
    Ammasetter: torkad småfisk
    Myskoxekött och korv
    Torkat renkött
    Valspäck: som ska ätas fryst till alla dessa läckerheter.

    Det är ju klart att mycket av deras mat präglas av bristen på ved.

    Den grönländska kokboken Igaassat – opskrifter, skriven av Anne Sofie Hardenberg, har vunnit ett prestigefyllt internationellt pris. http://www.norden.org/sv/aktuellt/nyheter/groenlaendsk-kokbok-fick-internationellt-pris/

    Just den där rätten med alkor har jag läst om, men kan inte komma på namnet på rätten och inte hitta på nätet heller. Tyvärr.

    Värdens största blomma: Rafflesiaceae, är en parasit.
    Bild:
    http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.people.fas.harvard.edu/~ccdavis/weblinks/El_Pais_files/Imagen_Rafflesiaceae_alcanza_metro_diametro_kilos_peso.jpg&imgrefurl=http://www.people.fas.harvard.edu/~ccdavis/weblinks/El_Pais.htm&h=456&w=620&sz=90&tbnid=KhXqPmI_AYqinM:&tbnh=88&tbnw=120&prev=/search%3Fq%3DRafflesiaceae%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=Rafflesiaceae&usg=__jlAiQxbFOcLYvLP7S6XXD3X0GKU=&docid=Zt3HNypHtwE9rM&sa=X&ei=9O8nUI3EJ6Hh4QTP3oDYDw&ved=0CF8Q9QEwAg&dur=1366

    Kram!
    /Skvitt

    • Så hette blomman, ja. Har en bild på den, men det gick inte lägga in bilder på bloggen igår av nån anledning.
      ————-
      Ja, grönlänningarna har många, för oss, märkliga matvanor men de har ju heller inte samma tillgång till grönsaker. Vet inte om man odlar i växthus under den korta sommaren, men det visar också att det går att leva på det som finns omkring en. I ens närmiljö. I dagens AB står det om ”ha´rkarl” – även det en gegga för oss men delikat för dem. Själva ordet betyder nåt i stil med ‘mat för en karl.’Det står också om feta fågelspindlar på grillen i Kambodja (inte så konstigt, tycker jag). Sen ägg man tar hand om, och när de nästan ska kläckas sörplar man i sej geggan och som ‘grädden på moset’,den lilla fågelungen med dun och allt, knaprar man i sej på slutet.

      Tack för alla länkarna . Ska kolla. Kul. 😀

      Kram//Kao

      • Har en likadan i mitt eget fotogalleri, men kunde inte hitta den. Fick inte fram några bilder alls. Med min lilla spanska jag fattar så växer den i Indonesien, men jag har själv sett den i norra Laos’ djungler. Det var där jag tog bilden av den. De flesta svampar på träd är parasiter, eller lever i symbios med trädet. Fotosyntes-grejen, kanske?

        Tack
        Kram//Kao

    • @ Skvitt

      Förutom de där ögonen skulle jag kunna äta av det mesta av de menyer du räknar upp.Som barn åt jag mycket underligheter (bl.a valspäck) i och annat jag inte visste vad det var, längst upp i norr. Valbiff har jag ätit ett flertal gånger för då var det inte som nu gällande fisket, utfiskat.

      Jag har aldrig varit kräsmagad, men vid ögon och foster, samt levande aphjärna går gränsen…..samt den där sörjan i sälskinnet med alkorna jag skrev om.

Kommentera

