Hopplöst Att Alltid Vara Sjuk // Kao

Nu har jag drabbats av någon ful influensa, vilket gör att jag mår ännu sämre. Svårt att andas trots mediciner mot min begynnande KOL. Ont i magen av min andra sjukdom som utreds – och det tar sån tid mellan alla undersökningar att jag hade gett upp, om sjukdomen inte gett mej såna besvär. Känner mej utmattad och sänkt och det tär ju även på psyket.

Doktorn har inte gett mej besked om mitt kortisolvärde ännu. Det visar om det är något fel på binjurarna, som producerar just kortisol. Det finns väldigt tråkiga sjukdomar som associeras till sjukdomar i just binjurarna. Bland annat Addison och Cushings Syndrom, cancer och annat skit. I värsta fall kan det krympa ‘Hypotalamus’ i hjärnan och då är det illa. Ibland känns det som den processen  redan har startat. …. Ont över vänster njure har jag också och ingen diagnos kan sättas förrän man uteslutit allt annat och det lär ta tid. Nästa undersökning: gastroskopi 1/10.

Nu har även min dotter fått influensan, tror hon smittade mej eftersom jag ju knappt träffar några andra människor än henne.

11 svar till “Hopplöst Att Alltid Vara Sjuk // Kao

    • Så är det. Mår skit och väntar bara på nästa undersökning – och nästa – och nästa -och det tar 3 månader för varje..
      Vad är det förstort systemfel i svenska sjukvården som tvingar oss att vänta 18, timmar på akuten eller 4-5 månader för en undersökning? Har aldrig hört talas om att det är sånt i andra länder. Man måste riva upp hela ‘tänket’ med vården och få ordning på den en gång för alla.

      Folk t.o.m dör på akutmottagningarna, utan en enda människa vid sin sida.Vad ä’r det för vård? Och varför fungerar vården i andra länder men inte här? Det undrar jag.

      Kao

  1. -Vad tråkigt med så mycket skit på en gång. Så olika det är för oss människor. Skälv har jag varit kärnfrisk från start och den mängd medicin jag tagit livet igenom ryms i en handflata. Och just därför är den allmänna sjukvården så viktig, nämligen genom det faktum att en och samma mängd skit fördelas så ojämlikt över oss människor. Högern säljer ut den, driver folket mot privata försäkringar, allt i hopp om att var och en ska tro sig vara unik, inte en av alla.
    En skit-tid vi lever i, när Moderaternas ideal fladdrar i luften skrivna på toapapper.
    Krya på dig, Kao.

    • Visst är det så! Du har helt rätt. Men hur ska vi hantera problemet annat än genom allmänna val vart 4e år. Det är frågan.

      Skvitt har tröttnat, jag också. Du också.

      Men jag tror på demokratins väg där man gör livet lä’ttare för den 1/3 av befolkningen som har det för jävligt just nu under Alliansen. SOLIDARITET var förr ett ledord, numera verkar det vara ett skällsord. Media, som i huvudsak ägs av Bonniers, föröker fostra 80- och 90-talsgenerationen. Bonniers t negativt sätt och jag skräms över hur de fattiga’ kan tycka att ‘en stark ledare’ är bättre än hur vi har det nu.

      Vi ska inre heller glömma hur vi lever i förhållande till omvärlden…..jag menar inte att man ska vara ‘¨tacksam’ och underdånig. Men jag önskar att alla människor i Sverige vore mer politiskt medvetna. Det kommer i så fall även andra länder till gagn.

      Kao

  2. Det låter inte alls kul, hoppas de hittar vad som är fel och att du får hjälp. Sjukvården är en historia för sig själv men jag tycker det verkar värre i 08 området?

    • Det är just den långa väntetiden mellan alla undersökningar som tar sån tid. Oerhört frustrerande.
      Kanske är det vanligare i 08-området. Men kvinnan med diskbråck i Turkiet kom till Falu Lasarett och
      fick ju vänta 11 timmar där. Trots mycket svåra smärtor. Men Falu L.har ju också ett enormt stort
      upptagningsområde, liksom Sthlms-sjukhusen.

  3. Jag tror fortfarande att du har Borrelia som underliggande sjukdom (den kan orsaka alla sjukdomssymptom du har) med en TWAR ovanpå det – som man idag vet orsakar KOL. Om du får massiv och långvarig antibiotika kommer du att bli frisk.

    Men det är min åsikt (liksom om Gunde Svan)

    Hemikramar

    • Men hur kan du veta det? Vi har ju inte ens träffats ;-).

      Min KOL kommer av ett drygt 40-årigt tobaksmissbruk(röker mindre numera) Har långsamt blivit sämre med lunginflammationer och luftvägsinfektioner under dessa årtionden. Kan knappast haft borrelia så länge. Dessutom har jag fått 3-dubbla doser antibiotika då jag haft dubbelsidiga lunginflammationer några gånger. Senast för ca 5-6 år sedan.

      Men tack för tipset ändå. Vet att du menar väl, men allt beror ju inte på borrelia. Har alltid varit jättenoga med att kolla både mej själv och min dotter då vi varit på fästingrika platser. Det har jag berättat för dej, tror jag. Har länge varit medveten om problemet med borrelia och TBE sen massor av år, då vi ofta varit i skärgårdsmiljö.

      Hur det är för Gunde Svan vet jag inte.

      Ha en fin kväll och en bra tisdag.
      Kramar
      Kao

      • jag vet det eftersom jag utgår från dina symptom och sjukdomsbeskrivning.

        Man kan vara född med borrelia och ha det hela livet. (maken har haft det 27 år och jag ”bara” 6 år drygt)

        Hur mådde du när du fick antibiotikan? allra helst i resten av kroppen som inte kan kopplas till KOL??

        Man måste nämligen behandlas i ca ett ÅR (eller längre) med intensiv och flera sorters antibiotika samtidigt för att knäcka borrelia och dess co-infektioner

        Vad menar du med att du kollat noga? 70% av de som har Borrelia minns inget bett eller den klassiska ringen Erythema migrans och nymphen är inte ens en millimeter stor och gömmer sig gärna i hårbotten tex…

        Om ni ofta varit i skärgården så har risken ökat många gånger om att du/nu smittats…

        men inte behöver du lyssna på vad jag säger om du inte vill – det är frivilligt.

        Och visst menar jag väl – allra helst som jag tror att du lider helt i onödan och skulle bli HELT frisk inom ett år eller två om du fick RIKTIGA prover taget på NBS och riktig behandling.

        Men det är bara DITT VAL – men jag skulle vara djupt omoralisk om jag inte agerade utifrån min enorma kunskap om sjukdomen och dess implikationer.

        Vilket föranleder mig att tjata – så länge som du beskriver det jag känner så väl igen.

        Vänlig hälsning och hemikram

      • Har varit så här sjuk i ca 1 år men det har blivit värre under detta år.
        När jag var hos doktorn senast så bad jag dem ta ett mer djuplodande prov på borrelia, men hon sa att det prov de tog i somras – och som var negativt – räckte.

        Jag vet ju att det inte är tillräckligt för att VERKLIGEN se borrelia, särskilt om man haft det länge. Men jag tänker också så här: fästingar har alltid funnits, men inte i såna mängder som nu och inte som såna smittspridare som de är numera – så jag avfärdar INTE vad du skriver. Har läst massor hos dej.

        Om de inte hittar något fel på alla undersökningar de gör nu (buköversikt med ultraljud i morgon tisdag) så får de fortsätta tills de hittar felet. Då ska jag ta upp detta med borrelia igen.

        Skulle inte förvåna mej om borreliasmittan och myndigheternas (och läkarnas?) ovilja att gå vidare, först är förankrat i politiken – för att det ‘skulle bli för dyrt’….annars? Man kanske hellre avfärdar patienternas problem som inbillning eller nåt?
        Vet du något om sambandet borrelia och för högt eller för lågt KORTISOL-värde?

        Kaoskram

Kommentera

