Snart Blir Det Kanske Ännu Svårare Att Få Den Vård Vi Har Rätt Till… // Kao

* om vi är rökare

* om vi använder alkohol

* om vi använder droger

* om vi har ett sexuellt riskbeteende

* om vi har hårdbantat

* om vi har övervikt

* om vi äter för mycket godis

* om vi inte äter enligt Socialstyrelsens rekommendationer

* om  vi av ekonomiska skäl inte lever som ovanstående  lär

Listan kan göras hur lång som helst.

Idag kan en läkare vägra operera  t.ex en rökare som måste få ett nytt knä. En rökare har trängre blodkärl än en icke-rökare och därför kan läkningen bli sämre.

(För ca 1½ år sedan opererade jag mitt knä – fick en protes  av stål/kobolt inopererad. Kunde inte sluta röka, men sa att jag hade slutat…annars hade det inte blivit någon operation. P.g.a mitt röksug var jag uppe först av oss tre som hade genomgått samma typ av operation, för att ta mej från säng till gåbord till rullstol – och ut ur sjukhuset för att ta ett bloss. Åkte hem först av oss och började cykla till sjukgymnastiken efter 2½ månad – det skulle ta ca 6 månader innan jag kunde cykla, sa man. Idag är jag jättebra i knäet och jag kan t.o.m springa korta sträckor – något man sa att jag aldrig mer skulle kunna göra 😉  )

6 svar till “Snart Blir Det Kanske Ännu Svårare Att Få Den Vård Vi Har Rätt Till… // Kao

  1. Jag har ju slutat röka men jag var den som tog mig först upp efter en njurstensoperation, hängande i droppställningen hasade jag mig ut i rökrummet (såna fanns ju då) och var rörligast av alla:-D

    • Tack. Ja, man kan bli fundersam över deras kliniska sätt att se på människan ibland. Vi är inte en homogen massa. Man borde se helheten hos personen i stället.

      Ciao’
      Kao

  2. ja, man borde tvinga alla att BÖRJA röka enligt denna slutsats och när jag rökte så gällde samma sak för mig – först upp – först ut och först hem!

    Hemikramar ♥

Kommentera

