Konstiga Bytesförslag Igen – Och Elefanter… // Kao

Igår gick vi, glada i hågen, för att se vad vi kunde få för lägenheter för vår trea; det blev en pytteliten etta i ena delen av stan, där den ena måste gå ut ur rummet när den andra skulle vända sej om .,, och en annan etta där hela ytan upptogs av hall och kök. Visst, båda låg väldigt centralt men varför ska vi byta 74-75 kvm mot sammanlagt drygt 60? Vi tackade nej.

Då är det roligare att sitta kvar här utan pengar och kolla på Youtube :D.

Igår natt såg jag bland annat på olika djurfödslar, bl.a giraff, häst, vildsvin  och elefant .(Plus en massa annat konstigt…. men sån är ju jag 😉

Drog mej då till minnes olika djur och händelser från en del resor – och fick syn på en video på just Youtube där en elefant hade parkerat sej utanför en liten handelsbod vid vägkanten. På Sri Lanka.

Jag VET att det var samma elefant, samma handelsbod där jag var i december 2011. Då pratade jag med elefanten, klappade den på snabeln. När jag gick in i boden för att köpa ett par saker sa han som jobbade där att det var en vild elefant ( i.a.f inte tämjd och ägd av någon). Jag köpte några majskolvar där i boden, som jag matade den med. Den  kom dit varje dag en viss tidpunkt för att tigga mat, det finns några tusen vilda elefanter på Sri Lanka.  Man  borde inte röra den (!!!) för säkerhets skull, hörde jag. Bra jag fick veta det efteråt(!).

(Gulp!)

Elefanter kan bli riktigt rosenrasande, mest hannarna när de är i ”must” = har superhög testosteronhalt, som de har ett par gånger om året. Eller honor med små ungar.

Bild ovan: Här en elefant med en munk utanför samma affär där jag var. Troligen samma elefant också.

Bild: Varning för lösa elefanter!

Bild: När en nyfödd inte vill andas ordentligt puttar mamman igång den, till synes ganska hårdhänt. Men jag lovar det fungerar. Tror du mej inte kan du googla på ‘elefantfödsel’ och se det själv på video 😀 Har man varit gravid i 22 månader vill man nog se sin avkomma i livet 😀

Fantastiska djur.

Hellre dör jag av en elefantfot än liggande i min egen skit på långvården.

11 svar till “Konstiga Bytesförslag Igen – Och Elefanter… // Kao

  1. Om lägenhetsbytet: Jag tycker du gjorde rätt. Det kommer fler tillfällen ska du se.

    Elefanten och hårdhäntheten: Det kanske ser så ut, men jag är övertygad om att det inte är så.

    Elefantfödsel, video: Ibland går det märkligt till för att inte tala om märklig avkomma.

    Elefanter är mycket kloka och intelligenta djur:

    De har rätt att bli förbannade på människorna ibland. Läskigt för känsliga tittare:

    Kram!
    /Skvitt

    • 🙂
      Tror jag snart sett alla elefantvideos som finns på Youtube. Och visst har elefanterna all rätt att bli galna på alla tokiga människor som hetsat dem ibland.

      Elefanthannar kommer ju i ‘must’ ett par gånger per år då testosteronhalten blir 60% högre än vanligt och då får människan akra sej. (Skrev jag det i inlägget, kanske?)

      Såg en video med en leopard i en brunn 9 meter ner. Det stod ca 50 bybor som gapade och skrek vid kanten. Men en veterinär lyckades till slut söva djuret och köra iväg det till vildmarken.

      Youtube och Google är guldgruvor för den vetgirige.
      😀

      Ikväll ska jag kolla på ‘fotoner’ och elektriskt laddade atomer = joner, för att bättre förstå vad de 2 männen som ska dela fysikpriset, egentligen håller på med. Vad jag vet är att fotoner är pyttepartiklar som ger ljus. Joner ger bl.a värme, eftersom de rör sej.

      Kunskap får man aldrig för mycket av.

      Kram // Kao

      • Inte bara joner som rör sig, även oladdade atomer. Denna rörelse är det som ÄR värme. Utan rörelse ingen värme = 0 grader Kelvin, det absolut kallast tänkbara.

        ”Två delar Nobelpriset i fysik

        Årets nobelpris i fysik går till Serge Harrosche och David Wineland. Det två belönas för att på varsitt håll uppfunnit och utvecklat metoder för att styra och mäta enskilda kvantpartiklar.”
        http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-delar-pa-fysikpriset_7565552.svd

        Kram!
        /Skvitt

      • Spännande, i.a.f. Även om inte fysik var min starka sida då jag gick i skolan. Men det var då. Liksom jag hatade historia då, så tycker jag det är intressant nu.

        Läste om fysikherrarna i AB igår – och en del om deras grundforskning. Otroligt man kan komma på sånt.

        Egentligen skulle – vad den nu heter – Hobbs partikel(??? heter den det )fått priset, men eftersom inget forskningsresultat ännu publicerats i vetenskapliga tidskrifter kommer de forskarna med säkerhet få priset nästa år. Då har nog ännu fler forskat på just det. Det handlar om den sista pusselbiten angående livets uppkomst – hela universums uppkomst. Kan det bli mer spännande?

        Einstein skulle säkert blivit överförtjust om han levt idag.

        Kram
        Kao

      • Det du då läste i fysik är inte relevant i dag. Inte när det gäller detta.
        Fler forska? Ja, men bara på CERN. Endast de har en maskin som räcker till. Det är ju så att ju mindre man vill se desto större maskiner krävs. CERN är enormt: Läs här:
        http://public.web.cern.ch/public/
        och se bilder här:
        https://www.google.se/search?q=cern&hl=sv&prmd=imvnsz&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=9gl3UOD6FISC4gTD-IGYCQ&sqi=2&ved=0CE4QsAQ&biw=1366&bih=655

        Kram!
        /Skvitt

      • Har läst om Cern-labbet i Schweiz. De sysslar mycket med materia/antimateria, att få dessa att mötas i farten utan att ta av varandra, men fysikpristagarna kör med en annan variant.

        På Cern har de enorma tunnlar där partiklarna far omkring – eller står nästan stilla – för att utforska hur det ser ut. Har kollat det förut och ska titta igen på din länk.

        Kram // Kao

      • Du har fått en del om bakfoten, men jag har inte tid att förklara just nu. Jobber ju med inlägget om Rachel.

        Kram!
        /Skvitt

      • Nu är inlägget klart: http://skvitts.wordpress.com/2012/10/11/rachel-carson-tyst-var/
        Nu har jag tid att förklara.

        I partikelcyklotroner, acceleratorer, skickar man runt atomära och subatomära partiklar med nästan ljusets hastighet. I CERN kommer man upp 99,9999% av ljusets hastighet. Kanske mer. Den exakta siffran känner jag inte till, tyvärr.
        Hur som helst, det betyder att man ger dem en väldigt hög energi, just genom den höga hastigheten.
        Energin mäts i elektronvolt (Ev), vilket även är ett mått på massan, eftersom massa och energi är samma sak..
        När de krockar med varandra omvandlas denna energi/massa, vilket enligt Einsteins formel E=MC², som sagt är olika yttringar av samma sak.

        Ju mindre partiklar man vill se, desto större energi krävs. Det betyder märkligt nog att ju mindre partiklarna är dess större massa har de. Men tänker man efter så är det ju självklart. De måste ju ges tillräcklig energi (=massa) för att kunna dyka upp i vår verklighet.

        I krockarna omvandlas partiklarna till ren energi, ur vilket nya partiklar skapas. Då skapas ibland även antimateria, som har omvända egenskaper mot vår vanliga materia. Materia och antimateria förintar varandra när de stöter på varandra. Kvar blir bara energi.

        I CERNs tunnlar står ingen partikel stilla, tvärt om, de far runt med nära ljusets hastighet, som jag ju sa.
        I andra laboratorier har man däremot lyckats bromsa partiklar, till och med ljusets fotoner, så att de står stilla, vilket kan kännas ogripbart – att ljuset inte alls rör sig ur fläcken! Detta gör man i vakuum och med hjälp av laser, varmed man kan sänka temperaturen till bråkdelar av en grad Kelvin, vilket är mycket kallare än det är någon stans i universum, där lägsta temperatur (om jag minns rätt) är 2,3 grader över den absoluta nollpunkten, 0 grader Kelvin.

        Kelvin var den person som skapade skalan, som har samma intervall som Celsiusskalan, men tar sin utgångspunkt från den temperatur som gäller då alla atomer har upphört att röra sig genom rummet och såldes står helt stilla.

        Vid temperaturer kring den absoluta nollpunkten uppträder många märkliga kvanteffekter. Till exempel kan en vätska rinna uppåt eller till och med rakt igenom kärlets väggar! Men det är en annan sak.

        Var det begripligt? I så fall utgör du ett undantag, eller som någon sa: ”Den som säger att han har förstått kvantfysiken, den har inte förstått något alls!”

        Kram!
        /Skvitt

      • Inte förstod jag ens hälften – måste säkert läsa om det här flera gånger. Det ogripbara i fysiken var just det som fick mej att tappa intresset för ämnet i skolan. I början gick det bra, men sen åt h””’te ju längre utbildningen led.

        Men det är otroligt intressant ändå. Så jättetack för lektionen.

        Kram // Kao

Kommentera

