Sjuk Av Sömnlöshet // Kao

Har blivit sjuk och deppad av min, under åratal långa sömnlöshet. Det handlar om minst 10 års sömnproblem. Dessutom har jag ett par kroniska sjukdomar.Förut fick jag insomningstabletter och då fungerade det tillfredsställande. Då kunde jag sova någorlunda normalt  och  hade  ork och lust att göra saker. Men inte nu längre. Känner mej helt utslagen och har nödgats avsäga mej 2 extrajobb pga det här.

Blev glad igår kväll då jag somnade vid 22.00 av ren utmattning. Desto mindre glad av att vakna igen nu ikväll 01.15. Allt blir fel p.g.a det här. Behöver insomningstabletter, men min doktor säger ‘det är bara till för dem som har allvarliga sömnproblem’ – plus att de ‘bara ska användas under mycket begränsad tid’.

Då undrar jag vad man kallar mina sömnproblem och om inte de kallas grava  – eller måste jag BANKA in det i huvudet på doktorn, tro? Hela min kropp och själ är i olag sen mycket länge tillbaks. Tror det mest handlar om mitt nattarbete under 25 års tid som är orsaken, trots att det var länge sen jag slutade jobba natt – plus att jag har en hel del oro som jag är låst vid och inte kan påverka, eftersom det inte bara handlar om mej själv. Därvidlag står jag helt låst tills de eventuellt har löst sej. Närt det sker vet jag inte ännu, men jag vet att jag kommer vara helt utfattig då.

OBS! Det handlar INTE om förhållande med nån man. Inte heller om skulder.

Vad gör man?

18 svar till “Sjuk Av Sömnlöshet // Kao

  1. Sömnen som är en sån viktig ingrediens i livet…när man inte kan sova ställs ju mycket på ända. Jag har valt att jobba natt pga mina sömnproblem…vem orkar ha ett dag jobb när man inte sover gott om nätterna? Vem orkar gå upp tidigt i ottan då man kanske somnade vid 05:00? inte jag ialla fall…fast jag gjorde det ändå för jag är en person med hög ambition att klara av nästan vad som helst. Strösjukskrivning är inget för mig…
    men många löser nog det så…vet att många satte i system att vara sjukskriven i samband med t ex långledighet…vissa hade måndagssjukan som vi kallade det.

    Jag har oxå stoppat i mig insomningstabletter för att kunna somna peroidvis…sen blev det ju inte bättre av att man vakna av att gubben snarka…så bäst var det att somna innan gubben ändå med öronproppar för då kanske kanske man kunde sova ostört en natt.
    Vet inte varför jag har svårt att sova…men det började redan då jag var ca 18 år…ingen fattade då att jag inte kunde sova…
    Jag har nu fått lite bättre balans då jag jobbar natt…jag är ju ändå oftast vaken på natten…

    Jag har ingen lösning på problemet utan hoppas på att det ska lösa sig av sig självt till slut…under tiden får jag ha det tröttsamt emellanåt..för det är sjukt tröttsamt…man orkar knappt med sig själv…och lägg då till allt annat runt ikring så borde vem som helst fatta att det inte går…men man hankar sig fram på något vis…fast jag själv fattar varför jag blivit helt utmattad 2 ggr på 10 år…så förstår inte omgivningen något utan bara står där oförstående och tycker att man ska vara som vanligt.

    Man kan inte låta andra störa sig…man får försöka göra det så bra det går för att själv överleva…

    kram…stor ottokram till dig KAO

    • Jag arbetade också natt pga att jag är nattmänniska och alltid har varit.

      Men nu är jag sjukpensionerad (förtids-) pga ett par kroniska sjukdomar som gör att jag inte kan jobba alls. Får jag bara ordning på sömnen (vilket verkar helt hopplöst, har försökt med ALLT) så skulle jag kunna jobba 25%. Men att ligga vaken så här och sen sova som en stock på eftermiddagen är INTE kul. De senaste 2 somrarna har jag sovit bort. Inte kunnat åka någonstans. Men är jag i t.ex Asien sover jag hur bra som helst pga tiden där.
      ——
      Snarkande kan ju göra en mordisk 🙂 ! Tur jag sover ensam.

      Tack för din kommentar och massa kramar tillbaks
      Kao

      • Har själv märkt att det är hopplöst att få till en gravatar som hamnar på kommentarerna och på själva framsidan på bloggen. Men som du ser lyckades jag efter mycket om och men få dit ett äpple som bits :D.

        Men egentligen skulle jag ha en annan bild, men detta får duga så länge.

        Nu är du med på min lista igen, med den nya bloggadressen. Välkommen tillbaks.

        Kao

      • Jag ska, men jag vill ju inte betala något över nätet. Dessutom säger Skvitt att CCleaner är gratis, men den versionen finns ej längre. Men den förstnämnda för 250:- talar om för mej att jag har 1043 fel!!!!

        Ha det gott.
        Kao

      • Tack. Men nu har jag redan laddat ner (felaktigt) den länk Skvitt gav mej på sitt inlägg ”Svantes Blogg”.

        Får se hur det blir men ska ha detta i åtanke.

        Kao

  2. Jag fick sömnproblem efter vaknätter med fyra barn. Varav ett var dödssjukt. Det har aldrig helt rättat till sig och de sista åren har det varit jobbigt i takt med yttre händelser. Jag sover i omgångar och kommer väl aldrig ner i den djupa sömnen.

    Det finns ju en uppsjö av sömnmedel. Också sådana som inte är vanebildande. Mildast är ju Johannesört som man köper receptfritt. Men t ex Propavan och Therelen är inte vanebildande och har god effekt, dock är de receptbelagda. Tycker inte du ska låta dig avspisas så där, det finns hjälp.

    • Då är jag alltså inte ensam….alltid en liten tröst i eländet.

      Igår kväll somnade jag 19.00 och skulle bara sova till 20.30. Hade ställt mobilen på ringning. Kunde inte hålla ögonen öppna. När det var dags att gå upp klarade jag inte det för jag sov så skönt. Så nu vaknade jag 4.30 i stället – sttrax innan jag brukar LÄGGA MEJ i vanliga fall…Så här är det verkligen upp-och-ner med sovandet.

      I.o.m att jag bytte vårdcentral då min toppendoktor slutade på den förra, så fick jag en ny som fick för sej att ta bort och/eller ändra min medicinering och precis allt blev fel.

      Sen bytte jag igen till en yngre kvinnnlig läkare. Hon är bra. Så nu har jag insomningstabletter till varannan natt. Men en svagare sort. Men jag måste få henne att begripa att jag måste ha varje natt, för det här fungerar ju inte.
      Kanske jag ska be om Propavan? Men det tar ju 2 timmar innan man somnar på dem..

      Men sen när jag flyttar måste jag ha ytterligare en ny VC och doktor, som ligger nära hemmet. Då blir det kanske samma visa igen. Med ifrågasättande och maktfullkomlighet från ytterligare en pompös läkare..Jag fruktar det.

      Kao

  3. Oj så jobbigt det låter, det där måste du få hjälp för! sömnen är ju otroligt viktig! det finns ju KBT behandlingar och annat där man lär sig sova på nytt, det är inte konstigt om kroppsklockan kommer i olag efter så många års nattarbete. Kan du inte få remiss till en behandling? KRAM

    • Har också tänkt på det.
      Ska till doktorn igen strax innan jul. Kanske hon kan hjälpa mej. Men det måste gå på frikortet, annars har jag inte råd. Det är rätt dyrt. En s.k korttidsbehandling, men det innebär ändå 10-30 ggr.

      Igår somnade jag 22.00 och vaknade 01.00 på natten. Sen var jag vaken hela natten. Somnade idag kl. 12.00 och vaknade 19.00. Så ser det ut….

      Kram
      Kao

    • Har bytt tre gånger nu, men nu är jag ganska nöjd. Har en ung kvinnlig läkare som faktiskt lyssnar och förstår. Dessutom ser hon mej i ögonen när hon talar till mej.

      Ska nog få henne att skriva ut något när jag träffar henne igen – strax innan jul….men det är ju ett tag dit.

      Bra att din fru fick hjälp. Man blir fruktansvärt utmattad av att aldrig få sova – eller bara kunna sova på konstiga tider. Jag sover bäst på eftermiddagarna. Djupt. Men då är jag ju vaken hela nätterna och det är inte bra. Inte heller kan jag ta ett extrajobb pga detta med sömnen, eftersom jag aldrig vet OM eller HUR jag sover. Har t.o.m varit vaken i över 40 timmar vid ettpar tillfällen och var på gränsen till hallucinationer pga det.
      ——-
      Bra att du är med lite i gamet igen. Du är saknad.

      Kao

Kommentera

