Alla Inblandade Är Arga På Mej Nu :( // Kao

Man ska ha klart för sej att jag har full förståelse för att de är arga när vi kommit nästan halvvägs i lägenhetsbytesprocessen och jag backar ur idag. Men jag känner att jag måste vara säker, för jag byter ner mej hur som helst. Plus att jag aldrig kommer orka flytta ytterligare en gång till i livet, om jag skulle vantrivas.

Lägenheten jag skulle haft var jättefin. Men utifrån mitt perspektiv med min vacklande hälsa är det för långt till mat-, apotek-, bank- etc. Tjejen jag skulle byta med var svårt besviken, såg jag i sms:en. Till slut anade jag att hon även var arg. Men det kan jag ju inte ta någon hänsyn till när det gäller en så viktig sak som en bostad.

Då ska man heller inte glömma hur förbannad min dotter är!  Stickor och strån! Topp tunnor rasande. Hon som skulle få en lägenhet i stans  bästa kvarter! :S

Nu får hon kanske nöja sej med det näst bästa och bo i en exakt likadan lägenhet som jag själv ska ha  –  om nu detta nya byte går igenom. Hon kanske ska vara glad att hon över huvud taget får en lägenhet i denna vackra stad.

Återkommer när jag tittat på lägenheterna om ett par timmar…har hittills bara sett dem på bild.

————————-

TILLÄGG ett par timmar senare:

Nu har vi tittat på 2 nya lägenheter som dessutom vill ha vår. Det är perfekt, förutom att  jag blir av med balkongen. Till och med min dotter, som i så fall ska bo i lägenheten under mej (!) blev jätteförtjust.

Det enda problemet var att jag skulle bo ovanför henne, tyckte hon. Jag svarade att det enda problemet var att hon skulle bo under mej 😉 men att hon ju kan flytta så småningom – och troligen kommer flytta  flera gånger i livet. Det gör de flesta. Så nu får vi hoppas att inte de vi ska byta med ändrar sej – och att vi får iväg alla papper innan jul.

11 svar till “Alla Inblandade Är Arga På Mej Nu :( // Kao

  1. – Det är som Milan Kundera sa, att inför helt nya händelser är man ny, som ett barn, oavsett hur gammal man är. Man lär sig då, som ett barn, den hårda vägen. Du visar att du aldrig varit räddhågad (eller ett räddhågat barn) när du backar så här i sista stund. Och du gör ju rätt! vilket är lätt att säga för en som inte behöver känna bastionerna knaka av känslorna som stormar omkring en, i och för sig. Men av samma anledning ser man också väldigt lätt: Om du byter bort dig från de bekvämligheter du behöver så byter du fel.
    Man måste trampa på tår ibland, det är bara så. Hon som ville byta. Hon hade bespetsat sig, levt sig in. Känt. Men det måste väga lättare.

    • Klart det väger lättare vad hon och hennes kille tycker och tänker just nu.
      Kolla mitt tillägg i inlägget. Nu har vi varit där och tittat 🙂

    • Nej, just det. Jag var inte heller rädd som barn heller (men det var min storebror). När man inte viker sej för andra så lätt och heller inte tar alltför mycket plats, så får man alltid onda ögat på sej. Hur goda intentioner man än har rent generellt i livet. Hur mycket medmänniska man än är så räcker det aldrig till för andra, liksom….men klart har juag provat på att rätta mej efter andra lite för mycket ibland. Men det har bara gett mej skit eftersom det varit för fel personer och jag i stället blivit utnyttjad i vardagen. Skinnad.

    • Visst har det varit så. Men vi har fått så märkliga förslag allt som oftast – alldeles för höga hyror och i fel områden, trots att vi klart och tydligt skrivit på bytessajten vad vi har och vad vi vill ha.

      Det finns en mening i att det heller inte lyckats ännu, tror jag – eftersom dottern inte haft någorlunda stabila inkomster förrän nu.

      Nu hoppas jag att de andra inte backar. Det krävs ‘4 en tango’ i det här fallet. 4 viljor.

      Kao

  2. Toppen att ni hittade 2 nya! man ska aldrig byta till en lägenhet man inte känner helt för, jag gjorde också en kovändning i sista stund en gång och fick sedan byta mig till en topplägenhet som jag fortfarande bor it, jag är djupt tacksam att jag ändrade mig.
    Hoppas det går vägen hela vägen nu:)

    • Skönt att höra att du också satte klackarna i backen och att du är nöjd nu.

      Att byta lägenhet kan vara något av det viktigaste man gör för trygghet och trivsel. Vantrivs man där man bor går annat också snett, tror jag. Har aldrig vantrivts någonstans jag har bott och detta nya byten känns väldigt bra.

      Personbevis och blanketter är nu på väg både till dem vi ska byta med och till oss. När vi har alla papper träffas vi och skriver på. Skickar in. Så nu gäller det bara att vi alla blir godkända.

      Sånt här tar ju ett par månader (fattar inte varför det ska ta så lång tid) så nu blir det väl inte flytt förrän 1/3-13. Hade helst flyttat 1/2.

      Ha det gott
      Kao

  3. Så länge kontraktet inte är skrivet så görs inga fel. När jag flyttade från huset fick jag tag på en under trea, bostadsrätt. Men nu är det bara jag och yngsta sonen som bor kvar. De två andra killarna har flyttat.

    • De kanske tyckte det var oschysst av mej, eller rent av moraliskt fel. Men jag står på mej. Nu är det ett bättre byte på G.

      Bostadsrätt? Då äger du ju lägenheten och har satsat pengar i den. Jag har en trea hyresrätt. Men nu byter jag den mot 2 mindre. Alltså. 22-åringen(snart 23) MÅSTE ut nu.

Kommentera

