Nysvensk Ordlista // KAO

Många nya ord har tillkommit till svenska språket. Det ena mer relevant än det andra. Här kommer några jag saxat ur dagens Aftonbladet:

EUROBÄVNING = ord för att beskriva hur eurosamarbetet skakar i grunden

HENIFIERA = byta ut pronomina ‘han’ och ‘hon’ mot HEN…

GREXIT = Greklands eventuella utträde ur EMU

KRAMTJUV = ficktjuv som kramas för att komma åt offrets fickor

KÖTTRYMDEN/ KÖTTVÄRLDEN = världen utanför cyberrymden

NINJACYKLIST / HÄRSKARCYKLIST = cyklist, ofta iklädd cykelkläder av lycra(kallas också MEMILS), som störtar fram på gatorna med sitt fordon. Ofta i städerna. Utan hänsyn till andras ( särskilt gångtrafikanters) säkerhet.

NOMOFOBI = en överdriven rädsla för att inte ständigt vara tillgänglig/uppkopplad mot internet och/eller mobi

OGOOGLEBAR = som inte går att hitta på Google eller annan sökmotor

RÄCKVIDDSÅNGEST = rädsla och obehagskänslor hos elbilsförare att batteriet laddar ur och bilen stannar innan man är framme

ÖVER- OCH UNDERKLASSAFARI: bussresa  för att se hur andra socioekonomiska klasser bor och lever

————–

Lägg gärna till egna nya ord.

Själv lägger jag till följande, men återkommer med flera:

EMPATIBEFRIAD = gäller ofta den härskande överklassens tänkesätt om sina medmänniskor, gäller särskilt politiker. Gäller även den grundlurade medelklassen som bara röstar för egen vinning och tror de är osårbara socialt, men särskilt ekonomiskt. (Hamnar de själva  i utsatt sits  byter de raskt politisk ideologi, om de nånsin haft någon).

TILLÄGG:

Tant Otto skriver:

BLOGGBÄVNING = företeelse på bloggen då alla skriver och kommenterar hej vilt i ett just då specifikt ämne.

13 svar till “Nysvensk Ordlista // KAO

    • Jag fick nån konstig sida när jag skulle kommentera hos UM, där jag skulle skriva in min e-post och jag vet inte vad det är. Så jag gick därifrån. Ska testa din länk.

      Kao

      • OK. Ska kanske prova det, men känner mej övervakad när sånt dyker upp. Är det UM själv som ordnat det, eller är det ett krav på denne för att få vara kvar på WP?

        Vet du?

        Kao

      • Fick mail från UM om att han öppnat upp lite grand, så när jag kom igenom, så tror jag att det är UM, som ligger bakom. Säker kan man aldrig vara på nätet.
        Svante

      • Jag får ta chansen. Men i.o.f.s säger jag som du: jag står för det jag skriver och tycker ändå.

        Man behöver ju inte ha alla garderingar i livet. Varken i cyberspace eller i ‘köttvärlden’. 😉

        Kao

  1. hm…gillar inte att vi ska henifieras…
    Ett nytt ord är Zlatanera…att klara av något med kraft..då gör man ”en Zlatan”det ordet har ju funnits med ett tag nu…dottern äger ju en häst vi kallar för zlatan…han är bäst hoppar högt lika bra som zlatan sparkar boll…brukar vi säga 🙂
    Ett annat roligt ord som jag gillar är Fickla…man ficklar då man lyser med ficklampan!
    Burkini då…en långarmad bikini
    ADV alvedon dricka vila ..så skriver kanske läkaren i sin journal
    Bloggbävning…massivt bloggande om en viss företeelse 🙂 jordbävning på bloggen

    Ottokram

      • Tycker bara det är fånigt att några promillen av sveriges befolkning ska få sånt genomslag och få lov att ändra i språkets grundläggande grammatik.

        Nya festliga ord (substantiv, eller ibland ett och annat verb) är en annan sak. De kan man använda om man har lust. Eller också strunta i det.

        Men blir en sån sak som ett pronomen vedertaget har det gått för långt för min smak. Jag kommer aldrig nånsin HENNA någon.

        Kao.

      • Jag kommer heller aldrig Henna någon…förstår inte varför vi ska vara så jämnställda att vi måste sudda ut könen.. det är löjligt. Vi vet ju alla att det är skillnad på kvinna och man.

  2. Jag kom just på ett nytt ord: TANDSTÄLLNING, som är att le utan att visa någon känsla. Men allvarligt, en del nya känns befogade andra bara tramsiga (som hen oh de flesta i listan, men ”köttvärlden” tar väl kalkon-priset ändå).

    • 😀
      Köttvärlden låter som slakteri.

      Vissa nya substantiv är rätt kul: som ninjacyklist. Det beskriver också kort och kärnfullt ett svinaktigt beteende.

      Kao

Kommentera

