Minns Du Vad Du Gjorde När Palme Mördades? // Kao

Jag minns precis vad jag gjorde, och våra reaktioner.

Var på en god väns svartklubb och spelade biljard och drack öl. Vi höll till i en liten rökig källarlokal och var ungefär 15 personer där.

I fönstret stod en gammal transistor med sprakande ljud som spelade musik. Klockan var runt ett på natten.

Plötsligt avbröts  sändningen och det meddelades att Palme mördats . Jag minns hur vi alla stelnade till och det blev knäpptyst i lokalen.

Sen sa någon: ”Det där kan inte vara sant” – och vi fortsatte spela och dricka öl.

Efter en stund kom samma meddelande och ingen kunde förmå sej att säga ett enda ord. De flesta gick bara hem rakt av, däribland jag själv,

som just stod och spelade biljard.

Jag somnade hemma och vaknade till samma förfärande nyhet och då gick äntligen budskapet in i min skalle.

VAD GJORDE DU DEN NATTEN  OCH HUR REAGERADE DU (DET VAR EN HELGDAG, LÖRDAG TROR JAG)?

32 svar till “Minns Du Vad Du Gjorde När Palme Mördades? // Kao

    • Skulle inte förvåna mej. Storpolitiken när den är som grymmast. Anna Lindh kanske röjdes ur vägen av andra skäl, sorgligt banala, men när det gällde Palme tror jag inte på rådande beskrivning att mordet begicks av en galning, ett fyllo – Christer Pettersson. Ja, han kanske höll i vapnet, det vet jag inte. Men ordern att mörda Palme kom uppifrån, det är vad jag också tror. Det var så många som hatade honom, han var verkligen en förföljd person med sataniska karikatyrer som försökte framställa honom som ondskefull – och många gick på den fula bilden av honom.

      Kao

  1. Jag bodde i Tumba då, hyrde ett hus tillsammans med min bror. Just när han mördades spelade jag schack och festade med en vän. Morgonen efter så slog jag som vanligt på radion runt klockan åtta – en arm ut under från täcket, för att höra Ekot. Jag hörde bara musik, klassisk. Undrade lite över vad? och si och så, jag var ju bakis också. Sen sade en röst: Men anledning av ”Statsminister Olof Palmes död…” och jag tänkte dystert, jaha, vad synd, han stressade ihjäl sig. Senare ringde farsan och sa: Vilken trist dag. Ja, sa jag. Sen åkte jag in till stan och såg blodet, det var inte många där då, bara en handfull. Avskärmningen runt platsen var som runt ”risk för nedrasande is”, inte större.

    • Där ser man. Man minns vad man gjorde. Det gör de flesta, av någon märklig anledning – kanske för att det var ett nationellt trauma.

      Visst fanns det folk som gnuggade händerna över mordet, men de flesta i alla politiska läger tyckte det var fruktansvärt.

      Sverige har inte varit sej likt efter mordet på Palme. Det är min bestämda uppfattning. Plötsligt kunde krafter inom partiet, som inte var överens med Palme, få igenom sina egna ide’er….osv.

      Var själv vid mordplatsen och då låg det en väldig massa blommor där. Utanför Dekorima-butiken. Högen bara växte och växte. Det blev som en slags vallfärdsplats.

      Efter ett par månader, när blommorna fortfarande låg kvar, hade den ansvariga för butiken den dåliga smaken att säga att det störde hans business!!! Men jag antar att det var tvärtom. Men det spelar ingen roll. Nu finns där en platta i mässing på platsen, ju. Och gatan har bytt namn till O.P-gatan. Bra.

      Men det läker ändå inte såren efter mordet, för svenska folket att veta att fallet skötts av klantskallar, utan erfarenhet från den typen av brott. Och att det inte finns definitiva svar.

      Kao

  2. I Järna satt jag och tittade pà en film, en klassisk krigsfilm var det iaf… 23H21 sà mördades han, filmen avbröts tjugo minuter senare och jag bara hoppade upp, sprang rakt in i mammas sovrum och skrek : ”Palme är död!” Stirrade tomt pà TV sen, men förundrades över hur beskrivningen av mördaren förändrades…

    Ungefär tio àr senare sà stod jag i den sk Palmemördarens lägenhet för att hämta hans sjuke kompis i Sollentuna, C. skulle aldrig ha kunnat skjuta med en pistol, den mannen skakade sà mycket att han inte ens kunde skaka hand med mig…

    • Otroligt! Där ser man. Du var såpass nära den som ansågs vara skyldig !!! Även om det var 10 år senare.

      Jag tror inte heller att det var han som sköt. Det sköttes av betydligt iskallare folk på uppdrag av någon…..men OM det var han så gjorde han också det på uppdrag.

      C.P var ju alkoholiserad och hans skakande kan ha berott på avsaknaden av en återställare.

      Kram
      Kao

  3. http://skvitts.wordpress.com/2013/01/03/om-olof-palme-2/

    Även om jag inte var en Palme-fan så berördes jag mycket starkt. Lördagen gick jag som i chock och velade runt planlöst på stan utan att kunna ta mig för någonting.

    På söndagen sa jag till de jag träffade och kände att detta är ett politiskt mord och mördaren kommer aldrig att åka fast.
    På måndagen när jag kom till jobbet sa jag samma sak. Folk höll med mig om att det nog var ett politiskt mord, men att mördaren snart skulle vara gripen var alla överens om. ”Man kan inte mörda vår statsminister utan att åka fast”, sa alla med en mun!
    Det är ju länge sedan, så jag minns inte mycket mera av de diskussionerna, utom att jag inte övertygade någon om att mördaren skulle gå fri. Och att folk såg med misstro på mig när jag sa att det antagligen var CIA som låg bakom.

    Jag är inte särskilt mallig att jag fick rätt, men konstaterar bara att folk är förbannat blåögda. Den här sortens politiska mord klarar ju aldrig upp. Inte när de ser ut som just palmemordet.

    När Christer Pettersson greps var det många som trodde att rätt man var gripen! Även det synnerligen blåögt. Det är sådana puckon jag har till arbetskamrater och tyvärr är de väldigt representativa för det svenska folket.

    Kram!
    /Skvitt

    • Som sagt: de flesta i ALLA politiska läger var chockade över mordet. Hade själv aldrig trott, ens i min vildaste fantasi, att mordet skulle förbli ouppklarat.

      C.P måste ha agerat på order från någon annan – om det nu alls var han som sköt. Det kan inte vara så simpelt att ett fyllo följde efter dem och just råkade ha en het pistol i fickan.

      Kram
      Kao

  4. Vet inte vad jag gjorde den natten, mer än att jag sov och hörde nyheten på radion… trodde först det var något ”skojprogram” typ nyheter med Lelle Printer…
    Senare samma dag eller om det var dagen efter var vi på ett ställe och skrev i minnesbok..

    Kram från mogi

    • Visst, det var svårt att tro det var sant. Det gjorde väl knappast någon då de hörde det första gången.

      Så du sov, då vet du ju vad du gjorde. Plus att du hörde det först på morgonen.

      Kram
      Kao

      • Jag var inte SÅ långt därifrån, men jag är också oskyldig. De förhörde mitt ex, men han var ju på klubben samtidigt som jag. Annars hade jag kunnat tro han var kapabel till vad som helst. Även om han faktiskt var sosse, i den mån han alls begrep nåt om politiken och omvärlden…..

        Kram
        Kao

  5. Vi vaknade till Ekot som alltid. Det tog ett tag innan jag förstod vad dom pratade om. Ännu längre innan jag via TV fått en bild av vad som hänt. Ringde mina föräldrar… Maken gick ut och hissade flaggan på halv stång… Tror vi hade bönestund i kyrkan senare på dagen.

    • Du minns också. Tror alla gör det. Och ingen tycks ha fått budskapet att fästa första gången de hörde det. Inte konstigt. Sånt var nästan otänkbart då, men knappast idag.

  6. Jag var uppe i vardagsrummet med barnen som levde rövare och blev iskall och kände som att ” där försvann tryggheten” för så kändes det.
    Har du fått bytt lägenhet ännu ? Hur mår du annars ? Hur jag mår är lite si och så.

    Kram

    • Du är nog en av de få som fattade att det var sant.
      Vi hade ett byte på gång som jag avstyrde i sista stund. Tack och lov. Det hade inte blivit bra. Men vi har lämnat in papper gällande ett annat byte innan jul. Går det igenom blir det flytt 1/3.

      Nu MÅSTE det bli av. Står inte ut längre och ekonomin körs i botten. Är näst intill desperat.

      Mår därför inte särskilt bra….plus att blodtrycket är alldeles för högt och sömnen helt åt helvete….annars är det bra.

      Ska titta in hos dej i sinom tid.

      Kram
      Kao

  7. Jag väcktes denna morgon av mina barn..trött sa jag till dem att sätta på tv:n för att se på lite barnprogram, vi hade svart vit tv på den tiden …barnen kom genast tillbaka och sa att det spelades konstig musik och att det inget annat fanns att se.
    Då gick jag upp och fick veta vad som hänt…min farfar dog oxå denna februari dag.

    Fick roa mina barn utan tv denna dag för vi ägde ingen video..

    ottokram

    • Där ser man!
      Märkligt att din farfar dog just den dagen – eller kanske inte? Många dör ju då av naturliga skäl
      Men de ytterst skyldiga går fria, det tror jag.

      ÄVEN om det var C.P som kanske höll i vapnet så är det INTE han som är ytterst ansvarig för mordet på Palme.
      Ciao och kram, Otto

  8. Vaknade till nyheten efter en blöt och mycket bråkig fest. När vi skulle handla frukost såg vi löpen. Min första tanke var att det var ett dåligt skämt.
    Sedan minns jag att jag funderade över vad som skulle hända nu, både politiskt, i media och i samhället. Det var inte förrän långt in på dagen som jag (och media) började fundera över gärningsmannen/kvinnan.
    Personligen stod jag inte Palme nära politiskt men händelsen tog hårt.

    • Nästan ingen verkade tro på den sorgliga nyheten i första vändan. Inte jag/vi heller. Det lät osannolikt. Men alla verkar minnas vad de gjorde.

      Inte heller jag sympatiserade med just hans politik, men det var ändå ett hårt slag.

      Kao

Kommentera

