Medmänniska // Kao

Saxat ur Carsten Palmers ‘Nusvenska ordlista’  i Aftonbladet idag:

Citat: ”Medmänniska, -n -or – föråldrat begrepp. Modern ekonomisk forskning har för länge sedan fastslagit att det är mest gynnsamt för produktiviteten att vi ser andra individer som rivaler, ivrigt sysselsatta med konkurrerande livsprojekt som hotar att tillintetgöra våra egna. Denna livssyn medför också att vi i brist på egna framgångar åtminstone kan glädjas över andras nederlag.” (slut citat)

14 svar till “Medmänniska // Kao

    • Klart det är! Hur ska någon kunna bevisa motsatsen utan att förlöjliga ? Har svårt att se det, men förstår naturligtvis driven i samhället och varför det drivs ditåt. Mekanismen bakom sånt.

      Vi ska hålla tyst och gilla läget.

      Men de tar fel. Förr eller senare kommer folk tröttna på rådande förhållanden och göra uppror

      örmodligen våra barn – men kommer de hjälpa då? Ja, om de fattar att kapitalet s snärjt dem och de kommer tillbaks till verkligheten.
      Kao

  1. Liberalismen i ett nötskal. Tänkandet som har sin grund i Darwinismen. Den starkes rätt att överleva och den svages underlägsenhet. Det som kristendomen vänder helt upp och ner på. Gud själv blir utlämnad och sargad, men vänder detta i seger för oss alla.

    • Högerpolitik är det jag MINST av allt förknippar med Jesu budskap om fred och medmänsklighet.

      Därför gör det mej så förbryllad och även deprimerad att det finns högerpartier som lagt beslag på Jesu ord i politiken.

      Jag är övertygad om att han hade varit vänster, åtminstone sosse, om han levt idag.

      Kao

  2. Högervindarna har blåst alldeles för längre redan, det måste bara vända.

    Sen är det trist att höra kyrkis teori som försöker skandalisera darwinismen, hylla kristendomen! och Kristus, denne gisslan hos allsköns trossystem, kristendomarna.

    Darwin talade aldrig om stark-svag utan om anpassning- inte anpassning. Han ångrade ändå dessa ord eftersom kristna omedelbart och avsiktligt missuppfattade dem. Dessutom är darwinismen utvecklad sedan dess, men det tar vi inte upp här.

    Ha det bra med flytten nu, själv bär jag lyckligt lådor till vår nya lägenhet.

    Sten

    • Jag är troende, men inte på de bibliska termerna. Nya Testamentet kan jag däremot se på och initiera i mina tankegångar på många sätt.

      Jag ser t.ex berättelserna om Jesus som motståndare till allt det jag själv avskyr.
      Kyrklighet och en personlig tro behöver inte alls gå hand i hand, vilket ateister ALLTID försöker framhärda!

      Gamla Testamentet är däremot judarnas historiebok och har ingenting med just MIN tro att göra.

      Ciao’
      Kao

  3. Darwinismen kan ha rätt. Efter syndafallet kan vi ju tydligt se hur det starka överlever och det svaga går under. En ideologi som hyllas i ett spann av politiska grupper. I kyrkan finns allsköns politiska åsikter. Och så måste det få vara. Men en sann kristendom värnar det svaga. De som behövde läkare… som Jesus sa.

  4. Jag kan bara konstatera att kyrkis inte känner evolutionsteorin. Daggmasken har funnits i 400 miljoner år. Den skulle vara stark i kyrkis terminologi.

    Detta att hjälpa varandra är inte på tvärs med evolutionsteorin för den gäller arters anpassning inte individer inom arter.

    De dualistiska religionernas svart-vita tänkande har plågat oss i ett par tusen år och fortsätter med det.

    Kao, ateister framhärdar knappast i det du påstår, av den enkla anledningen att det inte har det minsta med ateism att göra!

    • Men jag har aldrig varit med om att en grupp så intensivt driver sina frågor gällande tro eller inte, gentemot en annan. Enbart inom politiken har jag sett det. Varför kan inte vissa få ha sina övertygelser ifred, så länge det inte skadar andra?

      Kao

      • Om det finns några som har pengar för propaganda så inte är det ateismen men de eoner av kyrkosamfund som genomväver människors levnadsrum med sina troenden.

        För oss som leds av förnuftet, den rena tanken, men inte tron, är det inte svårt att stå emot predikanterna men alla barn är svårt utsatta, inte för att de saknar förnuft men därför att de är beroende av enighet med de vuxna för sin överlevnad.

        Det finns trossystem, buddismen – som är en blandning av tro och förnuft – ren tanke. Det är många på jorden som är buddister och det är bra att den regionen i världen har vind i seglen nu, till skillnad från hatets -dualismens religioner i väst.

      • Sant. Buddhismen är en fin ‘religion’, byggd på filosofi, främst. Men även de har sina gudar och personer de dyrkar. Det finns personkulter där också samt en hel del levnadsregler och normer en sann buddhist ska följa.

        I övrigt tror jag inte ett barn med en trygg religiös uppfostran skulle ha det sämre än många barn har idag, med fylla och bråk, otillgänglighet och stress. Jag är själv uppvuxen i ett frireligiöst hem, men har överlevt min vilda ungdom tack vare den enorma trygghet och tillit som fanns i vårt hem när jag var barn. Mina föräldrar gjorde allt för att familjen skulle ha det bra, det var aldrig stora bråk. Ingen alkohol. Många fina upplevelser. Jag är enormt tacksam över min uppväxt idag, även om jag som tonåring revolterade. Men vilken tonåring gör inte det?

        Ciao’
        Kao

    • Ingen artikel. Längst upp på sid 3, en eller ett par dagar i veckans AB brukar ”Nysvensk ordlista” finnas med där med ett par ord. Alltid av Carsten Palmer. Men googla på honom, du kanske hittar honom där. Han har ju skrivit i evigheter och är väldigt fyndig.

      Kram
      Kao

Kommentera

