BONUS enl. Carsten Palmaer – ‘Nusvensk Ordlista’ // Kao

110124_GO-037-4

Bonus, -en, -ar – av latinets bonus, -a, -um: god
– ekonomisk ersättning som betalas till anställda eller ägare utöver ordinarie lön. Före september 2008 rådde fullständig enighet om att en väl tilltagen bonus var enda möjligheten att få ledande befattningshavare att stanna i Sverige i stället för att söka sig ut på den internationella marknaden. Från och med september 2008 råder lika fullständig enighet om att bonus är något som tillfaller moraliskt förfallna individer som fräckt försöker utnyttja det kapitalistiska systemet för egen vinning.

7 svar till “BONUS enl. Carsten Palmaer – ‘Nusvensk Ordlista’ // Kao

  1. Jag läste en studie som visade att bonusar gjorde att människor jobbade sämre, när de redan visste att de skulle få bonus.
    Tyvärr minns jag inte var jag läste det.

    • Kan jag tänka mej.De behöver ju inte ens anstränga sej. Verkar nästan som om ett sämre resultat i bokföringen är riggat och att de därmed lyfter en högre bonus. Kanske för att kunna friställa personal och låta de övriga jobba för 2? Eller 3?

      Jag litar inte ett smack på såna personer, eller på ett system där enbart chefer och högre tjänstemän får bonusar. Ofta på kundernas bekostnad. De har så bra lön ändå, så jag tycker inte alls de behöver dessa pengar – men det tycker väl de själva att de är värda.

  2. Ping: Detta Är Bonus // Kao | kaos nya lya

Kommentera

