Tänkvärt // Kao

ghandi ordspråk 3Mahatma Gandhi hoppade upp på ett tåg i Indien just som det skulle avgå.

Då tappade han sin ena sandal på perrongen. Han tog av sej den andra och kastade ut den också.

” Varför kastade du den”?, undrade hans resesällskap.

” Vad ska jag med EN sandal till”, sa Gandhi, ”det är ju bättre att någon fattig får båda två.”

————————-

(Jag har åkt tåg några dygn i Indien för länge sen, bl.a från Bombay(Mumbai)  till Madras(Chennai)  – tvärs över från kust till kust med ånglok 48 timmar. Sen från Madras till sydspetsen ytterligare 24 timmar. Det var en omvälvande upplevelse och jag blev mycket tagen av den resan. Har sällan sett värre fattigdom och dessutom massor med stympade barn.  Kanske jag skriver om det, men jag har inga bilder därifrån, annat än vanliga foton.)

Nedan: Gate Of India i Bombay – där inne ligger  fattiga människor på tidningar och sover på nätterna. Byggnaden är öppen åt alla håll. Bodde i närheten några nätter. Det är ett farligt område med mycket kriminalitet och prostitution.

9 svar till “Tänkvärt // Kao

  1. Då kan jag berätta att dessa stympade barn stympades för att ha större framgång som tiggare.
    Framför allt i Yemen är det ganska vanligt förekommande än i dag att man tar barn som slavar, bland annat från Somalia. En del stympas för att tigga. bättre 😦
    Det är fruktansvärt!

    Jag vill gärna framföra en åsikt om muslimer, utan att dra alla över en kam. Men så fanatiskt troende som de kan vara, HUR kan de bära sig åt så och ändå göra anspråk på att en sådan religion är den enda rätta och de som inte vill tro på den skall helst dö?
    Och hur kan ett samhälle som vilar på denna tro och vars lagar vilar på den, låta det fortgå och se mellan fingrarna, eller rent av blunda med båda ögonen?

    Jag KAN inte acceptera islam! Jag kan inte.

    Kram!
    /SKvitt

    • Jag vet detta fruktansvärda. Har som sagt sett det med egna ögon, de 4 ggr jag varit i landet. Inge av skadorna har varit ‘normala’ för åldern. Det handlar om stympningar.

      Du minns kanske youtubefilen med en liten pojke som fick sin arm överkörd av en truck och hans pappa tittade på och rökte sin bidie under tiden?
      Det var snaxck om att det handlade om ett straff för pojken, att han var muslim. Men jag tror inte alls detr. Man GÖR så i Indien, för att nöden har ingen lag och det är mer lönsamt att skicka ut barn att tigga, än att vuxna gör det. Så sjuk är verkligheten i världens s.k största demokrati…
      ——Pst! Jag hare också svårt för människosynen inom islam och den obönhörliga, okritiska tron på mullorna och skriften. Den är oförsonlig och hård. Men folk måste få tro vad de tror på.

      Samtidigt undrar jag varför man klagar så mkt på kristendomen (och alltid hänvisar till gammeltestamentliga skrifter där, som ju inte är vår utan judarnas historia) – men inte på just detta hårdföra inom islam…..i det senare måste vi tydligen vara tysta, för då gäller plötsligt religionsfriheten.

      Förklara det förhållningssättet, den som kan…

      Kram
      Kao

Kommentera

