Om Någon Undrar // Kao

Om någon undrar vart jag tagit vägen kan jag meddela att min dator är döende och plötsligt bara stänger av sej själv. Det sker minst en gång i halvtimmen och har gjort det de senaste 2 veckorna.

Återkommer med nya inlägg när jag fått resurser att köpa en ny.

(Måste snabba mej så det inte händer här och nu).

19 svar till “Om Någon Undrar // Kao

  1. Eftersom den är gammal är det säkert hårddisken. Använd tiden till att rädda över dina dokument till USB-minne så du inte förlorar något.

    När det väl är gjort kan du testa att återställa datorn till fabriksinställningar. Om det inte är hårddisken som är kass kan felet vara något slags programfel som avhjälps med detta.
    Har du en återställningsskiva är det bara att använda den. Det kan ta lång tid och det kan se ut som att datorn inte gör någonting en lång stund. Tro då inte att den har hängt sig. Den jobbar utan att det syns. Den kommer också att starta om en massa gånger. Gör inget om datorn inte begär det.

    Lycka till och kram!
    /Skvitt

    • Kram och tack för ditt tips.

      Snett över gatan finns en pc-butik. Tror jag har anlitat dem för en massa år sen, utan att det blev bättre. (Men det kostade inget, tack och lov).

      Kanske jag ska gå dit igen? Någon sa att jag måste ominstallera datorn och det tänker jag inte ge mej på på egen hand. 😉

      Ser fram emot att kunna läsa andras (dina) bloggar utan att datorn bara lägger av.

      Kram
      Kao

      • Kompletterar och upprepar: ”Eftersom den är gammal är det säkert hårddisken. Använd tiden till att rädda över dina dokument till USB-minne så du inte förlorar något.”
        Detta måste du göra för att inte förlora dina data, om du inte redan har det sparat på annat ställe redan. Du kan också spara det på nätet. Det finns en massa alternativa platser.

        Jag skrev om ”att testa att återställa datorn till fabriksinställningar. Om det inte är hårddisken som är kass kan felet nämligen vara något slags programfel som avhjälps med detta.” Det är precis det som ”någon” sagt till dig förut, alltså ”ominstallera”. Det är samma sak som återställa.

        Men det slog mig att felet kan vara mycket enklare. Felet kan vara att datorn inte får tillräcklig kylning!!!
        Den har dammat igen. Du vet fläkten drar in dam hela tiden. Till slut fungerar inte kylningen och då stänger datorn av sig för att processorn skall kallna.

        Skruva bort chassit och dammsug invändigt, men dra ur sladden först.
        Om detta inte hjälper, och om du har återställningsskivor, så kör skivorna. Det är hur lätt som helst! Datorn gör allt!!! av sig själv, men behöver viss hjälp av dig. Den hjälp datorn behöver berättar den för dig i enkla instruktioner steg för steg vart efter hjälpen behövs.
        Misslyckas det har du bara spillt tid, men datorn har då inte ändrats utan är samma bedrövliga dator. Så vad har du att förlora? Du tror bara att allt är krångligare än det är.
        Kan du bara stoppa in en CD/DVD i datorn så kan du också återställa/ominstallera den! Svårare än så är det inte!

        Kram!
        /Skvitt

      • Ja, jag såg vad du skrev. Men strax ska jag ändå gå till pc-butiken så de får rädda det som går att rädda.

        Kram
        Kao

      • OK, men fläktbytet var onödigt, skulle jag tro. En dammsugning hade säkert räckt.
        Skräp kan man ta bort helt själv, vilket jag nog har tipsat dig om.

        Om du byter antivirusprogram till Avast så kan jag göra all service på din dator helt gratis utan att vi ens träffas.

        Alltså var det en onödig utgift. Hoppas bara att du är nöjd ändå.
        Kram!
        /Skvitt

      • Du är verkligen hjälpsam och rar, men nu är det gjort och det är likabra att de får sköta ev.nya inställningar framöver. Jag fastnar alltid halvvägs nånstans och de har avrått mej från att gå in och rota själv.

        Datorn var jättevarm och det gick knappt att ha den i knät, såg på en annan dator som var öppen och fick en del förklaringar. DEssutom tipset att dammsuga minst 4rggr/år. Det klarar t.o.m jag 😀
        ———
        Åker jag till GBG hör jag av mej :-). Bloggträffar har jag haft stor glädje av genom åren, från Boden till Landskrona – utom en gång. Men den storyn orkar jag inte ens dra. Så sorgligt var det – och kostade mej ungefär 30.000:-. De pengarna hade varit bra att ha nu…Ser det som en lärdom.

        Kram
        Kao

      • …när jag kollade i en öppnad laptop var det lättare att förstå systemnet och turerna med allt hit och dit. ‘In real’, liksom…

      • På hårddisken.
        Datorn är fortfarande lite seg, men inte alls så hopplös som förut. Alla halvinstallerade program är borta. Samt det förbaskade CCleaner som planterade virus när jag använt gratisversionen och sen inte ville ha deras betalversion.De satte också in några nya ‘bitar’ så det skulle gå fortare.

        De sa till mej att inte installera något ö.h.t, utan att först rådgöra med dem. Så det ska jag göra.

        …..å nu kommer våren med stormsteg!

        🙂

        Kram/Kao

      • Program tar du bort med Advanced Uninstaller. Jag tror jag har nämnt det förut. Det är gratis och finns här: http://download.cnet.com/Advanced-Uninstaller-Pro/3000-2096_4-10069986.html

        Jag skrev lite, mycket lite, om programmet här: http://pcskola.wordpress.com/2012/10/20/avinstallera-program/

        Det finns fler funktioner i programmet än att bara avinstallera. Jag rekommenderar det varmt. T. ex har du ”File and Reguísty Tools” Där hittar du dublettfiler, filkompression (”Live File Compression”), ”File Shredder” och de båda funktionerna ”Windows Temporary Files”, ”Regestry Cleaner” vilka du bör använda ibland liksom ”Regestry Optimizer”. Med de två sistnämnda programfunktionerna bör det bli lite mera fart på datorn.

        Vad gäller CCleaner vill jag åter igen säga att det är både bra och pålitligt och jag förstår inte det där med virus och ”bitar”. Jag undrar vad du fick tag på, för det kan inte ha varit ett äkta CCleaner. Det är faktiskt det tredje mest populära programmet att ladda ned från Cnet: http://download.cnet.com/CCleaner/3000-18512_4-10315544.html?tag=main;pop
        och de program de har på sin site är garanterat riskfria. Men visst kan du rådgöra med din PC-firma om du är osäker.

        En dator kan ju vara seg på olika sätt. Den kan vara seg att starta och den kan vara seg hela tiden. Om det är i starten den är seg så kan du även här åtgärda med Advanced Uninstaller. Då går du till ”Startup Manager”. Men du kan ju också kika in här: http://pcskola.wordpress.com/2013/02/04/trimma-pcn-1/

        Om datorn är slö i största allmänhet kan du ju kika in här: http://pcskola.wordpress.com/2013/02/06/trimma-pcn-2/

        Och än en gång måste jag ju säga att Glarysoft Utilities är suveränt och också suveränt lätt att använda. Även det har jag nämnt förut. Du hämtar det här: http://www.glarysoft.com/

        Att drivrutinerna funkar optimalt är också viktigt. Sådant fixar SlimDrivers Free, som finns här: http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html?tag=dropDownForm;pop Men jag har inte testat det. Mitt antivirusprogram Avast håller reda på det åt mig.

        Och så hoppas jag ju att motsvarande funktioner installeras i klimatet så att värmen kommer snabbare 🙂

        Kram!
        /Skvitt

      • Det var en väldig massa. Det bara snurrar i min skalle.
        Men jag tänker inte installera nåt mer. Nu fungerar allt som det ska och jag har antivirusprogrammet är på plats och allt skräp och ½-installationer är borta.

        Men återigen: stort tack för all hjälp.

        Kram
        Kao

Kommentera

