Marxism // Kao

”Jag skulle aldrig bli medlem i ett parti som inte ville ha mej som medlem”( jag skulle inte vilja vara medlem i en klubb som vill ha mej som medlem), sa Groucho Marx. Bland annat…

När han skulle göra filmen ‘Casablanca’ med sina polare blev han attackerad av Jack Warner från det stora  filmbolaget Warner Brothers, som skulle göra en  film med Ingrid Bergman och  Humphrey Bogart, med samma namn. Samtidigt. ”Ni får inte kalla er film Casablanca. Det namnet har VI tagit”, sa Jack Warner.

Groucho Marx svarade i sin bok ”Grouchos letters”, (en underbar men tunn bok):

Han svarade: ”Jaha?  Så du lägger beslag på namnet Casablanca? Varför tror du att du kan kalla dej ‘Jack’ utan problem? Det finns ju massor av andra Jack – Jack The Ripper, t.ex. ”….

Det hela slutade med  att Groucho Marxs film fick heta ”En Natt I Casablanca”…

Jag verkligen älskar såna tag och det får mej att fortfarande tro på människan  🙂

marxism-groucho-marx

6 svar till “Marxism // Kao

  1. Ping: Marxism i KAO-tappning «

  2. Jag har för mig att kommentaren var ”Jag vill inte vara med i en klubb som kan acceptera sådana som mig som medlemmar.”

    Med vänlig hälsning Besserwissern 😉

    • Var det så det var?

      Tack för rättningen.

      Har du också läst ”Grouchos letters”? Om inte : gör det om du hittar boken nånstans. Vet inte om den finns på svenska, men den är full av härliga anekdoter i samma anda.

Kommentera

