Billigt Och Gott (Repris) // Kao

Köp en massa rotsaker, som håller minst 2-3 veckor i kylen och som du kan göra flera varianter av mat av.

Kan ej ta foto på resterna nu, eftersom min dotter var uppe och rotade runt i min gryta, så den är inte så vacker längre. Annars är den väldigt färgglad.

Här är receptet på det jag gjorde nu i helgen och som jag brukar göra ca varannan vecka. Näringsriktigt, jättebilligt  och supergott:

——————–

Några potatisar (4-5 st.)

3-4 morötter

liten bit rotselleri

liten bit palsternecka

liten bit kålrot,

lite strimlad vitkål

1 köttbuljongtärning

1 grönsaksbuljongtärning

1 liten bit falukorv

oregano och timjan

lite salt

svartpeppar

basilika

Ev.persilja

——————————

*Hacka grönsakerna och potatisarna  i ca 2cm stora bitar och låt dem koka tillsammans med buljongtärningarna ca 15-20  minuter.

*Krydda med valfria kryddor, salt och svartpeppar är viktigast.

*När du stängt av spisen kan du lägga i korven och och persiljan och låta grytan stå i några minuter.

Eller bara äta den supergoda grytan ändå.

——————–

Vill man ha en ÄNNU godare gryta tar man i ca 1-2  mskv etemjöl, blandar det med lite grädde, mjölk eller vatten och  blandar ORDENTLIGT med en gaffel i separat kärl, t.ex en tekopp.. Ner i grytan och låt koka ytterligare 3-5 minuter.

🙂

20 svar till “Billigt Och Gott (Repris) // Kao

  1. Jag delade på fb.

    Nu är det så att jag följde ditt recept från första raden till den sista: ”Eller bara äta den supergoda grytan ändå.”

    Jag har en gjutjärnsgryta och när jag började äta så bet jag sönder tre tänder! Vad gjorde jag för fel?

    /Skvitt

    • Kallas den så? Visste jag inte. Men gott är det. Nu tog min dotter resten med ner till sej. Hon brukar också göra en sån ibland.

      Kram
      Kao

Kommentera

