Månggifte, Dokumentär Igår (18/8-13) På SVT2 // Kao

En mycket bra, men ruskig dokumentär igår av Guldbaggevinnaren Nahid Persson Sarvestani, som vann med  i dokumentärklassen: ”Prostutition bakom slöjan”.

Denna dokumentär  heter ”Fyra fruar och en man”.

Månggifte är inget ovanligt på iranska landsbygden, där filmen utspelar sej. Mannen var så vidrig att jag nästan hade lust att kasta ut TV:n. Inte för att han var bigamist, just. Men hela hans uppträdande, hans uppsyn 😦 .

Fyra fruar hade han och betedde sej så nedlåtande och fult mot dem alla. Kvinnorna var både rivaler och väninnor. En av kvinnorna fick inga barn och då menade mannen naturligtvis att det var henne det var fel på. Vad han nu kunde veta om anatomi, hormoner och gynekologi…

Huset kryllade av barn som de övriga tre fruarna hade med kräket, men det räckte inte för honom. Så han skaffade ytterligare en fru, yngre än de andra förstås.  Man fick bevittna ett totalt tröstlöst liv för fruarna, men mannen åkte iväg på moppen då och då och träffade vänner. Hade full koll på kvinnorna.

Till och med småungarna (pojkarna, givetvis) kränkte dessa kvinnor.

Det ultimata groteska kvinnoförtrycket. Men en mycket bra film.

4 svar till “Månggifte, Dokumentär Igår (18/8-13) På SVT2 // Kao

  1. Han var nog en gris oavsett om han levde där det är tillåtet eller inte med flera fruar.

    Och så har vi ju kulturen där det helt enkelt bara är SÅÅÅ normalt att att mannen är mera värd på alla sätt och får bete sig precis som han vill. Hur ska man få en sån att ifrågasätta sina rättigheter som han har fått sig itutad sedan han föddes och när ingen annan i omgivningen ifrågasätter rådande ordning?

    Det som är kultur är inte så lätt att frigöra sig ifrån. Så är det bara. Och just därför ska han kanske inte dömas allt för hårt trots allt. Att döma honom efter våra normer är direkt fel, även om vi ju självklart önskar att han kunde iaktta det elementära av det vi anser vara det absolut självklara.

    Jag hoppas att jag inte blir missförstådd. Jag skulle verkligen vilja rycka upp deras kultur ur medeltiden om jag det kunde, men det går ju inte.

    Kram!
    /Skvitt

    • Som jag skrev argumenterar jag inte mot bigamin i sej här, även om jag ogillar det. Men detta måste vara den värsta typen av karl. Han i filmen. Kan inte tro att alla bigamister beter sej som just han.

      Kram
      Kao

      • Jag förstår inte män, som måste ha flera fruar, jag har kommit fram till att endast en kan vara för mycket.
        Svante

      • Haha! Just så tänker jag om män.
        😉 Inget ont om de som finns kvar i ”utkanten’, jag är ju själv där(!), men man vet vad man har.

        Men aldrig vad man får.
        😀

        Kao

Kommentera

