Vad Har Du I Ditt Kylskåp? // Kao

Ofta öppnas kändisarnas kylskåp för allmänheten i de eviga matlagningsprogram som florerar i TV, för att vi ska få en titt 🙂 

Men vad har just du i DITT kylskåp idag?

Vad jag har? En väldig massa grönsaker finns det alltid och jag undviker att kasta mat.

Jag skrev just en lista på allt jag har i min kyl, men listan blev förvånansvärt lång, väldigt lång…… mest grönsaker.

Vågar inte ens lägga ut listan på allt jag har i kylen, men att ha en full kyl är härligt för det mesta var väldigt billigt och det känns bra. Mycket av det jag har i kylen håller dessutom länge.

Jag har ju en låg förtidspension, så jag måste sovra.

Mitt matkonto, som ensamstående är ca 1000 kronor/månad och det fungerar!

 

Sen finns det ju många som inte har pengar till mat. Det får man aldrig glömma. Vad lever de på? Vad äter de?

18 svar till “Vad Har Du I Ditt Kylskåp? // Kao

  1. Vad jag har i mitt kylskåp?
    Jo jag har Das Kapital! Den är fortfarande alldeles för het för att ta ut ur kylen. Hela världen kan ju fatta eld om den inte hålls kall!

    /Skvitt

    • Haha 🙂

      Många ekonomier här och där i världen börjar ju fatta, om än motvilligt, att Marx’ Das Kapital är en riktig pärla.

      Men motståndet är kompakt.

      Kram
      Kao

  2. I mitt kylskåp idag har jag, Vitkål, Morötter, Gul lök, Gurka, Scans Köttbullar, Körsbärstomater, och en bit Färilakorv. I frysen har jag också en hel del, och jag måste försöka göra slut på dessa maträtter. Vid en kontroll hittade jag Löksill, Potatissallad, Saltgurka, Rödbetor, och Kapris. Hackade Rödbetor, och Kapris är jättegott på Potatissallad. Lärde mig detta hos en Hamburgerbar i dåvarande Handens Centrum. De sålde Rostbiff, med Potatissallad med hackade Rödbetor, och Kapris. Hamburgerbar hette Gatuköket. Vet inte om de finns kvar.
    Svante

    • Låter lite som min egen kosthållning:-):
      Ägg, fårost, prästost, naturell yoghurt, blåbärssoppa, mjölk, kross.tomater, rödbetor, jordgubbssylt, bregott,margarin,smör, kokt potatis, majskolver, broccoli, blomkål, färsk spenat, röd paprika, röd & gul lök, potatis och nästan alla rotfrukter, bacon, ärtsoppa i plastkorv, en bit lax, lime, purjo, sqash, champinjoner, färsk persilja och basilika i kruka, samt en massa tillbehör som soja, rapsolja, vinäger, buljong, kaviar etc etc.

      När jag har klippt ner persiljan brukar jag ställa den i ett soligt fönster på återväxt.

      Det känns bra att ha en massa mat i kyl och frys. Ibland kan jag bara öppna kylen och titta in,som om den vore en tv med ett spännande program 😀

      Idag blir det ärtsoppa med en massa timjan. Till det blir det ett par hårda mackor med prästost, färsk spenat och persilja.

      Kao

      • Igår var det ärtsoppa hos mig, men jag brukar krydda med Oregano, och senap. Natten blev, som vanligt hålla i täcket, och så.
        Svante

      • De flesta billiga, men ändock nyttiga grönsakerna,är kraftigt gasbildande. Visst.

        Dit hör också lök och vitkål.

      • Oregano var det en fd. lokförare som lärde mig att använda till Ärtsoppan, och det blev inte fel, men att vara utan senap, det går inte. Nu körde jag som du en plastkorv, men att koka ihop den själv blir mycket godare, och så blir det mera att köra in i frysen. Jag vet inte hur det är i Stockholm numera, men här är det sällan man får tag på rimmad bog. Tror jag slår ut alla som kokar Ärtsoppekorvar, vad gäller smaken, om jag får rätt ingredienser.
        Svante

      • Det har du naturligtvis rätt i. Hemlagat är bäst. Men den i plastkorv är näst bäst, om jag säger så…

        Även pölsa i plastkorv blir jättegod, om man steker den med massor av potatis, lök och rödbetor. Med ett ägg på toppen. Mums!

        Här går det inte få tag i varken rimmad bog, kalv- eller lammkött – om man inte beger sej till en saluhall och är beredd att betala skjortan.

        Kao

      • En gång i tiden 70 tal, fans det en liten köttbutik, i korset mellan Varvsgatan, och Brännkyrkagatan, som sålde kött, Åsna från Polen, nötkött från öststaterna, osv. det var inget fel på varorna, och de salufördes helt öppet med ursprunget. Om du provat en Åsneentrecote någon gång tror jag inte du blivit besviken. Det vi nu upplever är att allt ska vara Svenskt, och detta med tvivelaktig kvalité. Hur vi än vänder oss blir vi lurade av leverantörerna.
        Svante

      • Imponerande med dessa butiker!
        Själv äter jag allt som finns, utom blodpudding.

        Har ätit både hund och orm och en del annat utomlands. Inga problem för mej, när jag ser att andra äter detsamma.

        Åsna skulle vara helt ok för min del. Fattar inte varför man INTE skulle kunna äta åsna… .

        I Chile äter de marsvin, i Kina råttor, för att ta ett par udda exempel.

        Kanske går min gräns vid just råttor. Mest för att man inte vet vad de bär på för elände….men man vet aldrig vad jag sätter tänderna i om det inte finns några andra val än det som bjuds 😀

        Kao

        Kao

      • Visst. Livsmedelsbranschen är lika jävliga som olje-,tobaks-, läkemedels- och alla stora branscher. De struntar i oss kunder, de är bara ute efter att tjäna pengar. Att berika sej själva.

        Var kan jag köpa lamm? Måste ju åka till Skärholmen i så fall. Vem orkar det? Många, kanske. Men det borde finnas möjligheter även här i innerstan. En del av problemet är att allt är förpackat och att man får köpa på vinst och förlust. Jag vill kunna välja mat i en kött- eller fiskdisk. Som det var förr. Vill köpa den mängd jag själv vill ha.
        Vanligt folk har inte råd med utbuden från de affärer som säljer den bästa maten – och inte ens hos dem kan man vara säker på att varan överensstämmer med reklamen för densamma.

        Minns du de gamla fiskaffärerna, där det rann vatten nedför fönstret? EN sån affär finns kvar i mina gamla trakter, men t.o.m strömmingen är så dyr där, så det är löjligt!

        Kao

      • Idag fick jag veta priset på lingon, som plockarna får, skulle inte ens gå ut i skogen för det priset. 8 kr/kg betalas, och det innebär att du måste plocka 2 liter lingon. Förstår inte att Polackerna finner sig i de priserna.
        Svante

      • Polackerna har säkert inget val, annat än att jobba för dessa underpriser. Polacker, men särskilt bulgarer och rumäner har det för jävligt i sina hemländer. Särskilt om de är romer. Då får de inga jobb hemma. Det är de man ser sittandes tiggandes på gatorna i min stad.

        Plus att de mer drivna av dessa lurar sina medmänniskor på alla upptänkliga sätt. Inte värre än våra inhemska skurkar, alltså.

        Kao

      • Nejnej. Ta bort kommentaren! Har inte alls kommenterat hos Varghjärta. Det var på Hela H jag försökte, men misslyckades.

        Kao

Kommentera

