Vi Röstade I Kyrkovalet Ikväll, Varför? // Kao

Att rösta i Kyrkovalet är viktigt. Att inte de gamla stofilerna med uråldrig syn ska få fortsätta ha oinskränkt makt över de resurser som kyrkan har, främst det sociala arbetet. Men även vem som ska vara kyrkoherde, etc.

Jag blev förvånad och glad när jag såg hur många i min stadsdel som var intresserade av att rösta i kyrkovalet idag. Min dotter och jag träffades och gick till hennes gamla grundskola, där vi skulle rösta. Är stolt över att hon, 23 år gammal, förstår vikten av att kunna vara med och styra över hur de politiska tongångarna i Svenska Kyrkan ska gå i fortsättningen.

Vad hon röstade på vet jag ej. Jag frågar inte om sånt. Däremot vet jag att hon röstade rött. Hon har twittrat och Facebookat om kyrkovalet, fått mycket pisk men mest rosor och kan bemöta skitsnack på ett berömvärt sätt. Hon har röstat i kyrkovalet sen hon var 16 år och uppmanar andra att göra detsamma.

Hon berättade en hel del om det på bussen hem :-).  Är glad att hon verbalt kan försvara den ideologi hon har. Har inte själv Facebook, så jag kan inte se vad hon har skrivit där, men ska försöka hitta henne på Twitter.

Återkommer…

18 svar till “Vi Röstade I Kyrkovalet Ikväll, Varför? // Kao

  1. Nej! det gjorde jag inte. Får inte ens rösta då jag lämnat kyrkan, och deras sakrament för länge sedan. Ta inte illa upp personligt, jag respekterar alla religioner, bara jag slipper ha med dem att göra.
    Svante

    • Synd, för du hade haft chansen att vara en av de som kunde hjälpt till att mota ut (SD). Man måste inte vara religiös för att vara med i kyrkan, men med medlemskapet hjälper man till med bl.a kyrkans sociala arbete, som är jättestort.

      Kao

  2. Det är lite trist att alla nomineringsgrupper står för liknande saker. Alla vill väl ha en kyrka för alla, högt i tak o s v. Man går inte in för tydliga saker som man kan genomföra. Det är så många floskler.

Kommentera

