Rosa Bandet. Blå Bandet. // Kao

Kampanjen mot bröstcancer är  strålande – om man nu får uttrycka sej så. Det är galor, det är vädjanden på TV och i tidningar  att bära symbolen och att ge pengar till forskningen.  ROSA BANDET. Fantastiskt att det  är så stort som det är.

Men jag saknar en viktig sak i debatten: Varför sägs ingenting om prostatcancer, som är minst lika vanligt förekommande?

Med empati om männnen som drabbas av  just prostatacancer, ville jag köpa Det Blå Bandet att bära som en brosch på min jacka. Men döm om min förvåning när inte ens Apoteket sålde dessa. Jag undrar varför.  De visste inte ens hur man fick tag i det …

11 svar till “Rosa Bandet. Blå Bandet. // Kao

  1. Vi lever i feminismens samhälle idag, mannen har snart spelat ut sin roll, som den som för arten Homo sapiens vidare. Nu är jag så pass gammal att jag inte bryr mig längre. Att du som kvinna tar upp problemen kring prostatacancer, och vill att detta skall betraktas på samma sätt som bröstcancer, är ju inte det vanligaste ställningstagandet hos kvinnor i dagens samhälle. Vet inte om jag själv har sådana problem, då PSA provet inte är det lättaste att få tillgång till inom Gävleborgs Läns Landsting. Här testar man inte ens blodtrycket när man besöker vårdcentralen. I och för sig är det nog bra, för skulle man ha ett högt värde, blir det problem med att få medicin för detta, och då rusar säkert trycket mot oanade höjder. Som sagt jag uppskattar din tanke på de som har problem med prostatan. Avslutar med en liten anekdot. Kyrkvärden i en församling inbjuder Prosten, som hållit högmässan till kyrkkaffet, med orden ”Prosten är välkommen på kyrkkaffet, och ta gärna med Prostatan.
    Svante

    • Tack för historien :-).

      Nej, jag tycker verkligen inte att vi lever i ett feministiskt samhälle. Varför ska t.ex kvinnor ha lägre lön än män för samma arbetsuppgifter? Det är helt absurt. Plus all misshandel, där kvinnan alltid är i fysiskt underläge. Kampen för rätten till abort och preventivmedel etc etc. Är det protesterna mot detta du kallar feminism så tycker jag feminismen är fantastisk. I övrigt gillar jag inte ordet ‘feminism’, som för mej låter som en grupp överintellektuella kvinnor som i grupp smider ränker :D.

      Jag föredrar att bara vara människa och att ovanstående exempel borde vara självklara rättigheter.
      ———-
      Jag har länge letat efter det blå bandet.

      Kao

      • Den kamp du nämner om lika lön, osv. Kallar jag kamp för jämställdhet, och den ställer jag upp på. Feminism är för mig när kvinnor vill få mannen marginaliserad till något Katten släpat in.
        Svante

      • Äh, jag tror inte alls det är meningen. Men just den superintellektuella klicken av feminister känner jag ingen gemenskap med. Däremot med arbetartklassens kvinnors kamp för lika lön etc.

        Ciao’
        Kao

      • Jag har en gång i tiden varit särbo med en sådan kvinna, och jag gick hellre ut med hundarna, än att använda mig av kroppskrafter. Risken var att hon var starkare än jag.
        Svante

  2. Vi lever i feminismens samhälle idag, mannen har snart spelat ut sin roll, som den som för arten Homo sapiens vidare.”
    Ungefär så ja.

    Men en sak är ju avskyvärd. Cancerforskningen sker med frivilliga bidrag, inte statliga. Däremot satsar staten miljarder på annan forskning: http://www.sydsvenskan.se/lund/mer-an-ett-forskningscentrum/

    Jag är inte emot forskning, men varför får cancerforskningen inga statliga pengar?

    Kram!
    /Skvitt

Kommentera

