Att Åka Tåg I Indien… Detta Måste Du Se :-) // Kao

Att åka tåg i Indien är minnesvärt, men ytterst besvärligt. Ånglok. Biljett? Varför? Kolla filmsnutten i videon så förstår du varför…

Har åkt med såna tåg ett antal gånger. Först från Bombay i väst till Madras i öst  (ca 2 dygn) , sen från Madras till Rameswaram på sydspetsen ( ca 1 dygn)och därifrån båt till Sri Lanka och tåg igen till Colombo). Det var  svettigt, men ett  minne för livet 😀

Det är så mycket folk överallt, så man undrar hur indierna orkar – men de har inget val.

På Sri Lanka finns det också massor med människor, men det verkar fungera bättre. Har varit där några gånger. Senast för 2 år sen.

Visste du att Sri Lanka hade världens första kvinnliga president? Eller om det var premiärminister….Och de har det fortfarande. Rätta mej om jag har fel.

http://www.youtube.com/watch?v=vzgabAhzDYM

http://www.youtube.com/watch?v=KDvoMCZ_qUI

Annonser

46 svar till “Att Åka Tåg I Indien… Detta Måste Du Se :-) // Kao

  1. Jag har åkt tåg i Indien några gånger, från Mumbai till Karnataka och från Gokarna till Benaulim (Goa) och sedan till Mumbai. Det var ganska välordnade tåg och jag var imponerad över att man kunde beställa mat i förväg och få den levererad under färden och även teserveringen. Jag såg inte de där proppade tågen. I Sri Lanka har jag varit för en evighet sedan. Funderar på att åka dit igen, har en inbjudan.

    • Kul att du också rest där :D. Visst, det var ganska välornat i 2a klass, men jag sov på en bagagehylla en av nätterna för att få vara ifred för påträngande människor..
      .Detta var januari 1981.
      Satt på tågtrappan vid ett tillfälle för att svalka mej, men blev helt svart i ansiktet av ångsotet från loket, haha.

      Självklart ska du åka tillbaks till Sri Lanka om du har en möjlighet.
      Men när jag var där 1981 såg det helt annorlunda ut än det gjorde för några år sen. Till det sämre. Överbyggt.

      Ciao’
      Kao

      • Jag körde buss 809 från Brandbergen en morgon, och det var knökfullt med ståplats ända fram. Då var det en liten kvinna som beklagade sig över att hon fick stå till Skanstull varje morgon. Mitt svar till henne var att hon nog valt fel yrke, hon fräste ilsket ”vad menar du med det”, och jag svarade ”hade du varit busschaufför skulle du alltid få sitta på jobbet”. Hon skrattade varje morgon hon åkte med mig i fortsättningen.
        Svante

      • Det var gulligt 🙂
        Det är ju annars bäst att åka från ändhållplatsen. Då får man ju sitta. Men bor man utefter linjens övriga stationer är ju risken stor att man tvingas stå. Från Handen till Skanstull t.o-m med direktbuss, tar ju ett tag. 20 minuter?

        Ciao
        Kao

      • Inte nog med att det tog c;a 25 minuter, det var faktiskt jobbigt att stå i en buss, som var tvungen att hålla en tidtabell, för att hinna med nästa tur. Det slår mig att ståplatser i en buss inte är trafiksäkert, för vid en trafikhändelse där det blir tvärstopp kommer de som står i gången att kramas ut genom framrutan på samma sätt som tandkräm ur en tub.
        Svante

      • Visst. Det har säkert hänt mer än en gång…jag har själv varit med om det, då jag bodde en kortare tid i V-haninge. Tror pendeln bara gick till Jorbro då, så det var ändå bättre att ta bussen från G-plan. För att slippa byta stup i ett.

    • Jag tycker inte om att människor hänger som klasar på ett tåg, speciellt inte att de står i dieselavgaserna från loket, Jag skulle hellre fotvandra där, än att klänga på tåg. Detta trots att det finns Tigrar där.
      Svante

    • JO, tågen kommer fram där. Trots alla som hänger på utsidan och på taket.

      Å andra sidan är man inte så noga med minuter och timmar där. Man VET att vissa saker tar tid och blir inte stressade av det,.

      Det är de rika indierna som blior stressade. Men det finns ju lyxtåg de kan åka – men betala en massa mer.

      Jag hade råd med det, men valde att träffa det vanliga folket.

      Kram
      Kao
      Kanske SJ har nåt att lära om att h¨ålla tidtabellen?

      • Visst!

        Om SJ inför ca-tider är det ju lättare att hålla tiden 🙂
        ”Tåget från Norrland beräknas vara framme så snart snön har smält, inte här men där, kanske i april nån gång.”

        En sån tidtabell ska väl till och med SJ klara att hålla sig till. 😉

        Kram!
        /Skvitt

      • Det vore åtminstone ärligare.
        Minns inte vilket SJ-högdjur som yttrade följande ord för något år sedan, men det var en kvinna. Kanske nån presschef? : ”Tågen är inte försenade, det är bara resenärerna som inbillar sej det”.:-)

        Kram
        Kao

      • Kanske jag borde börja komma för sent till jobbet med samma förklaring; jag är inte sen det är bara ni som inbillar er!
        Jag undrar hur bra det skulle funka.

        Kram!
        /Skvitt

      • Visst vore det en dålig ide’ ;-)? Vem skulle acceptera sånt? Men det kan ju vara värt ett försök.
        😀

        Kram
        Kao

      • Vi kanske borde skriva ett gemensamt mail med tips om hur man – trots en miljon svårigheter – ändå kan få en järnväg att fungera 😀

        Kram
        Kao

      • Haha! Har sett de där otroliga filmerna och även lagt ut dem på bloggen för ca 1-2 år sen.

        Varför kan inte SJ göra på samma sätt, kan jag undra.

        😀 😀

        Kram
        Kao

      • Jag vet att du har sett det, men kanske inte just denna film.

        Och även jag undrar ju. Och vi behöver faktiskt inte just sådana monstertåg. Det räcker med att dimensionera våra tåg lite bättre och efter vårt klimat. Men det krävs ju en helt annan tågpolitik i så fall. Man kan inte låta vinstdrivande bolag driva tågtrafik om förseningar ska kunna minimeras.

        Men eftersom det nu är som det är kunde man ju införa ett annat biljettsystem. Till exempel om man stämplade ett kort när man gick på och sen när man gick av. Om då tåget var försenat så reducerades biljettpriset i relation till förseningen. Då skulle det svida.

        Men det är ju klart att inte heller det skulle funka. Tågbolagen skulle bara justera priset efter förväntade förseningar, ungefär som butikerna sätter priser så de täcker alla former av svinn i hanteringen.

        Slutsats: vi behöver socialism och tunga tåg!

        Kram!
        /Skvitt

      • Kan man ju tycka. Självklart vore så viktiga samhällsfunktioner som just tåg vara statliga!

        Kraftiga gamla lok kan röja vägen för de fransktillverkade, som vi köpt in, men som inte tål vår kyla…

        Kram
        Kao

  2. Jag har också upplevt Indien by train. Det är roligt om det inte blir för lång sträcka. Toaletterna är inte så kul, liksom. Senaste gången vi for med tåg försökte vi få 1:a klassplatser men de var slut.

    Maken har prövat att sova på bagagehyllan…

    • Haha! Ja, det är en speciell upplevelse 😀
      Jag har sovit på bagagehylla mellan Bombay och Madras för att få vara ifred (ensamresenär som jag var) 😀 Det gick alldeles utmärkt.

      Kao

    • Det är när man åker 2a klass som man ser det riktiga Indien 😉

      Så jag hoppas ni är tacksamma för den upplevelse, nu med lite perspektiv, om inte annat.

  3. Finns det hjärterum, så finns stjärterum? 😀 Nä, tåg i Indien har jag inte åkt. Bara i norden och det är ibland hyfsat spännande det också. Särskilt i Sverige, när nu tågen går…om de går… 😉

    • Haha! ja, det finns många skämt man kan skapa om SJ:s usla service 😀

      Du har väl sett snöplogartåget i USA från en kommentar av Skvitt med video här nedan? Kolla den! Den är ju underbar. I Ryssland gör de på samma sätt.

      Varför gör vi inte så i Sverige 😀

      Kao

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s