Ondskans By? // Kao

Kanske är min rubrik missvisande? Men jag tror faktiskt inte det.

KNUTBY – en sekt som slutade i mord och mordförsök för ca 10 år sedan

. Igår (15/12) såg jag  Kalla Fakta och eländet dök upp igen i mitt medvetande.

Helge Fossmo sitter där han ska sitta, en av våra värsta psykopater, som ‘lyckades’ snärja en hel bygd. Han mår visst bra där i fängelset. Han drev sin församling och medlemmarna in i fördärvet. Till avgrundens rand. Sara Svensson, som sköt Fossmos fru och skadade en annan församlingsmedlem på hans begäran, har nu kommit ut ur psyket och lever nu ett stilla liv i nån annan by.

Men som kommissarien i programmet säger : ”Vi har bara skrapat på ytan, det finns mycket mer att undersöka i Knutby-församlingen.”

”Jesu Brud”,   hur man nu kan acceptera att kalla sej för det, = fru Waldau, fortsätter som vanligt men påstår att hon inte har med församlingsarbetet att göra längre. Tror hon vet MYCKET mer än hon  säger. Hela ärendet var invecklat och skumt och församlingen – en avart av pingstvännerna.

Helge Fossnos kolsvarta ögon, hans smajl och hans fnitter i intervjuer är bara för mycket.Sekten finns fortfarande kvar. Flera som hoppat av berättade i programmet, liksom såna som fortfarande finns kvar. Otroligt!

Mina föräldrar var pingstvänner i en kyrka i Sthlm, men det förekom aldrig sånt som det gjorde i Knutby. Usch!

Hur har du uppfattat det här otäcka brottet?

15 svar till “Ondskans By? // Kao

  1. Sekten är säkert, som så många andra sekter, styrd av psykopater eller personer med psykopatiska drag.

    Till vardags kallas ju psykopater ondskans människor. Och det är ju rätt, men inte i vetenskaplig mening eftersom ”ond” är ett värderande ord som därför inte hör hemma i vetenskapliga sammanhang.

    Kram!
    /Skvitt

    • Visst är det så. Var först lite tveksam till rubriken, men jag står för det jag skrivit.

      En värderingsfråga – kanske. Men alla vet nog vad som menas med ondska.

      Om min karl är elak med mej och slår mej, så behöver det inte alls betyda att han är en psykopat.

      Kram
      Kao

  2. Mest utmärkande avseende Helge Fossmo är att han inte visar minsta ånger. Dessutom gillar han medias uppmärksamhet, vilket visar att han inte visar minsta skam. Man kan dra slutsatsen att han inte heller ångrar sig och att han saknar samvete. Charm har han och han är ganska grandios. dessutom är han manipulativ, har en fantastisk svada och duperar gärna andra. Om det inte räcke för en psykopatidiagnos, då undrar jag vad som ska till.
    Sannolikt är han testad för störningen och fick vi se de testerna styrker de med all sannolikhet allt jag nu har påstått. Men sådana tester är ju alltid hemligstämplade, av något märkligt skäl.

    Till sist, psykopater brukar avtjäna sina straff med gott mod och det ser ut som Helge gör det också.

    Kram!
    /Skvitt

      • Men fortfarande manipulerar Helge Fossmo personalen på fängelset. Trots att de VET.

        Har sett intervjuer med honom . Helt otroligt hur han styr! Googla hem en av dem, du kommer ‘gilla’ det.

        Nu ska jag själv kolla på några av intervjuerna med honom. (Igen).

        Kram
        Kao

      • Psykopater manipulerar ALLTID! Klart han inte kan sluta med det.
        Psykopater manipulerar ohejdat och inte bara för vinnings skull. Det kan lika gärna bara vara nöjet att manipulera och vad som kan bli frukten av det. Till exempel att några andra blir ovänner. Det är ju roligt, i psykopatens svarta sinnesvärld.
        Har du läst Asterix och tvedräkten av René Goscinny? Där är en av figurerna en underbart skildrad psykopat. Har du inte läst det så gör det. Mycket underhållande, men få fattar nog inte vad filuren är för något.

        Det är inte säkert att de vanliga vårdarna verkligen vet att han psykopat. Jag vet inte om de arbetar så i fängelserna att de avslöjar det. Men om de vet det så är det ju klart att de luras ändå. Antingen av okunskap om hur störningen fungerar i praktiken, eller för att det inte går att hela tiden vara på sin vakt.

        Jo, jag ska kika när jag får tid. Du kanske letar upp de bästa åt mig i ett inlägg?

        Kram!
        /Skvitt

      • Visst är det så.
        Jag har läst alla Asterix, men just nu minns jag inte figurerna de mötte.
        Det vore märkligt om inte vårdarna fick lära sej såna viktiga saker. De kan annars mycket lätt bli snärjda och inte komma loss. Gå psykopatens ärenden, och alltför sent upptäcka att ‘den trevliga killen’ är ondskefull.

        Kram
        Kao

  3. Såg också dokumentären och fick krypningar av den… Sekt tycker jag är rätt benämning på den församlingen… Är uppenbart att ledarna kör med hjärntvätt och hot gentemot sina ”undersåtar”.

    • Visst är det så. Fr. Waldau är ingen dununge. Detb ska man ha klart för sej.

      Kommissarien i inslaget i Kalla Fakta (som var alldeles för kort) vet att det finns annat under ytan, som inte är utrett ännu. Efter 10 år.

      Hemskt att man låter de här människorna fortsätta sin verksamhet i samma anda.

      Ciao’ // Kao

  4. Jag retade upp mig på programmet. Det var så ytligt som det ofta är i reklamkanalerna. Man talade mest om vad man skulle säga sen, sen sas det som redan sagts.

    Ska man gå till botten med den härvan får man nog ta bättre tag.

    Jag vågar inte ställa diagnoser. Men jag ser mönster från många andra destruktiva sekter. Sammanslutningen, tystnaden, makten, lydnaden… bara delar av ”sanningen” innan medlemmarna är tillräckligt hjärntvättade så att de inte längre kan begripa att det är fel. Isolering…

    Oroar mig mycket för utvecklingen i Nordkorea. Det är samma mönster. Men globalt så mycket mer hotfullt.

  5. Jane Austens beskriver en typisk psykopat i ”Fördom och stolthet”. Den unge löjtnanten som föröder liv omkring sig. Ljuger o manipulerar.

    Skarpt av en ungmö på 1700-talet.

    • Mycket skickligt av henne att kunna se detta. På den tiden var det ju inte mycket till utbildning i ämnet….och särskilt inte för kvinnor. Men hon hade säkert ett skarpt sinnelag och rikt känsloliv för att känna in människor.

      Har inte läst boken.

      Kao

Kommentera

