”Byt Jobb???” Nu Är Alliansen Ute Och Snedseglar i Sina Drömmars Värld Igen!!! // Kao

”Blir ditt jobb inom till exempel äldrevården för tungt? Byt jobb!” Det rådet ger äldreminister Maria Larsson i tidningen Kommunal till de som slitit ut sej och inte orkar med jobbet längre. Något mer cyniskt, människofientligt och samhällsfrånvänt uttalande får man leta efter. Vad säger människan egentligen???

Hur lätt tror hon att det är för en utbränd undersköterska att sätta sej ett par (oavlönade) veckor, månader eller t.o.m år och söka andra jobb, som ju inte ens finns? Hur ska hon ens, med den taskiga lönen, ha råd att ens KÖPA EN DATOR med internet att söka från i lugn och ro????

Ska hon vidareutbilda sej i 55-årsåldern, kanske? För vilka pengar då? Ska de ta studielån för att överleva??? Får man ens ett jobb det när man är över 50? Hur ska de veta om de ens får ett nytt jobb sen? Är man under 25 eller över 40, helst med vuxna barn och 25 år arbetslivserfarenhet (!)  är man ju inte ens attraktiv på arbetsmarknaden längre.

”Ska hela personalstyrkan bara sticka och lämna gamlingarna åt sitt öde?” undrar Eva Franchell på dagens (19/12-13) ledarsida. ”En gamling är inte en perfekt konsument på välfärdsmarknaden”. De är ju TÄRANDE på samhällsekonomin – inte NÄRANDE, precis som personalen på hemmen…..som ju inte producerar något annat än mjuka värden. I vår sjuka jakt på ÄNNU mer prylar, på än mer TILLVÄXT – det är ju på detta det kapitalistiska systemet lever- att vi ska konsumera och låna till ruinens brant och den som inte hänger med och kan betala; för dem har vi en ättestupa runt hörnet…

Fy sån  rutten människosyn!

Eller kanske kommer det ett nytt friskt gäng som arbetar på hemmet tills även DE stupar om 15 år? För Alliansen tycks vi medborgare bara vara slit- och slängvaror. ‘Bort med skiten, ta in nytt, men ge de där jäkla långtidssjukskrivna leva surt, varför de än är det.., de är väl bara lata!!!’  Vi känner igen tongångarna och kan höra det historiska stöveltrampet.

I en borgerlig politik måste  ju alltid någon offras och det är perfekt att inte svara på kritiska frågor då, att sätta upp sin troskyldigaste blick och se ledsen ut – och hoppas problemet (läs: tjatet) löser sej av sej själv. Eller ge ett par 100-lappar mer i plånboken, i.st.f att ta dessa 100 miljarder denna skenmanöver kostar och börja bygga upp det man har raserat i vårt land.

”Om alla säger upp sej på hemmen måste kommuner och privata aktörer skärpa sej”, säger Maria Larsson.

Tack, det där har vi hört förut, men det leder ingenstans – och detta vet borgarna mycket väl och det finns med i deras beräkningar! Det har jag fattat för årtiondens sen. Djävulen har bara bytt skepnad, litegrann, men är precis densamma fortfarande.

Kommunalarbetarens  ordförande Annelie Nordström tycker att Maria Larsson är korkad och det är ju helt sant. Verklighetsfrånvänd och empatibefriad är 2 ytterligare epitet jag tycker passar den människan.

A.N  från Kommunal vill i stället att de anställda ska organisera sej och sluta upp fackligt. Just det som Maria Larsson och de övriga idioterna i Alliansen inte vill, vars hjärnceller och känslosynapser  tycks ligga koma. Om de någonsin  haft några.

Byta jobb??? ” Gör det själv, Maria Larsson”, tycker Eva Franchell 😉

Ska vi också säga till Mohammad Ahmed att han ska byta namn till Kalle Johansson så han MÖJLIGEN kan få jobb? ”Det borde du väl fatta själv att det inte funkar att heta det du heter?”

Jösses, vilken gräslig sörja denna inkompetenta regering är.

————————–

Tillägg 21/12-13

Jag kan nog också kanske skriva en bok 😉 men vem försörjer mej under tiden jag skriver och vem passar mina barn gratis under tiden? Eller när jag söker arbete eller försöker starta ett företag? Vad har jag för garantier att vi inte ska bli vräkta om företaget inte lyckas? Varifrån ska vi får pengar till insatsen eller till de enorma skulder som växer oss över huvudet om jag går i KK? En lågavlönad har bara pengar så det knappt täcker, månaden ut. Men sånt verkar inte regeringen ha fattat – för de VILL INTE fatta  att det förhåller sej på det sättet.

Vad Reinfeldt & Co än tror (vill tro) så kan inte vem som  helst starta ett eget företag, även om ide’erna finns. Vad de inte har fattat är att det behövs ett grundkapital  och en försörjning tills företaget kommer igång efter starten.

IDIOTER.

25 svar till “”Byt Jobb???” Nu Är Alliansen Ute Och Snedseglar i Sina Drömmars Värld Igen!!! // Kao

  1. Om Svensk fackföreningsrörelse hade varit något att räkna med hade inte samhället sett ut som det gör. Sen får ordföranden Annelie Nordström i Kommunal babbla på hur mycket som helst. Fackföreningsrörelsen är styrd av borgarklassen, språket kanske är lite mer oppositionellt, men facket företräder inte arbetaren.
    Svante

      • Jag anser att fackföreningarna, och Sossarna är falskare än de borgerliga. De borgerliga vet man ju säkert är för kapitalismen, men de övriga går under falsk flagg.
        Svante

      • Du har ju rätt i dina båda påståenden och får en kommentarstumme för det 😉

        Men för (S) kanske det ändå finns nån räddning….även om jag har mycket svårt att tro det idag. Skillnaden är inte stor, men mellan pest och kolera skulle jag välja kolera. Det går i.a.f att bota.

        Ibland undrar jag varför jag som ca 25-åring lämnade SAC för (V). Tror jag vet det, om jag letar bland slöjorna i mitt liv: Jag var rädd redan då hur ett anarkistiskt samhälle skulle se ut i praktiken. Jag var ung och stark då. Men för barnen och de äldre? De sjuka? vem skulle fånga upp dem då? Så tänkte jag. Sen gick jag ur det facket.

        Ciao’
        Kao

  2. # Svante.
    Du har ju inte ens läst hela mitt inlägg, tror jag mej förstå. Annars hade du säkert skrivit mer och annorlunda. Även om jag gillar din kommentar här så fattar jag inte varför du inte ger mitt inlägg dessa få minuter det tar att läsa inlägget.

    Ciao’
    Kao

    • Nog läste jag hela ditt inlägg, och håller med om att det är bedrövligt när en fackpamp anser att man ska organisera sig i ett borgerligt förbund. Arbetare skulle ta avstånd från allt etablerat, och organisera om sig som på 30 talet, och inte låta sitt eget parti skapa organisationer, som motarbetar sina medlemmar. Som du kanske vet var jag tvångsansluten i Kommunal, som anställd på SL, det gick inte att få fast anställning utan medlemskap i Kommunal. Vad sedan borgerliga politiker säger behöver man inte bry sig om, då de bara för fram samma budskap lite mer rakt fram, än de som ska företräda majoriteten av befolkningen. Ta bara Göran Persson som ett exempel.
      Svante

      • Vad jag än skriver så har du alltid något ”värre” att berätta!!!
        Blir inte klok på dej.

        Ryck upp dej för fasenoch försök se de strimmor av positivitet som andra på bloggen försöker visa dej! Eller i ditt eget liv. Eller är allt så jääääävla illa?Dagligen och stundligen?

        Lukta på snön då, om du inte hittar nåt annat att glädjas åt!

        BJag bir ju bara dyster här :(. Men då tycker du kanske att jag ska sluta läsa och kommentera hos dej? Villl du ha den här känslan kvar resten av livet? Eller varför håller du så krampaktigt kvar i den? Utan att lämna en öppning?

        Har försökt muntra upp dej lite vid ett flertal tillfällen men ändå behålla allvaret som finns i botten av våra ganska gemensamma liv, men det verkar ju inte ha lyckats särskilt bra från min sida. *Suck och stön*
        Tråkigt nog 😦

        Kao

      • Tar någon upp facklig verksamhet, kommer jag alltid att skriva vad jag tycker, och kan om sådan verksamhet. Och att det skulle bli något positivt är nog otänkbart. Min egen erfarenhet sträcker sig till 1988, och inte tror jag att något positivt tillförts sedan dess. Om jag nu skulle berätta en positiv grej med facket, så blir det i alla fall negativt i slutändan. De sista två åren på SL tillhörde jag facket i Johanneshov, Hammarby, denna avdelnings styrelse var Vänsterpartister, och väldigt stridbar, men de fick inte vara med på representantskapsmöten inom Kommunal då de som det sades var ”Kommunister”. Och du att lukta på snön är ingen höjdare, det räcker med att skotta den.
        Svante

      • 🙂 för skotta snö. Kan jag ju begripa.
        Även dina dåliga erfarenheter av facket.

        Jag ber om ursäkt för mitt griniga svar till dej igår. På helt fel sätt försökte jag muntra upp dej lite…Skulle vara muntra tillrop men blev fel.
        Ber än en gång om ursäkt och du ska veta att jag respekterar dej som den du är i alla fall.

        Ha en fin helg.

        Ciao’
        Kao

      • Tar emot ursäkten, och hoppas vi kan gnabbas i fortsättningen också. Finns lite mer om Agria i mitt senaste inlägg.
        Svante

  3. Ja du…Om man kunde säga upp sig och byta jobb som Maria Larsson tycker att man ska göra så hade nog fler inom äldreomsorgen gjort det för länge sedan.
    Men vad ska man byta till?
    Att jobba inom vården är slitsamt..därför jobbar jag natt för att slippa undan de värsta lyften..jag har ändå förlyft mig och vem tackar mig för det? Ingen!
    Tänk att jag kompetensutvecklar mig inom demensvården..det gör jag för att kunna orka jobba vidare ..det är det enda man kan göra för att få lite högre lön..tur att jag är en vetgirig person 🙂 som vill lära mig nya saker. De flesta är inte intresserade av att lära sig nya saker..
    Det är lite skrämmande hur det ska bli framöver ..vi går ju redan på knäna och tyngre blir det hela tiden..för de som flyttar in är sjukare och sjukare..och fler och fler blir de äldre. Vi ska spara och gneta åt kommunen så att det går ihop sig..i slutänden.
    Vi ska bedriva sjukvård fast vi inget sjukhus är…vi ska även vara psykakut och ta hand om människor med blanddiagnoser…så vi bör ha kunskap om detta för det ökar oxå ..så kunskap är viktigt om man ska jobba inom vården.
    Det är inte enkelt att vårda människor..kan nog tycka att det är ett av de svåraste och tyngsta jobben man kan ha ..både fysiskt och psykiskt.,
    Varför jobbar man då inom vården? ..det kan man ju undra ..jo för att man trots allt tycker om att vårda människor och för att man får så mycket tillbaka ändå…och nu menar jag inte det man får i lönekuveret..för det är futtigt ..det man får igen från de man vårdar ger en energi och kraft att fortsätta.
    Jag hoppas att min vilja att utbilda mig öppnar nya dörrar så kanske jag kan byta jobb framöver..men det är inte lätt att finna något annat att göra…nääe så enkelt är det inte…arbeten växer inte på träd precis..och vem vill ha en över 50 med gedigen erfarenhet ..när det finns unga och starka.
    Men jag vet att det är svårt att rekrytera unga till vården de stannar ett tag och går sedan vidare till något annat ..många tycker att det är för tungt och slitigt…en tjej tackade nej till fast tjänst och sa att hon hellre jobbar i korvkiosk ..
    Tyvärr är det så..att hon inte är ensam ..fler och fler yngre börjar och slutar lika snabbt då de insett hur det är att jobba inom äldreomsorgen.

    • Tack för din långa, intressanta kommentar. Du beskriver läget inom vården precis på pricken! Du borde göra ett eget inlägg med de här orden, så folk kan se dem även hos dej.
      Egentligen borde politikerna läsa dina ord – men de vill ju inte se verkligheten. De har skissat upp en teoretisk modell på hur det ser ut inom vården men i den finns varken personalens eller de gamla/sjuka med.

      Heders!
      Kram
      Kao

      • Julen är barnens högtid. Tyvärr är det idag svårt även för släkt att träffas då de flesta inte bor kvar inom rimligt avstånd, för att träffas. Har fått för mig att bristerna i åldringsvården många gånger beror på att barn idag aldrig får träffa sina mor, och farföräldrar, och lära sig tycka om dem. Man behandlar inte åldringar illa om man lärt sig från unga år att tycka om de äldre i släkten. De äldre man vårdar kunde ju vara ens egen mormor t.ex. Själv kunde jag träffa mina mor, och farföräldrar om och när jag ville. Oftast var det mormor och morfar jag valde att träffa, farmor var alldeles för begeistrad i idel ädel Adel. Hur är det idag, barnen skickas till dagis, eller förskola, där det jobbar unga (för det mesta flickor), inte har föräldrarna möjlighet att skicka sina telningar till mormor eller farmor, när de inte själva klarar biffen, de äldre bor inte ens på samma ort. Vårt samhälle kommer att ta död på sig självt om människor inte kan bo nära sina nära, och kära. Jag är skräckslagen inför det som är oundvikligt med att uppnå hög ålder, och inte kunna klara sitt dagliga liv själv. Har ju inga barn som skulle kunna kontrollera om jag får adekvat vård.
        Svante

      • Att föräldrar och barn/barnbarn bor långt bort är ett problem. Oftast har barnen flyttat till storstadsregionerna pga arbetsbrist på hemorten. Själv hade jag hela min släkt i Norge, förutom mamma pappa och bror. Nu har jag bara min bror , brorson och dotter i Sverige och vi umgås inte (men är heller inte osams). De bjuder inte ens hem mej och min dotter till julen. De flesta jular har vi varit utomlands pga detta, men nu finns inga pengar kvar att resa för…
        ————-

        Är man över 60 är det hög tid att redan nu söka ett boende för framtiden, om man är orolig. Det värsta är ju att dessa ställen oftast är privata numera och de kan säljas och försämras – eller rent av läggas ner – innan man ens har kommit dit.

        Ciao’
        Kao

  4. Maria Larsson är en av de politiker jag tycker allra sämst om. Om man då betänker att jag tycker förbannat illa om Alliansens politiker så lär det ju säga en hel del.
    Hon är en riktigt driven ulv som lyckas mycket bra att förklä sig i fårakläder. För många, tror jag, framstår hon som en snäll varmhjärtad dam som bara vill väl. Men det är en högst medveten nyliberal kristdemokrat och driver den sortens inhumana politik och idéer.

    I dag är hon Barn- och äldreminister Maria Larsson och presenterar sig på Regeringskansliets hemsida såhär: ”Min vision är att det ska bli lättare att leva i Sverige. Barn ska kunna ha en trygg uppväxt med närvarande vuxna och utan droger. Personer med funktionsnedsättning ska kunna delta i samhällsliv och arbetsliv. Och när man bli äldre ska man kunna fortsätta att vara den person man varit tidigare.”

    När jag hör henne tycker jag mig höra en person som är fullständigt blåögd och mycket dum i huvudet. Kanske framställer hon sig medvetet på det sättet. Kanske får folk förtroende för henne när hon talar som folket och på folklig dialekt. Det är i så fall ett medvetet förförelsetrick, för hon är inte korkad, bara cynisk och i högsta grad medveten om vart hennes politik leder. Den är rakt igenom borgerligt individfixerad och lämnar därför alla svaga grupper åt sitt eget öde. Därför är hennes egen presentation här ovan av sig själv fullständigt lögnaktig och helt skild från sanning och verklighet.

    Eva Franchell skriver: ”När ditt jobb inom hemtjänsten blir för tungt. När du inte hinner med de gamla och sjuka för att kommunen snålat in på ersättningen.
    Då har äldreminister Maria Larsson ett råd:
    Byt jobb.
    – Har man möjlighet kanske man ska titta sig om efter en annan arbetsgivare, säger hon till tidningen Kommunalarbetaren.”</em (http://tinyurl.com/ojg3zzz)
    Läs också Kommunalarbetaren (http://www.ka.se/det-ar-sa-respektlost)

    Här visar Maria Larsson vad hennes politik verkligen går ut på och det är absolut inte att ställa människan i centrum, så som hon tycks framställa det i självpresentationen som jag citerade ovan.
    Det hon säger är istället något helt annat, nämligen att arbetsgivaren får fritt härja och hunsa med personalen och om galoscherna inte passar så är det bara för personalen att ta sitt pick och pack och dra.
    Och hon har inga planer och inga ambitioner att ändra på arbetsmiljö och arbetsklimat.

    Bland borgerlighetens politiker är hon inte unik. Tvärt om, hon är bara en i raden av politiker som främjar profit framför hälsa, liv och välstånd för gemene man.

    Kram!
    /Skvitt

    • I skenet av detta blir man mörkrädd när folk ändå kan rösta på Alliansen. Eller ändrar de sej när de själva råkar illa ut? Det är så min bror tänker när han röstar. Det har han sagt rent ut: ”Självklart, det gör väl alla?”

      Kram
      Kao

      • De arbetare som i dag röstar på Alliansen för att få lite mindre skatt ska inte tro att de kan rösta rött när de behöver välfärden och med sin röst vända politiken 180 grader. Tror de det så är de mindre begåvade än maneter, som ju som bekant helt saknar hjärna.

        Kram!
        /Skvitt

      • Ungefär min uppfattning.
        En människa utan empati och solidaritetstanken i sitt hjärta kan tydligen aldrig begripa djupet i politiken.

        Jo, kanske när de själva faller…

        Kram
        Kao

  5. Ping: Passar inte galoscherna så stick! | skvitts

  6. Ping: Passar inte galoscherna …, sa ministern! «

Kommentera

