Intervju Med Thomas Quick // Kao

Jag är verkligen ingen expert på Thomas Quick / Sture Bergwall. Men jag kan inte låta bli att förvånas av hans duperingsförmåga.  Även i en intervju som här.

Visserligen anser Leif GW, Jan Guillou och hela intelligensian att karln är oskyldig. Det har jag också trott, men jag är inte alls längre säker på att han är helt fri från skuld. Det är min magkänsla som säger mej att någonting med det totala frikännandet från alla mord han erkänt är helt åt skogen fel.

Därmed är jag inte ett fan av de som ville få fast honom.

http://www.youtube.com/watch?v=hmSIFYK-yDA

8 svar till “Intervju Med Thomas Quick // Kao

  1. Han var ju småtjuv och allmänt udda när han placerades på rättspsyk i Säter. Genom att erkänna mord efter mord fick han den uppmärksamhet han behövde för att uthärda. Han blev någon
    Jag kan naturligtvis inte avgöra om något eller några mord trots allt utförts av honom. Men domarna har ju byggt i stort sett på hans bekännelser. Någon teknisk bevisning har man knappt haft.

    Förträngda minnen har ju länge varit en grej i terapisvängen. Tror det avtrappas alltmer nu. Men man kan dra parallellen med incestmålen. Många har haft verklig bakgrund men då har flickan också tydliga minnen. Men det har också förekommit domar där flickan ljuger. Inte för att hon ljuger för att sätta fast den utpekade, utan för allt stöd har drivit åt det hållet. Hon kommer ihåg vad som väntas att hon ska komma ihåg.

    • Han var inte bara småtjuv, han rånade en bank, bl.a om jag inte minns fel. Jag ser honom som en farlig man vare sej han har begått de där morden eller ej. Han ser inte frisk ut och svarar i intervjun med ett tillbakahållet raseri (passiv/aggressiv). Han har ju, som han själv säger lärt sej svara på det viset personal och intervjuare vill höra. Men jag hoppas jag har fel.

      Nu är emellertid fallet kört i botten, eftersom man aldrig sökt aktivt efter andra gärningsmän.
      Jag gillar varken psykoanalysen eller psykodynamiken och du har helt rätt i fråga om hur patienten drivs till att minnas sånt som kanske aldrig har skett.

      Önskar er båda en god fortsättning och ett Gott NYtt År.

      Kao

  2. I 20 års åldern jobbade Qvick/Bergvall på sjukhus. Där fanns det pojkar. En av dessa pojkarna tog Quick/Bergvall strypgrepp på, efter att ha idkat oralsex på honom. Därefter började Quick/Bergvall sin resa inom rättspsykiatrin.
    Oskyldig till mord? Förmodligen. Men oskyldig till ”allt”? Njae… Om Qvick/Bergvall nu verkligen är ”botad” från sin böjelse för unga pojkar lär väl framtiden utvisa… typ.

    • Har en kompis i Falun som kände T.Q. Alla var rädda för honom där, långt innan han anklagades för dessa mord (som han senare frikändes för). Ingen blev förvånad när han åkte fast i början.
      —-
      Är inte alls säker på att han är oskyldig….en man med den duperingsförmågan kan lika gärna ha lurat alla en gång till. Hans kolsvarta blick skrämmer mej också. Känner igen den typen av ögon från annat håll.

      Tycker alla intervjuer med T.Q visar en man med ett inlärt och tillkämpat lugn, som jag inte alls tror ett dugg på. Det är en stark känsla jag har.

      ‘Framtiden utvisa’? Ja, på vems bekostnad då, om nu intelligensian och Högsta Domstolen har fel och att Tingsrätt/Hovrätt hade rätt? Kan jag undra.

      Därmed vill jag INTE påstå att kvacksalvarna genom psykoanalysen och psykodynamiken hade rätt i allt de sa och gjorde. Inte alls.

      Kao

Kommentera

