Klarar Du Av Att Se Detta? Elefantfödsel // Kao

Mina älsklingsdjur, elefanterna 🙂

Här föds en unge på zoo på Bali, Indonesien. Kolla hur mamman kickar igång ungen:

http://www.youtube.com/watch?v=gZRuO1YSZis

15 svar till “Klarar Du Av Att Se Detta? Elefantfödsel // Kao

  1. Beteendet som visas är vanligt hos alla djur, även hos människan. Efter som jag inte har några barn har jag inte någon erfarenhet av människofödslar. Jag har däremot varit med på ett flertal födslar när det gäller jordbrukets djur.
    Svante

      • I den videon finns inget som är onaturligt, utom möjligen att Elefanten hölls i hägn. De födslar jag sett har också varit djur i fångenskap. Blod, fostervatten, och moderkaka kommer som ett brev på posten, det måste man kunna tåla.
        Svante

  2. En vacker film!
    Elefanter är intressanta djur. De är ju en av få arter som håller ihop familjevis. De känner igen hela livet vem som är mor och barn. De är oftast vänliga och goda. Men de kan dresseras till bestaliska saker…

    • Så sant som du skriver. Kan man inte ‘läsa av’ en elefant kan hemska saker hända. I Indien är det alltid så många skrikande människor runt elefanterna, så man kan förstå varför de ibland tappar tålamodet.

      Kao

  3. Kloka djur som tycks vara de enda vid sidan om hund och människa som begriper vad som menas med att peka. Man förmodar att de pekar själva, men mycket diskret, med sina snablar.
    De känner också igen sig själva i spegeln!
    Jag skulle kunna skriva mer om dem, men jag har inte tid just nu-

    Kram!
    /Skvitt

    • Har haft en hel del med elefanter att göra, under årens lopp. Trots att jag varit en främling för dem så VET jag att de har känt min fascination och kärlek till dem. De är så speciella och jag har aldrig varit rädd för deras storlek. Får man bra kontakt kan man överlämna en jordnöt(!) från mun till snabel och de tar den så fint.

      Kram
      Kao

    • Det finns en underbar video om två slitna elefanthonor, som var kompisar 25 år tidigare och nu släpptes fria tillsammans i ett stort område i England. Båda hade levt ett hårt liv, den ena som cirkuselefant.

      De kände genast igen varandra och det är så härligt att se dem båda i frihet.

      Kao

    • Ska lägga in bilder från Sepilok Orang Utan Sanctionary Park på Borneo där vi var 2007. Djuren är hotade av skövlingen av regnskogen (palmoljeindustrin) som breder at sej allt mer. Vi såg det eländet också, på väg till centret. Det är hjärtskärande att se…

      Kao

Kommentera

