Prekariatet, Vår Nya Underklass = Ungdomarna // Kao

Arbetarklassens barn får lida för det högst osäkra nya borgerliga system som är utformat så att de måste slåss för brödfödan, där medmänsklighet och solidaritet raderas bort.

Läs Daniel Swedins utmärkta krönika. Den rätar ut de flesta frågetecken man eventuellt kan ha:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article18081513.ab

9 svar till “Prekariatet, Vår Nya Underklass = Ungdomarna // Kao

  1. Synd att de som köper tidningarna inte läser annat än de artiklar, som står på löpsedeln. Kolla detta. http://skvitts.wordpress.com/2014/01/06/skandalpressen/
    Tyvärr har läskunnigheten hos ungdomar blivit så dålig att de inte ens läser en tidning. Förr fanns ABF, med kurser där arbetarna fick förkovra sig i ämnen, som gav självkänsla. Nu finns det i alla fall inga sådana kurser här i kring.
    Svante

  2. Jag får väl sälla mig till ungdomen… 😉 Mitt ”brott” var att jag för 8 år sedan ville byta yrkesinriktning och sedan dess har jag befunnit mig i vikarieträsket…
    Jag menar att det inte är enbart unga inom typiska ”arbetarklass-yrken” som kämpar för brödfödan och mot usla anställningsförhållanden… :-/

    • Nej, sannerligen inte.
      När jag själv vidareutbildade mej pga arbetsskada hann jag jobba 3 år. Sen blev jag utbränd av alldeles för mycket arbete. Kollapsade.
      Visst är det andra än typiska arbetarklassyrken som råkar illa ut. Problemet är bara att det tar sån tid för övriga grupper att inse vad som händer, innan de själva råkar illa ut.

  3. Hmm, reflekterade över slutet på artikeln och det stämmer tyvärr att de yngre inte ansluter sig fackligt… De känner inte till sina rättigheter enligt lagstadgad arbetsrätt och finner sig ofta att få lägre lön än avtalen säger… Så om en Kloktok ”härjar” för mycket om min rätt så ersätts jag med en yngre vikarie istället. Det blir ju billigare så. 😦

    • Unga tror inte alltid att de kan råka illa ut. De är så glada bara de får ett jobb och lever mer för dagen än vad vi lite äldre (och klokare?) gör. De vet inte vad avtal och rättigheter är. De har ju inte upplevt detta. Nu får de slåss om brödbitarna – som i filmen ”Hungergames”.

Kommentera

