Luang Prabang, Laos, Och Lite Thailand // Kao

Fattar knappt idag att jag var där och såg allt detta för några år sen – och mycket mycket mer. Båtfärd en hel dag på Mekongfloden. Besök i en jättefattig by (vi var ett sällskap på 5 personer)

plus en massa annat.

Här är en kort video från munkarnas morgonpromenad för att tigga mat.

Att vara munk något år eller två i livet är något de flesta laoiter önskar mest av allt. Det livet, som  ger killarna ödmjukhet och att leva fattigt och den kunskapen bär de sen med sej genom livet. Det är väldigt avslappnande och behagligt att vara i det vackra landet Laos uppe i bergen.

http://www.youtube.com/watch?v=-4hBI3St-Lg

Laos, v-fallet2

(Bild: privat. Vid ett av alla vattenfall i Laos. Långt uppe på bilden kan man nästan se Kinas gräns…) Det är så vackert i Laos att man helt tappar andan. Det vackraste land jag någonsin varit i. Även människorna och inte minst alla buddhistmunkar där.

??????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????? ????????????????????????????(Bilder: De tre översta är från min ‘bas’ i Thailand. Har varit där flera gånger. Personerna på bilderna är mina thailändska vänner som jobbar på den kombinerade restaurangen och rum de hyr ut.  Dessa ligger bakom restaurangen. Jag bodde alltid i rum nr.3; det enda med kylskåp och tv, som jag dock aldrig använde. Jo, kylen använde jag flitigt. Små genomskinliga, söta  geckoödlor på väggarna ingick i priset…

Kostnad? C:a 1000 kronor för 14 nätter var vad jag betalade. Tjusiga hotell är inget för mej. Då träffar man inte ‘folket’.)

OBS! Visningsbilden är från Thailand. Laos ligger i bergen, har ingen kust men massor med vattenfall.

Har tyvärr  en sån röra av bilder från Laos och Kambodja. Ska återkomma med fler när jag fått ordning på dem.

Kommentera

