Ett Parallellt Universum ? (Astronomi och tro) // Kao

Kolla här:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/rymden/article3348240.ece

…och jämför också med Bibeln:

Nya Testamentet, 1:a Korintierbrevets tredje kapitel,  ”Vägen framför andra är kärleken”, där även uttrycket ”såsom i en spegel ska du möta…”ansikte mot ansikte” osv. Det är MYCKET intressant och spännande att jämföra vetenskapen med Bibelns ord ibland ;-):

”Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.  Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen.  Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå.  Ty vår kunskap är begränsad, och den profetiska gåvan är begränsad.  1Men när det fullkomliga kommer skall det begränsade förgå.

När jag var barn talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. 

Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.”

Visst är det ett intressant ”sammanträffande mellan vetenskapen och tron? 😉

 

14 svar till “Ett Parallellt Universum ? (Astronomi och tro) // Kao

  1. Jag ser faktiskt inget sammanträffande mellan vetenskapen och tron. Jag förstår inte hur du får ihop det. För övrigt är det inte vetenskap som visas i videon. Det är bara vilda gissningar och blir inte mindre vilda bara för att vetenskapsmän låter sin fantasi flöda.

    Det finns andra funderingar kring parallella universum (eller snarare andra universum än vårt eget), som jag tycker har mera stöd i vetenskap, men likväl bara är vilda gissningar, men i vart fall mindre vilda. En sådan teori säger att vi lever i ett multiversum. Vi skulle då leva i en slags bubbla = hela vårt kända universum. Utanför det finns det liknande bubblor som är andra universum.

    Ett eventuellt bevis för detta tror sig astronomerna ha sett. Det dök upp i WMAPs karta över hela vårt universums bakgrundsstrålning. Man ser en kall fläck på denna karta. Den fläcken skulle kunna vara ett avtryck från ett angränsande universum.

    Det finns ett teoretiskt ”bevis” också. Rättare sagt ett indicium. Det finns en massa egenskaper i universum som har exakta värden. Det intressanta är att om dessa värden var bara bråkdelen annorlunda än som de är, då skulle vårt universum se helt annorlunda ut, inte hysa liv och inte ens atomer. Att alla dessa värden är som skräddarsydda för att hysa oss är egentligen helt osannolikt.

    Detta osannolika förhållande kan man förvisso förklara med att det finns en intelligent skapare bakom allt sammans. Det är en ovetenskaplig förklaring, varmed menas att den är ovetenskaplig för att den aldrig kan bevisas. Likväl kan den ju faktiskt vara sann.
    Den mer vetenskapliga förklaringen är däremot att om det finns andra universum, ett för varje tänkbart värde på alla dessa parametrar, då får vi ett nästan oändligt antal universum och det faktiska antalet har man räknat ut. Talet är ”astronomiskt” stort!

    Om detta skulle vara sant är det ju inte konstigt att just vårt universum är som skapt för liv. Vi finns här bara för att just vårt universum är det enda av alla där vi kan finnas till.

    Om man går på den tanken kan det ju till och med finnas mer än ett universum som har precis samma värden på alla konstanterna som i vårt universum. I så fall skulle det också finnas ett parallellt universum. Finns vi alla även i det andra universumet i så fall? Händer exakt samma saker där? Sitter det en Skvitt och kommenterar Kao i så fall? Eller har vi andra öden där än här. Eller föddes vi inte alls där också, eller tidigare, senare, till något annat.
    Sådana frågor leder fram till om själen verkligen finns, anden? Vill man var spekulativ kanske anden efter döden föds på nytt i ett annat universum. Den tanken tilltalar mig. Då lever min flickvän där istället för här. Och då kanske det faktiskt är så att hon besöker mig i mina drömmar.
    Det sista hon sa till mig, kryptiskt, var att hon är född i ny kropp. Sedan dess har hon inte hört av sig. Det kanske inte går när man har tagit sig in i en ny kropp.

    Där vårt vetande tar slut har vi rätt att spekulera!

    ”Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.”

    Ja, så är det!

    Kram!
    /Skvitt

    • Tack för din uttömmande kommentar 🙂

      Den jämförelsen jag gjorde var en tankekonstruktion av hur det SKULLE KUNNA vara. ”Ansikte mot ansikte” … ”såsom i en spegel” osv. Med detta menar jag att när vi dör kanske vi får se oss själva igen, möta oss själva. På mer än ett sätt.

      Jag tycker det är trösterikt och hoppfullt, och för dej förstår jag också om det är så, eftersom du förlorat ditt livs kärlek på ett så tragiskt sätt.
      ———
      Det vackra bibelordet är längre än så här i början. Kan vara värt att ta en titt, kanske?

      🙂

      Kram
      Kao

  2. @ SKVITT:
    Att en gång få möta sitt ‘sanna jag’, ‘ansikte mot ansikte’, ‘såsom i en spegel’. Där finns inga hemligheter, det som vi ju alla har här i jordelivet.

    Detta sätter fart på min fantasi, ger mej hopp och glädje och stärker mej i min tro.

    Kram
    Kao

Kommentera

