Fascismens Brunskjortor Har Tagit Över Ungern // Kao

Det förvånar mej (inte ) att Carl Bildt är helt tyst när det gäller det som pågår i Ungern nu. Han brukar ju anars höja sin stämma så fort han kan.

Det högerradikala Fidesz-partiet har skapat ett nytt valsystem som särskilt gynnar dem själva och har nu, efter valet i söndags 48% av rösterna. I en totalitär anda har man tagit över staten, infört en stenhård budgetsanering och därmed gjort 1/3 av befolkningen fattiga. Dessa personer ses som ett  ”ordnings- och disciplinproblem”.

Vilka den här tredjedelen är?

”De inaktiva”, arbetslösa, invandrare, sjuka, ensamstående mammor och naturligtvis romer. KÄNNER DU IGEN DETTA FRÅN SVERIGE? Det närmar sej med stormsteg.

Valets andra segrare i Ungern är det fascistiska Jobbik-partiet med 18% av rösterna. Att de fått så pass många röster beror på att de tonat ner sin aggressiva retorik  mot judar och romer, men precis som inom SD finns ju aggressiviteten kvar ändå. Den ligger under ytan och det pyser ut då och då…Mest unga människor har röstat på Jobbik – partiet som brukar marschera på gatorna i Budapest och andra större städer – iklädda bruna uniformer. Att bränna romska läger är ett folknöje bland vissa.

 Jobbiks vallöften är att ingen ska behöva svälta pga krispolitiken, att korrupta politiker ska ställas inför rätta samt ordning och reda. Gendarmer ska bekämpa ”zigenarbrott”, homosexuella ska fängslas, romska barn ska omhändertas och dödsstraffet införas!!! Det är alltså den NEDTONADE retoriken!!!

Men det vet vi ju hur det är med vallöften(valfläsk) – de kan brytas dagen efter och vem ska avgöra vilka politiker som är korrupta? Det förstår nog vem som helst att lagarna kommer skrivas om i en fasciststat. Inte bara i Ungern pågår utvecklingen mot  fascism.

 

17 svar till “Fascismens Brunskjortor Har Tagit Över Ungern // Kao

    • Det har det redan gjort. Vi har SD, som i grunden har samma värderingar – och hela Allianspolitiken lutar ditåt:

      ”Närande” och ”tärande” personer…

      Kao

      • Fascismen kryper sej inpå även oss, från olika håll. Se det som pågår i Ukraina, men även på andra håll i Europa. I lågkonjunkturer får alltid såna fotfäste, eftersom folk hellre sparkar nedåt och slickar uppåt. Ingen vill vara längst ner på botten och då får just de grupper, som jag nämner i inlägget, vara slagpåsar. Man skyller lågkonjunkturen på dem. Så har det alltid varit, historiskt sett. Människan lär sej aldrig av sina historiska misstag. Det var just på det här sättet som Hitler kom till makten under depressionen på andra halvan av 1930-talet. Hitler skyllde på judarna. I Ungern, Rumänien och Bulgarien samt östra Tyskland, skyller man på romer eller andra.

        Vad få tycks begripa är att ekonomiska depressioner inte dyker upp av sej själva. De är skapade av människor som bara vill berika sej själva = kapitalister och andra egotrippade personer. Vi har de som EGENTLIGEN styr världen = G20 och Bilderbergergruppen. Googla på det så hittar du roten till det onda.

        Kao

  1. Mycket bra skrivet. Själv skulle jag ha behövt tio gånger längre inlägg för att skriva samma sak. Så är det när man inte kan fatta sig kort. Stor tumme för inlägget. Jag lägger det på fb och gör en kortis hos mig.

    Kram!
    /Skvitt

  2. Ping: Konsten att fatta sig kort | eaqhan

  3. Jag svarar ibland på ”Pybusa:s” inlägg och även på ”varghjärtas”. Men jag vet ju att ”Skvitt” lånar ut ”Headers” fritt. Då vet man ju inte vem det är bakom headern. Har märkt det några ggr när jag sett på hur personen uttrycker sig. Med det vill jag mena – Ordamässigt. Ibland får jag för mig att både ”varghjärta” och ”Pybusa” har knorr = grissvans. Men det finns vissa saker jag delar med dem ändå. Även om jag själv är ”svanslös”. Jag är ju heller inte troende…
    Eller?…ibland får ju även jag: Klövar, horn och svans…när jag blir ”arg”.

    • Alltså, det där med mina headers: Jag har tagit skärmdumpar och lagt upp andras headers som jag använder ibland när jag slår ett slag för en blogg. Genom att ha en speciell blogg för dessa headers (http://huvuden.wordpress.com/) kan jag lätt hitta dem och jag behöver inte göra om jobbet bara för att det skulle ta lång tid att hitta den igen.

      Jag tycker att det är trevligt att se en header från en bloggare om någon har en länk till en annans blogg, och eller ett längre citat. Självklart får andra låna mina skärmdumpade headers om de vill. Och alla kanske inte har färdigheten att ta en skärmdump och sen klippa ut själva headern. Varför ska jag hävda något så dumt som upphovsrätt i ett sådant läge?

      På varje header framgår klart och tydligt vems det är. Är det till exempel Kaos så är det ju Kaos text här på hennes blogg och hennes text ifall jag citerar henne. Det är ingen annans text och ingen annans header.

      Här kan man läsa hur jag tänker om bloggen Huvuden/Headers: http://huvuden.wordpress.com/about/

      Har jag varit tydlig?

      /Skvitt

      • 🙂 Spelar ingen roll för min del heller.
        Jag raderar ju min blogg i tid och otid. Bloggandet för mig är mest en ventil samt en möjlighet att ”diskutera” en stund med andra.

        Det är intressant att läsa dina inlägg, såväl som varghjärtas och Kaos. Ibland blir det ju lite kaos också.
        Tar inte det här med bloggandet på stort allvar.

        Visst, du har varit tydlig.

      • Låter bra, betryggande. Vill absolut att du fortsätter blogga och att man kan lämna kommentarer hos dej.
        🙂

        Kao

    • Själv så bryr jag mej inte om folk har 10 bloggar och lika många nick, bara jag kan återknyta till den som har kommenterat hos mej.

      Kao

      • Sant, jag tycker det är kul att kunna diskutera och prata lite ”skit” med folk.
        Fatta mig rätt, jag lär mig massor genom intressanta blogginlägg och rolig humor.

Kommentera

