En Ny Hjärna Vart Sjunde År? // Kao

Pjäsen ”‘In media res’– en transsvensksuell vanföreställning” går just nu på Dramaten i Stockholm. Det latinska uttrycket är svårt att översätta med bara några ord, men betyder ungefär att man börjar en berättelse i mitten och fortsätter beskriva förtid och eftertid utifrån detta.

En av utgångspunkterna  i pjäsen,  citat:  ” En människas celler lär bytas ut vart 7:e år. I så fall skulle det innebära att vi får en ny hjärna vart sjunde år; när vi är 7, 14, 21 o.s.v. Jan Björklund är 52 år och det innebär att han haft en ny hjärna i över 3 år. Vet han om det?”

Jag är inte någon teatermänniska, men min fantasi sattes på högvarv och jag kan inte annat än att koppla detta till SD. Här finns hur många godbitar som helst för att beskriva mina åsikter om nazzesvansen.

🙂

10 svar till “En Ny Hjärna Vart Sjunde År? // Kao

  1. Jan Björklund har alltså en treårings hjärna? Mycket intressant i så fall! Då förstår jag hans sätt att tänka lite bättre. 😉
    Hur är det med de andra politikerna?

    För egen del har jag valt att behålla min hjärna och förse den med växande kunskap och vishet. En och annan cell har jag dock bytt ut under tiden, ungefär som man byter glödlampa. Därför är jag ett strålande ljushuvud! 😉

    Kram!
    /Skvitt

    • Omedelbar behovstillfredsställelse, grinig och ombytlig.
      Han har rört till det ordentligt med sin lilla spade(blå, förståss) och kastar sand på oliktänkande.

      Kram
      Kao

    • Sanningen är egentligen att kroppens celler förnyas vart 7e år. Men inte hjärncellerna. De förnyas inte efter 25-årsåldern; de bara nyttjas på olika sätt. Som Sd.are som avskyr hjärngympa och likt grottmänniskor eller små barn bara ser det som finns framför näsan. Har en oförmåga att analysera och värdera info.

      Kram
      Kao

      • Jo, även hjärnceller förnyas, det visar senare års forskning som satte fart när man upptäckte att sångfåglars hjärnor växer när det är dags för häckning och de ska börja sjunga hej vilt igen. Därefter krymper den igen till nästa gång det är dags. Det här gjorde att man började fundera på om inte fler celler kunde bildas även hos människa.

        (Och när man till slut undersökte den radikala arbetarklassen fann man att så var fallet. 😉 )

        Kram!
        /Skvitt

      • Där ser man. Jag hade fel igen 😉

        Man får vårde de hjärnceller man har. De behöver ständig motion.

        Kram
        Kao

Kommentera

