Indien: ”Gate Of India” – Och Flygande Hundar // Kao

Drog mej till minnes mitt första besök i Indien (ensam 1981) och den kulturchock som träffade mej som en smocka…:-)

Klev av i Bombay (Mumbai) och det första jag fick göra var att hjälpa ett schweiziskt par (som hade alldeles för mycket bagage) att finna ett rum i den  fattiga area där kriminalitet, prostitution och fattigdom går hand i hand.  Men det var de billigaste rumsalternativen. Det blev så att vi delade rum första natten. Duschen var ett oljefat med vatten och en skopa  i en avskild del av rummet. Det var helt ok. Där såg jag också den största kackerlackan jag någonsin sett.

På kvällen gick jag ut själv i området och hamnade strax här: (Gate of India = porten till Indien)

På dagarna var det en sevärdhet för turister och är fortfarande det. På kvällar och nätter låg hemlösa fattiga kastlösa människor här och sov på tidningar…

 

gate of india

Dagen efter gick jag till Bombays (Mumbais) Zoo.  Djuren hade det INTE bra, kan jag säga….och när jag stod i kön till en glasskiosk där så tittade jag  upp…och där sov ett hundratals flygande hundar – en mycket större sorts fladdermöss än de vanliga, alldeles ovanför mitt huvud.

bombay zoo flygande hundar

Nästa dag tog jag tåget till Madras (Chennai) och det var verkligen en omvälvande upplevelse. Det tog 2 dygn med ånglok och det var MASSOR av folk…ungefär så här:

indiskt tåg

(Madras (Chennai) är en mycket vacker stad, mycket mer ‘indisk’ än Bombay. Där var jag 2+1 dag.)

Men jag överlevde, naturligtvis, äv en om det var ganska besvärligt. 🙂  Åkte i 2a klass. De som hänger på utsidan är fripassagerare, men det är helt ok i detta överbefolkade land. 
Sen hände en massa annat, som nästan är omöjligt att beskriva. Det kan jag kanske ta någon annan gång, om någon är intresserad.

 

PS. Jag var på väg till Sri Lanka för att möta en kompis och det gick ju bra. Några dygn senare kom jag dit – efter tåg- och båtresor. Sen från Madras till Ramswaran på sydöstspetsen – och därifrån tåg och båt över Palksundet, välkänt för pirater :-). Från Tallarmannai på norra Sri Lanka tog jag nattåget till Colombo osv.osv. Kan säga att Sri Lanka är underbart och det var en befrielse att komma dit, efter att ha varit och rest i Indien.

En sak som är viktig när man åker till Indien är: behåll ditt lugn, annars är du ett lätt offer. Det är lätt att bli frustrerad av alla människor och sättet att leva. Vi svenskar är vana att ha lite space runt oss. Det gäller INTE i Indien. Folk trängs och bökar men vad annat kan de göra? Det är så mycket folk överallt och alla ska få plats. 🙂

 

Inget land har fascinerat mej så mycket som just Indien. Mest pga ovanstående – alla människor – men också alla djur.

5 svar till “Indien: ”Gate Of India” – Och Flygande Hundar // Kao

    • Fullständigt livsfarligt, men inget ovanligt i Indien, dock. Ingenting förvånar mej längre, efter att ha varit där några gånger. Visst, just den här typen av tåg går inte så fort, men ändå…

      Tack för videon.

      Kram
      Kao

  1. WOW vad häftigt det låter och jag måste säga vad modig du är som reste runt där på egen hand.. Jag avskyr folksamlingar så skulle förmodligen tappa tålamodet totalt.. men det är jättekul att läsa o dina upplevelser kao.. Och roligt att se bilder… Ser fram emot mer sånt här hos dig… Kram Nicki

Kommentera

