Attentatet I Rjukan // Kao

Kanske ändrades Hitlers planer 1943 på en atombomb tack vare de modiga norska män som satte stopp för hans planer. Och hur andra världskriget skulle ha slutat…om han hade lyckats lägga beslag på det tunga vattnet. Det var mycket nära att han lyckades.

Det finns massor av länkar till attentatet, men jag väljer denna:

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/sa-stoppades-hitlers-planer/

Rjukan – byn i dalgången  dit solens strålar aldrig  når. Som barn var jag där med mina föräldrar,.

Jag har alltid trott att ”tungt vatten” heter H3O, men idag blev jag varse att det heter D20. Har med väteatomer att göra, som frigörs i gruvan då man bryter salpeter.

 

”Hjältarna från Telemark” är en välkänd amerikaniserad film om attentatet, men det finns  även norska varianter.

17 svar till “Attentatet I Rjukan // Kao

  1. Tungt vatten består inte av syre+tre väteatomer. Istället är det väte som är tungt för att det innehåller en neutron, vilket vanligt väte inte gör. Det innehåller bara en proton och inget mera i sin kärna.
    Tyngre väte kan smälta samman och bilda helium. Då frigörs enorma energimängder.
    Varför man behövde tungt vatten är mer än jag vet, men kanske var man ute efter att skapa en vätebomb och inte en bomb baserad på uran.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Tungtvannsaksjonen
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Nazitysklands_k%C3%A4rnvapenprogram

    Kram!
    /Skvitt

      • Då har du nog fått höra mycket om saken.
        Första gången jag hörde talas om det var när ”Hjältarna från Telemarken” gick upp på biograferna och jag såg filmen. Den kom 1965 så det var nog det året jag såg den.

        Kram!
        /Skvitt

      • Min pappa har ju berättat om både det och mycket annat som hände under 2a världskriget. Själv var han MP och förutom att han var i London under Blitzen så exercerade han tyska krigsfångar i Ottawa, Canada, en tid. Sen övriga släkten i Norge och allt de tvingades uppleva.

        Min pappa berättade mycket för oss barn om kriget och jag såg många journalfilmer som pappa förklarade för oss. Så jag fick till mej mycket. Tyvärr dog Harald, min farbror, innan jag föddes. Annars hade han kunnat berätta själv för mej om planeringen av sprängningen av tåget i Rjukan.
        ——
        Jag har också sett filmen. Tror det var film nr2 i mitt liv jag såg på en biograf. (Den första filmen var ”Så vanns Vilda Västern”)

        Kao

      • Som alla ockuperade fick norrmännen utstå en hel del. Särskilt de som vågade göra motstånd och greps, men även andra. Och en del föll ju offer för bomber.

        Vi ska inte heller glömma behandlingen av tyskbarnen. De kunde ju inte hjälpa att deras mödrar hade smaklösheten att låta tyska soldater rulla runt i ockuperad sänghalm.

        Kram!
        /Skvitt

      • Det ska vi aldrig glömma. Marit Paulsen är ett av dessa tysketösers barn och hade det mycket jobbigt därför i sin barndom. Sen blev hon tyvärr Folkpartist. Henne skulle man behövt i Socialdemokraterna.

        Kao

      • Ja, kanske det.

        Jag visste faktiskt inte att att hon var tyskbarn. Kanske hon sagt det någon gång, men att jag har glömt det.

        /Skvitt

      • Tror t.o.m att hon skrev det i sina memoarer (som jag inte har läst). Men hon har berättat det i åtskilliga intervjuer.

        Kao

      • Har som sagt inte läst memoarerna, men vet att hon hade ett helvete i sin barndom. P.g.a att hon var ett ”tyskebarn”, född av en ”tysketös”. Ordet”tös” betyder samma som ‘hora’ i Norge. Att vara en ‘rar tös’ betyder alltså att vara ‘en konstig hora’.
        Språkförbistringar.
        Min äckliga farbror sa till mej att jag var en ‘rar tös’ då jag var liten. Runt 5-7 år gammal….och jag fattade inte innebörden förrän långt senare…..och han ville gärna att jag skulle sitta i hans knä….”kom å sitt i fanget mitt”.
        Du kan ju tänka dej.

        Kao

Kommentera

