Hon Har Fattat Allt – För Länge Sen // Kao

Ja, jag blir så stolt över min 24-åriga dotter. Nu idag,  kl.17.00 25/8 2014 går hon ut i en demonstration tillsammans med sin palestinska tjejkompis, i en demonstration mot Israels ockupation av Gaza.

Den pågår just i skrivande stund.

6 svar till “Hon Har Fattat Allt – För Länge Sen // Kao

  1. Hoppas hon är en representativ 24-åring, alltså att fler än hon har ”fattat grejen”, men tyvärr tror jag att hon tillhör ett fåtal ”klarsynta”… Min 33-åriga kompis visste t.ex inte vilka ledare som var på Jaltakonferensen 1945. Inte lätt med historiekunskaperna för 80-talister liksom… :-/
    Fridens liljor

    • Jaltakonferensen 1945? Det vet inte jag heller. Kan det ha varit Churchill, Stalin och Rooswelt?
      Jag är jättedålig på historia, så jag får gissa. Mitt historieintresse dödades i skolan, men jag försöker ta igen det nu. Bit för bit. I skolan fick jag bara lära mej kungar och drottningar, årtal och gamla krig. Jag begrep aldrig varför jag skulle veta vad t.o.m deras ungar hette och vilka år de föddes och dog. Jag tror dock att 80-talisterna hade mycket matnyttigare historielektioner än vad jag hade.

      Ciao’
      Kao

  2. Okej, jag var liiite orättvis mot min kompis. Men om jag säger så här då (som det verkligen var) att jag roade mig med att photoshoppa in mitt ansikte istället för Churchills i en klassisk bild från Javakonferensen (där han satt tillsammans med Stalin & Roosevelt) och min kompis frågar när & var fotot är taget. Asså, h*n trodde på allvar att jag ”hängt” med de gubbsen, eftersom h*n inte kände igen vilka gubbsen var…
    Sedan så är ju min kompis inte heller ett dugg historieintresserad, men jag hävdar bestämt att man behöver känna till historien för att förstå varför det ser ut som det gör idag och för att inte samma historiska misstag ska upprepas igen och igen och igen…

    • 🙂 Hehe. Nä, fullt så historielös är inte ens jag. Hitler skulle nog din vän känna igen, tror jag. Gör inte alla det?

      Visst är historien viktig. Otroligt viktig. Men som skolämne måste det göras intressant och få ett sammanhang för att förstås och fastna.

      Ciao’
      Kao

Kommentera

