Biologiska Och Kemiska Vapen = Massförstörelsevapen // Kao

Biologiska vapen har i krig använts främst av USA och f.d Sovjetunionen. Det måste vara Djävulens påfund! Hur kan man  som vetenskapsman i ett laboratorium och medvetet ta fram en aggressiv variant av nedanstående bakterier/sporer/virus som man VET ska förgifta och döda massor av människor? Det är obegripligt för mej.

2001, straxt efter WTC-attacken, fick några amerikanska politiker smaka på sin egen medicin då de fick mjältbrandsbakterier på posten. Några dog.

Forskare tror att utbrottet av pesten i Sverige inte alls kom från råttor. Dessa hade, enligt forskare, inte kunnat sprida pesten i en sån omfattning. Även om antalet råttor på den tiden var ofantligt stort. Man tror nu att det var mjältbrand. Inte pest. Frågan hänger dock i luften.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biologiska_vapen

 

Bara för att ta ett av nedanstående exempel på farligheten: en begravd ko med mjältbrand – bakterien kan leva upp till 7o år i jorden.

Av de kemiska vapnen finns bl.a Sarin, senapsgas, napalm och tårgas. En blind japansk galen sektledare lät sprida Sarin i Tokyos tunnelbana 1995 med många döda och över 5.000 personer skadade. Hade sekten renat Sarinet så hade mångdubbelt fler personer dött eller  skadats:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saringasattacken_i_Tokyo

http://sv.wikipedia.org/wiki/Napalm

 

Sarin användes av Irak i kriget mot Iran 1980-1988. Irak använde sarin i mars 1988 mot den kurdiska staden Halabja när omkring 5 000 personer dödades på order av Ali Hassan al-Majid, därefter kallad Kemiske Ali.  😦

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kemiska_vapen

 

 

  • Mjältbrand – har bekräftats i USA
  • Smittkoppor – anses utrotat men finns fortfarande i laboratorier
  • Pest – hög dödlighet och stor smittspridning
  • Dysenteri – allvarlig tarmsjukdom med hög kapacitetsnedsättning hos den som drabbas
  • Tyfus – vanligt särskilt vid smutsiga miljöer och bristande hygien
  • Botulism – kräver liten mängd bakterier för att göra stor skada. Ett snapsglas med botox i vattenresorvoarerna skulle kunna döda hela Sveriges befolkning…
39 svar till “Biologiska Och Kemiska Vapen = Massförstörelsevapen // Kao

  1. Biologisk krigföring har gammalt datum. 1422 drabbades Karlstein i Tjeckien av en epidemi efter man hade bombarderat staden med lik och 2000 laddningar avföring som sköts in med blidor.
    1332 sköt man på samma sätt in 48 mördade fiender lastade i tunnor med skit.
    Tatarerna sköt också in lik med blidor till fienden. 1346 sköts såldes pestsmittade lik in i staden Kaffa och sjukdomen spred sig som bekant under namnet digerdöden till resten av Europa. Jani Beg Khan orsakade alltså historiens mest ödesdigra bakteriella attack i och med att genuesarna flydde hem igen 1347.

    Uppgiften om att pesten på 1300-talet berodde på mjältbrand härrör från teorier från slutet av 1900-talet om ovanligt smittsam sådan stam. Nyligen har man gjort flera gravfynd och analyser visar att de innehåller Yersinis pestis. Därmed anser man att frågan är slutgiltigt besvarad.

    Tre former av pest:
    1. den vanligaste, böldpest, sprids oftast av loppors bett.
    2. Lungpest, sprids oftast genom hosta.
    3. Blodpesten är en komplikation till de två andra och beror på att bakterien kommer ut i blodet.

    Under Stockholms stora pest hösten 1710 fördröjdes insatserna av den dåvarande livläkaren åt kungen. Urban Hjärne. Fast dödligheten hade ökat markant i staden så ansåg han att det inte var fråga om pest. Till slut fick han ge sig, men att ignorera alla tecken i början ledde till att det i Stockholm dog ca 22.000 människor. Staden hade cirka
    55.000 invånare!
    Pesten spred sig även till andra delar av landet.

    Orsaken till detta pestutbrott var att smittan fördes hit med ett fartyg vid namn Stäkesund och det kom från Pernau och lade till vid Baggenstäket där det lades i karantän eftersom pesten härjade i Polen. Tyvärr följdes inte karantänbestämmelserna fullt ut. På något sätt lyckades skepparen ta sig från karantänen till Erstavikskrogen för att äta middag. Plötsligt mådde han dåligt och föll död ner. Sen dog den ene efter dan andre och trots detta ville Hjärne inte tro att det var pest varför Collegium Medicum som han ledde inte tog saken på allvar.

    Kram!
    /Skvitt

      • Populär Historia borde jag ju ha påpekat. Mycket bra tidning. Nr 9 2014. Innehåller också en lång artikel om vänstervågen. Faktiskt riktigt bra.
        Ska du ha en tidning om historia så är det denna.

        Kram!
        /Skvitt

      • Jovisst. Men när jag har en dylik tidning i handen läser jag ALLT! Och då räcker inte ens öppettiderna på bibblan till det.

        Då kollar jag hellre på nätet eller läser hos dej eller andra som kan det här.

        🙂

        Kao

      • Jovisst. Jag vet.

        Men mina utflykter från hemmet handlar om dagliga promenader till Konsum ca 75 meter bort. C:a en gång i månaden till doktorn 200 meter bort och samma sträcka till köpcentret där Apoteket ligger. Lika sällan.

        Säg bara inte att jag ska skärpa mej, för det är vad jag jobbar på.

        Det är inte alls 100% psykiskt, inte ens 50%, utan har med andra, rent fysiska saker att göra som jag inte vill fläka upp här på bloggen 😉

        PS. Tyck INTE synd om mej, för det är det inte.

        Kram
        Kao

      • Jodå, de kunde!

        Och det var väl grekerna som hissade upp fiendeskeppen i luften, med man och allt. Jag tror konstruktören var Archimedes.

        Kram!
        /Skvitt

      • Visste inte det. Kul 😀

        Men vem uppfann AKVEDUKTEN? Jag vet att Balzar Von Platen plan-lade Göta Kanal, men vem uppfann just slussystemet och akvedukterna?

        Bara ett namn, tack. Inte några långa förklaringar och en massa länkar ;-). Det jag vill veta utöver det tar jag reda på själv – om jag vill. Hoppas du fattar.

        (Min bror med fru åkte bl.a genom hela Göta Kanal med sin skrytbåt i somras. På högsta punkten var de 9½ meter upp).

        Men jag kan inte prata med honom om detta, inte heller fråga, eftersom han alltid behandlar mej som, och alltid har behandlat mej som en hopplös mindre vetande person. (När jag träffar honom IRL skakar han på huvudet och suckar så fort han hör mej. Som vissa behandlar mindre vetande – eller totalt dumma idioter.

        Vad jag än talar om…även om det handlar om mitt gebit: 33 år inom akut- och missbruksvården…

        Så fråga mej varför jag aldrig träffar honom IRL)…:D

        Kram
        Kao

      • Jag vet inte vem som uppfann akvedukten, men den äldsta av roms akvedukter är Aqua Appia och byggdes 305 f.Kr.

        Göta kanals betydelse för Sverige blev kort eftersom järnvägen kom. Större betydelse hade den fått ifall man hade startat redan när idén föddes av biskop Hans Brask 1525. Men det dröjde till 1832 innan den stod färdig.

        När Brask kläckte sin idé hade Danmark Skåne, Halland och Blekinge och kunde begära tull av alla fartyg som seglade genom Öresund. Så det var ju synd att man inte kom till skott redan då.

        Järnvägslinjen Göteborg-Stockholm byggdes i mitten på 1800-talet. Den växande sjöfarten krävde större skepp och snart var kanalen för trång. Ångfartygens tillkomst gjorde det också smidigt att gå runt kusten istället för genom kanalen.

        John Ericssons bror Nils Ericson bygge Håveruds akvedukt i Dalslands kanal 1865-68. Som du vet var den till för sjöfarten men är i dag mest en sevärdhet och används av fritidsbåtar, liksom Göta kanal.

        Kram!
        /Skvitt

      • Jag älskar att förmedla kunskap. Och så måste jag ju samtidigt uppdatera mig själv också. Alla detaljer finns ju inte i huvudet. Det behövs inte när de är lättillgängliga på nätet.

        Faktum är att jag är nöjd med hur jag funkar. Jag vet hur det är i det stora hela. Resten kollar jag upp när det behövs. Tyvärr funkar det sämre i vanliga diskussioner IRL där det vore bra om man var ett levande lexikon.

        Kram!
        /Skvitt

      • 😀
        Du har lärt mej mycket och det tackar jag för. Det är bra att veta mycket, men skumt med folk som vet allt….

        Kao

      • Jag är väl halvskum då. Jag vet ju nästan allt! 🙂 Jag kompetenser det med att inte veta någonting om sport. 🙂
        Hur skum är jag då på en skala från 1-10?

        Kram!
        /Skvitt

      • Tio, kanske 😀 ?
        Jag är dålig på svensk geografi, teknik, sport och en del historia. Hur skum är då JAG på en skala?

        Kram
        Kao

      • Egentligen inte skum alls om man bortser från att du inte tar till dig mina datortips när du har datorproblem. Det och din rädsla för att använda facebook gör dock att du får en del poäng. Ska vi säga att du därför hamnar på på på, tja sisådär runt kring 10 😉

        Kram!
        /Skvitt

      • Jag är inte rädd för tekniken, men jag inser min inlärningskapacitet inte finns där. Längre. Åt detta rycker jag på axlarna i.st.f att bli stressad. Jag kan ju en massa annat! Varför måste jag kunna just detta?

        När det gäller Facebook har jag hört för mycket skit om det och anser inte att jag platsar där. Det skulle bara ge mej en massa problem och sånt har jag haft nog av i mitt liv. Därför undviker jag sånt. Numera.

        Jag är inte ”rädd” för nånting speciellt, men försöker agera så jag slipper problem.

        🙂

        Kram
        Kao

      • Han är en jäkla besserwisser :(, men tar inte in vad andra säger, särskilt inte det JAG säger. Han är besatt av att alltid ha rätt.

        Ändå är det jag som står för högskolestudierna i vår ursprungsfamilj. Han är uppkomlingen, den som träget tog sej upp pinnhål för pinnhål i karriären…visst är det kul för honom att han nådde chefsposition men han vet å andra sidan att jag inte är imponerad av titlar, vilket retar honom. Han har dock ingen fingertoppskänsla alls, då det gäller människor. Han tror att alla som ler är trevliga människor – för att ta ett exempel.

        Nej, nu ska jag sluta klaga på brorsan :D.

        Kram
        Kao

      • Ja. Han själv hade det svårt för sej i skolan, så han tog sej fram på andra sätt…

        Att alltid vara tvärsäker på sin sak men underdånig mot överheten så går det tydligen bra.

        Han har t.o.m mage att tala om för mej att MITT liv ‘kunde blivit bättre’ och att jag borde sysslat med annat än det jag gjorde. Han vill gärna sätta skam och skuld på mej. Men det köper jag inte 😉

        Kram
        Kao

  2. Akveduktprat! I Bjärkusa finns rester efter stora timmerakvedukter som kan ha anlagts redan under 400-talet och som sannolikt också kunde bära mindre båtar. Tror inte man kan hitta en specifik ”uppfinnare” till detta. Det handlar om en praktisk lösning på ett vattenproblem. I Bjärkusas fall kan man däremot spåra en kulturell bakgrund som härrör ur inflytandet från det Romerska Imperiet.
    Akvedukter kan ha varit rätt vanligt i det historiska Sverige under perioden 0-1000 AD, i olika utformning och storlek, men eftersom de utfördes i timmer så är spåren efter dessa borta sedan länge. En ledtråd finns i namnet ”stång” i samband med vatten. Stångån i Linköping t ex, där akvedukter kan ha byggts för att dra nytta av vattnet som kom ner från småländska höglandet.

Kommentera

