Välstånd Eller Välgörenhet? // Kao

Pengarna, de föreslagna 200 kronorna till barnfamiljer där ena föräldern ej är närvarande, är naturligtvis välkomna i en fattig eller lågavlönad familj, men sånt begriper inte en moderat. De har en barriär i sitt tänk mot allt som har med  socialt ansvar att göra.

Att de själva fått t.ex skattelättnader och slopad arvsskatt ser de däremot som en självklarhet. Samt att redan ekonomiskt besuttna grevar och baroner får SKYHÖGA JORDBRUKSBIDRAG till sina gårdar. Ibland bara för att hålla landskapet öppet. Vilket grannens kor skulle kunna göra utan att det kostade ett öre. Tvärtom!

Vad säger att en ensamstående lågavlönad ens kunde köpa några julklappar för de där välbehövliga 200 kronorna? Dessa nålpengar går nog till mat och kläder.

Högern vill att vi har mer av välgörenhet och mindre av bidrag. Självklart! Då kan de själva styra vad, hur mycket och till vilka de ger sina samvetspengar. Men de kan också sluta betala när de har lust.

Välstånd är däremot en självklarhet i ett land som Sverige. Då behöver folk inte bocka och buga för att nå en skälig levnadsnivå. Man har ju själva betalt det genom skatten!

6 svar till “Välstånd Eller Välgörenhet? // Kao

  1. När jag möter bidragssökande är det alltid samma historia om skulder man inte kan betala. Den som inte sätter sig i skuld blir fri när konjunkturen vänder. Men den som klarat sitt uppehälle med SMS-lån är helt under isen. Det kan vara andra lån också som bara växer. Och soc tar inte hänsyn till skulder. Har du en liten pension ska den räcka även om merparten går till att betala på skulder.
    Kronofogden har också en gräns. Ett förbehållsbelopp måste finnas kvar efter utmätning. Men ibland så har andra gäldenärer varit där och plockat sitt.
    Det går att leva på små inkomster, men sätter man sig i skuld tar eländet aldrig slut.

    • Så sant. Att sätta sej i skuld är att vara slav under bankerna. Vem vill det? Men hur många är det som inte tänker på detta, utan sätter sej i skuld av ren desperation.

      När jag skrev inlägget borde jag ha påpekat att den enda välgörenhet som är acceptabel i mina ögon är de som olika religiösa samfund utövar.

      Kao

  2. Det är ett evigt jobbande för att få ihop varje dags uppehälle. Det finns alltför många hål att stoppa pengarna i ..
    Jag är ändå lyckligt lottad som har ett fast jobb så det fungerar och går runt men inte mycket mer. De som har mycket vill ofta ha mer..jag är nöjd med att det går runt men fasar för om det en gång inte gör det. Vad gör jag då? det vill jag inte ens tänka på.
    Så jag tar varje månad och dag för sig..
    Visst skulle det vara skönt att slippa ekonomitänket ibland ..fast jag är glad att det går runt så att jag kan fortsätta att existera någorlunda ok.
    Det finns de som har det värre brukar jag tänka och som inte får det att gå runt alls..jag har varit där jag oxå och levt på socialbidrag då jag var ensamstående mamma på 80 talet..så jag har kommit en bit på väg ändå.
    Dit hän vill jag inte hamna igen ..då man skulle leva på existensminimum och följa normer som andra satt upp. Man fick vända ut och in på sig själv och blotta sig för att bevisa att man skött sig varje månad.
    Julklappar var det inte tal om till barnen ..de kunde väl få ett block och ett paket kritor tyckte min handläggare och kläder skulle vi köpa på second hand inte nya.
    Man var ganska utelämnad i andras godtycke och jag kände att jag helst inte skulle tycka alls och ej helst äga något av värde för att de skulle hjälpa mig. Så det var skönt den dagen jag slapp gå dit då jag äntligen fick ett heltidsjobb..för heltid skulle man jobba så att man precis låg över existensminimum så de slapp hjälpa till ekonomiskt. Så var det..och jag slet som ett djur för att få ihop det och missade på så vis lite av mina äldsta barns uppväxt ..för jag var nästan aldrig hemma.
    Som tur var hade vi en bra dagmamma.
    Detta kan jag tänka på ibland att man minsann inget fått gratis ..fast jag är stolt övar att jag tagit mig ifrån beroendet av att behöva söka hjälp ekonomiskt.

    • Tack för en givande, klok kommentar. Ja, jag minns hur det var att vara ensamstående och lågavlönad. Klarade mej från soc, men fick däremot pengar från fonder ett par ggr/år. De pengarna var välkomna, även om det var välgörenhet. Att ensamstående mammor/pappor nu får 200:- extra i underhållsbidrag räcker inte långt, men det är alltid något. För att man ska slippa jobba ihjäl sej för ingenting så borde bidragen till ovanstående grupp höjas rejält. Men helst ska lönerna upp, förstås. Då behöver man ju mindre eller inga bidrag. Hånet som de besuttna sätter på ‘lata bidragstagare’ visar bara att de inte vill se verkligheten. Det är bara att räkna plus och minus, kan jag tycka. DEssutom måste ju en ensamstående betala hyra, el och annat själv. Är man två kan man i.a.f dela på utgifterna.

      Kao

  3. Jag tänker på att jag fick 50.000 utan att lyfta ett finger bara för att jag renoverade mitt kök. När räkningen från firman kom var avdraget redan gjort! ROT, du vet.

    Jag tycker det är så djävla orättvist. Jag har läst om handikappade som behövt assistans och varit tvungna att tala om hur ofta de går på toaletten och hur lång tid det tar!
    Fy fan så förnedrande. De behöver veklingen den hjälpen!

    Jag hade renoverat köket utan ROT, men nu fanns det så varför skulle jag inte utnyttja det. Men, observera, jag hade ingen chans att avstå bidraget!!! Avdraget, som sagt, det gjort firman innan de skickade räkningen till mig.

    Kram!
    /Skvitt

    • Det finns som sagt många som inte kan betala, trots att ROT är avdraget. Men inte kan betala halva summan heller.

      Att någon tar tid på en person som sitter på toaletten är, som du skriver, jävligt förnedrande. Det är ett väldigt springande på hemtjänsten och olika folk varenda dag. Jag tror att jag skulle kunna lägga bättre scheman och kontinuitet gällande personalen än vad deras s.k schematekniker gör.

      Kram
      Kao

Kommentera

