Felsägningar Och Språkförbistringar // Kao

http://www.kloktok.wordpress.com/ inspirerade mej till detta inlägg. Jag var i London (-79) och skulle laga fiskgryta till mina vänner. Gick på stan för att köpa ingredienserna.  När jag hade varit i fiskaffären gick jag till en annan butik, där man sålde varorna över disk. Kom på att jag ville ha majskorn till grytan. Jag såg mej omkring, men såg inget sånt. När det var min tur att handla – och jag hade tänkt ett tag ”vad heter majskorn på engelska” – så tänkte jag att det säkert heter samma på engelska. Så samtalet förflöt på följande sätt:

”Do you have ‘majs'”?

Damen bakom disken tittade på mej med outgrundlig blick.

”Of course we haven’t! Why do you ask for that”?

Jag svarade aningslöst:

”I need it in my food. With fish”.

Hon stirrade nu  så äcklat på mej att jag tackade för mej och gick ut ur butiken. DÅ slog det mej att ‘majs’ (mice) betyder MÖSS på engelska. Du kan ju tänka dej vad hon tänkte om mej.

Långnosad dröp jag därifrån. 😦

21 svar till “Felsägningar Och Språkförbistringar // Kao

  1. Haha! När jag tillsammans några andra var I Bulgarien, detta är nu några år sen,så gick vi ut en dag för att äta en bit man på en av stadens restauranger. En kompis sa då till servitrisen. Do you have turkey? Servitrisen stirrade då storögt på han och så sa hon. Do you eat turkey (turk)? Obetalbart minne. 🙂

  2. Kan här tilläggas att Turkar och Bulgarer är inte vidare tjenis med varann. Med det visste du kanske?

    • Nej, det visste jag inte. Men spänningar och konflikter folk emellan har alltid funnits.

      Varför är just turkar och bulgarer osams? Det har jag missat.

      Kao

      • Jag har ärligt talat inte kollat upp det så noga. Men ser man till historien, så är inte direkt turkarna direkt särskilt omtyckta av sina grannar. Grekerna och Turkarna ska vi inte tala om hur mycket de avskyr varann. Det staden vi besökte heter, Varna, ligger precis intill kanten av Svarta Havet. Så jag är osäker på om avskyn mot turkarna är av regional art eller om det är så om det mer är utbrett i övriga Bulgarien.

      • Har varit i båda länderna. Avskyr är ett hårt ord. Numera skämtar de hellre om varandra, liksom vi och norrmännen gnabbas.

        Om Bulgarien knorrar så är det kanske för saker som hände mellan länderna för 100-tals år sen? Ottomanska Riket?

        Du får gräva i saken, Tony!

        Kao

      • Året när vi var där var 1992, Var där på en missionsresa, det var syfte med resan dit då. Kan va en förklaring till att jag inte har rotat mer i det. Men som du helt riktigt skriver finns det en historia som talar sitt budskap. Eller för att ett annat exempel. Varför vill och talar så få fransmän, inte gärna engelska. Knappt dom gör det på deras flygterminaler.

      • Fransmännen anser att det franska språket borde vara ett världsspråk. 🙂 Men det talas ju bara där och i små delar av Schweiz och Belgien. Samt i Nordafrika. Fransmännen är mycket nationalistiska. Hehe. De lär sej engelska i skolan, men talar det, precis som du skriver, helst bara franska. I Frankrike blir man illa bemött om man inte pratar franska, har jag märkt. Jag är själv inte särskilt förtjust i Frankrike pga det dåliga bemötande man får där.

      • Jo, dom är allt lite egna på sitt speciella sätt. 🙂 Annars gillar jag deras temperament, särskilt när de tippar av sin dynga framför parlamentet 🙂

      • Ja, det är gamla takter från Franska Revoultionen mot överheten som sitter i ryggmärgen hos folk och detta beundrar jag också.

  3. Ja men vad då? England har haft ett imperium där solen aldrig går ned och på vissa platser äter man råttor. Så vad var konstigt om du vill ha möss i soppan? Kanske var det för att det inte passar så bra med fisk. 🙂

    Kram!
    /Skvitt

  4. Den var bar!
    Kan bli fel på svenska också.
    Skulle flytta och gick till Coop för att fråga efter kartonger. Gick fram till butikspersonalen och frågade:
    -”Har ni några överblivna kalsonger jag kan få?”

Kommentera

