Tankar Om Det Eskalerande Våldet, Orättvisor Och Hopplöshetskänslor // Kao

Att ropa på flera poliser skummar bara bort lite av ytan på problemet med det ökande våldet. Det finns en grundorsak till att våldet eskalerar och det måste man ta tag i först av allt.

Man kan ju börja med att realisera klasskampen först – och skapa ett jämlikt samhälle. Då menar jag inte främst man/kvinna, jag menar hela fördelningen av alla de resurser som arbetarklassen skapar genom arbete, och som sen hamnar i händerna på kapitalägare och företagsledare.

Egentligen borde en ‘arbetsgivare’ vara arbetaren själv och ‘arbetstagaren’ är den som tar emot arbetskraften och sen tjänar stora pengarna på detta. Utan arbetarklassens strävanden hade överklassen och kapitalägarna inte haft sina förmögenheter.

Det är med en realistisk syn på dessa förhållanden, samt med solidaritet (som numera nästan har blivit ett skällsord) som grunden för icke-våld kan skapas. Vi kan ju börja med att upplysa våra barn och barnbarn om resursfördelningen i världen, där 1% av befolkningen äger 50% av alla tillgångar – och då menar jag också naturtillgångar. Samt att vi lär dem ödmjukhet och solidaritet med dem som har det sämst ställt.

Mammon är nu Den Högsta Guden för de som redan har allt och ‘mycket vill ha mer’. Det tar aldrig slut. Eller?

När nu överflödet av onödiga prylar nu översvämmar vårt land, men arbetarklassen inte har råd att köpa detta längre pga bl.a arbetslöshet eller för låga löner, utan att först ta stora lån som sen klavbinder dem för livet som slav under bankerna – då är slutet för detta ekonomiska system nära. Och det kommer bli en ljudlig krasch för hela det s.k välbärgade Europa och USA, men de som orsakade smällen kan njuta sitt otium i skatteparadis.

Allt detta är grundorsakerna till det eskalerande våldet; media och politikerna visar ju klart och tydligt med reklam och propaganda att bil, hus och dyra kapitalvaror är det som gör livet värt att leva. Våra barn tar efter detta tänkesätt – och våra nya svenskar tycker ju naturligtvis likadant, men har aldrig en chans att uppnå dessa nivåer av ägande.

Ur frustration, hopplöshetskänslor, utanförskap och det inlärt ha-begär som bankats in i vårt medvetande och  med påföljande låg självkänsla föds våld. Bland annat.

21 svar till “Tankar Om Det Eskalerande Våldet, Orättvisor Och Hopplöshetskänslor // Kao

    • Ja. Jo. Vi vet ju hur vi ska hantera dessa. 70-talet var ett årtionde då man verkligen kunde påverka. Nu har alla (inkl.en själv) sunkat ihop framför datorn med sitt tyckande. Då blir det aldrig en fysisk revolution – utan vi måste verkligen vänta mycket länge innan något händer.

      Jag säger ibland som du: ge mej en kalashnikov!

      Kram
      Kao

      • Låt ropen skalla – en kalasjnikov åt alla! 😉

        Men vi är många som bloggar och tillsammans påverkar vi säker också många. Kanske det ger effekt.

        Kram!
        /Skvitt

      • Tyvärr tror jag inte det. Det är lättare att neglisera personer på Internet än stora folkhopar som ropar ut sin gemensamma avsky – och detta vet du också.

        Kao

      • Jo det håller jag med om, men alla vi som bloggar kan skapa en medvetenhet hos de omedvetna som gör att de ansluter sig till folkhoparna. Det är så jag tänker. Alltid är det ju någon som vaknar.

        Det man skriver på nätet ligger ju kvar. Kanske något vi skrev för flera år sedan läses just nu av någon som plötsligt får en aha-upplevelse.

        Kram!
        /Skvitt

      • Jo, om man tänker så – då har man kanske dragit sitt strå (sina strån?) till stacken. Och så som jag snackar har jag även övertalat andra IRL :D.

        Kao

      • Just nu är det midsommarafton och jag har fått i mig en dryck som inte direkt främjar min normalt sett extremt stora begåvning, 😉 så jag fattar inte vad jag ska svara på detta 😦

        Trevlig midsommar och stor midsommarkram!

        /Skvitt

Kommentera

